Hulp gezocht website down; server MySQL error

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/11/2017 17:53:36
Quote Anchor link
Laten we het erop houden dat het per persoon verschillend is, of diegene een eigen server wilt opbouwen, of een kant en klaar pakket wilt hebben zoals DirectAdmin.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 23:37:01
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

06/11/2017 17:59:14
Quote Anchor link
De vraag van de pid-file, zo snel de mysql deamon opstart wordt de info van opstarten naar deez file weggeschreven. /var/run/mysqld/mysqld.pid is zo een beetje standaard onder alle Linux versies, als deze file niet bestaat start mysql niet op.

Is niet zo een ramp, gaat onder een Linux wel vaker iets mis, gaap boeiend. Maak deez gewoon handmatig aan via ssh of ftp & het mysql servert zal het wel weer doen.

Op het punt van de volheid van die vda1 schijf zet ik wat vraagtekens, is die schijf wel oke? Maar dat iets voor de serbverbeheerder om verder te bepalen.
 
John Joghems

John Joghems

06/11/2017 18:21:34
Quote Anchor link
Oorspronkelijk heb ik de LAMP-config op deze server geinstalleerd mbv yum,
zodat ik nu even met yum verder ga.

> sudo yum install MySQL-server
Result:
"Setting up Install Process
Nothing to do"

> service --status-all
Result:
Dit geeft nu als resultaat:
"MySQL is not running, but lock file (/var/lock/subsys/mysql[FAILED]"

> service mysqld restart
Result:
"MySQL server PID file could not be found" [FAILED]
"Starting MySQL.The server quit without updating PID file (/var/lib/mysql/cloudbox80420.axc.nl.pid). [FAILED]

Suggesties hoe nu verder te gaan ?
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

06/11/2017 18:35:04
Quote Anchor link
De foutmelding geeft het antwoord.
Maak in de directory /var/lib/mysql/
Dit verhaal eens handmatig aan onder ftp/ssh; cloudbox80420.axc.nl.pid
De pid file mist op de 1 of andere wijze na herinstallatie.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

06/11/2017 18:36:33
Quote Anchor link
Zijn lastige zaken om op te lossen maar de foutmeldingen die jij beschrijft kun je Google-n. Ik kwam bijvoorbeeld hier op uit.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/11/2017 19:01:23
Quote Anchor link
En als dat niet lukt, dan kan je MySQL altijd opnieuw builden met de CustomBuild-tool.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

06/11/2017 19:16:28
Quote Anchor link
Los hiervan.

Roterende logs (of hoe dit ook heet) = systeembeheer 101?

Daarnaast, geen waarschuwing als je over een bepaalde capaciteit heengaat is ook een beetje hetzelfde straatje?
 
Aad B

Aad B

06/11/2017 20:19:26
Quote Anchor link
-rw-rw---- 1 mysql mysql 5 Oct 29 13:10 /var/run/mysqld/mysqld.pid <- directory bij jou kan anders zijn. Is een klein bestandje van 5 bytes met het procesnummer erin.
Als MySQL down is is dit bestand mogelijk afwezig. De Mysql deamon schrijft het procesnummer weg in een nieuw bestand zodra de deamon opstart. Controleer of de directory er is en of deze beschrijfbaar is door user mysql group mysql. Je zou kunnen proberen om zo'n bestandje aan te maken maar ik betwijfel of dat helpt. Als je het doet zorg dan dat het ownership goed staat.

Toevoeging op 06/11/2017 20:21:50:

Thomas van den Heuvel op 06/11/2017 19:16:28:
Roterende logs (of hoe dit ook heet) = systeembeheer 101?

Logwatch en Logrotate zijn eerste vereiste. Logwatch Email dagelijks naar de systeembeheerder. Je blijft dan goed op de hoogte van wat er gebeurt op je systeem.
Gewijzigd op 06/11/2017 20:28:03 door Aad B
 
John Joghems

John Joghems

06/11/2017 22:56:30
Quote Anchor link
Ik worstel nog met mn MySQL-her-installatie.:

Arien suggested Custombuild

> cd /usr/local/directadmin/custombuild
> ./build set mysql_backup yes
> ./build mysql
Result:
"You cannot install MySQL,
because you do not have it set in options.conf file."


When I try to install MySQL again on server
> sudo yum install mysql mysql-server
Result:
No package mysql available.
No package mysql-server available.
Look at your yum.conf (/etc/yum.conf ),
specifically the 'excludes' line in the [main] section. It specifically lists 'mysql*'.
exclude: List of packages to exclude from updates or installs. This should be a space separated list. Shell globs using wildcards (eg. * and ?) are allowed.

> sudo yum install MySQL-server
Result:
"Setting up Install Process
Nothing to do"


Mijn vragen:

Q1) Wat moet ik nu installeren
mysql-server of MySQL-server of beide ?

Q2) Is aanpassen van yum.conf (/etc/yum.conf ) gewenst
om install mysql-server mogelijk te maken ?

> service --status-all
Dit geeft nu als resultaat:
"MySQL is not running, but lock file (/var/lock/subsys/mysql[FAILED]"
Wanneer ik deze lockfile 'mysql' delete,
dan is die file binnen een minuut weer terug aanwezig.
Q3) Wat zie ik over het hoofd om die lock-file te kunnen verwijderen ?

> service mysqld restart
"MySQL server PID file could not be found" [FAILED]
"Starting MySQL.The server quit without updating PID file (/var/lib/mysql/cloudbox80420.axc.nl.pid). [FAILED]
Wanneer ik een dummy .pid file aanmaak,
dan is die file binnen een minuut weer verdwenen.
Q4) Wat zie ik over het hoofd om die pid-file te kunnen aanmaken ?
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

06/11/2017 23:12:16
Quote Anchor link
Q1) Configureer custombuild eerst eens (schakel mysql in), is genoeg online over te vinden.
Q2) Nee, dat gaat DA niet leuk vinden. Blijkbaar heb je mysql uitstaan in de DA configuratie
Q3) Hoef je niet naar te kijken, is alleen relevant voor de init scripts, en die corrigeren het zelf wel.
Q4) Die pid file moet je niet zelf aanmaken, dat moet door het init script worden gedaan, of door mysql zelf.

Als je er niet uitkomt, zoek dan gewoon contact met de hoster, en sluit desnoods een onderhoudscontract af. De laatste 2 vragen wijzen er wel op dat je geen flauw benul hebt van hoe dingen gedaan worden op CentOS, en dat is toch wel belangrijk voor je gaat zitten prutsen.
Gewijzigd op 06/11/2017 23:13:34 door Ben van Velzen
 
John Joghems

John Joghems

07/11/2017 02:09:13
Quote Anchor link
OK, met jullie advies ben ik custombuild2 gaan gebruiken.
In options.conf heb ik MySQL op yes gezet
en dan ./build mysql gestart.

Resultaat:
Upgrading MySQL 5.5.31 to 5.6.36
warning: erase unlink of /etc/init.d/mysql failed: No such file or directory
warning: MySQL-client-5.6.36-1.linux_glibc2.5.x86_64.rpm: Header V3 DSA/SHA1 Signature, key ID 5072e1f5: NOKEY
Preparing... ########################################### [100%]
1:MySQL-shared ########################################### [ 25%]
2:MySQL-server ########################################### [ 50%]
3:MySQL-devel ########################################### [ 75%]
4:MySQL-client ########################################### [100%]
Ensuring local-infile is disabled for security reasons in MySQL configuration file...
Starting MySQL...The server quit without updating PID file (/var/lib/mysql/cloudbox80420.axc.nl.pid). [FAILED]
Giving mysqld a few seconds to start up...
Looking for 'mysql' as: /usr/bin/mysql
Looking for 'mysqlcheck' as: /usr/bin/mysqlcheck
Error: Failed while fetching Server version! Could be due to unauthorized access.
FATAL ERROR: Upgrade failed
/usr/bin/mysqlcheck: Got error: 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) when trying to connect
cp: `/usr/lib/libmysqlclient.so' and `/usr/lib/mysql/libmysqlclient.so' are the same file
Restarting MySQL.
MySQL server PID file could not be found! [FAILED]
Starting MySQL..The server quit without updating PID file (/var/lib/mysql/cloudbox80420.axc.nl.pid). [FAILED]

Dus het lukt me blijkbaar ook niet om met Custombuild MySQL te installeren.
Iemand nog suggesties voor her-installatie MySQL ?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/11/2017 07:34:16
Quote Anchor link
In my.cfg zal waarschijnlijk een verwijzing staan naar een niet bestaande pidfile.
 
Aad B

Aad B

07/11/2017 11:07:19
Quote Anchor link
Begin met te checken wat Arien aangeeft. Bestaat de dir en het file? Is het beschrijfbaar?

Anders:

yum remove mysql-server
yum install mysql-server

Is misschien een oplossing maar je loopt dan wel enig risico je database kwijt te zijn. Ik weet niet of de tabel-bestanden blijven staan bij zo'n remove. Misschien heb je eem MySQL backup die je na de install snel kan inlezen?
Gewijzigd op 07/11/2017 11:08:11 door Aad B
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/11/2017 11:13:15
Quote Anchor link
Aad B op 07/11/2017 11:07:19:
Begin met te checken wat Arien aangeeft. Bestaat de dir en het file? Is het beschrijfbaar?

Anders:

yum remove mysql-server
yum install mysql-server

En zo verniel je DirectAdmin alleen maar.
NIET doen dus, en dat kan overigens niet eens, omdat dat geblokkeerd wordt. En geheel terecht! Feitelijk heeft hij mysql al opnieuw geinstalleerd via de juiste methode, met custombuild, en dat hielp niet.

Dus de eerste stappen van Aad om te controleren zijn zeker handig om naar te kijken.
Gewijzigd op 07/11/2017 11:15:30 door - Ariën -
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

07/11/2017 11:37:19
Quote Anchor link
Je kunt wel degelijk veilig yum erase mysql-server doen. En nee, dat sloopt feitelijk niets. Custombuild gebruiken voor mysql is optioneel, je kunt ook gewoon de system packages gebruiken. Custombuild is handiger als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dus verwijder eerst mysql eens, zorg wel dat je een SQL backup hebt, en zorg dan je vrije schijfruimte hebt. Als je hier niets aan doet heeft custombuild ook geen zin. Volg dan https://help.directadmin.com/item.php?id=240
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/11/2017 11:49:09
Quote Anchor link
Volgens mij is de CustomBuild er juist voor bedoeld dat de services naadloos aansluiten op DirectAdmin, zonder dat je nog extra scripts en dingen hoeft uit te voeren.

Als ik mij niet vergis worden de instellingen in DirectAdmin ook deels opgeslagen in een MySQL-database. Dus als je met yum MySQL zou verwijderen / installeren, dan zal DA als controlepaneel waarschijnlijk niet meer geheel werken, is mijn sterke vermoeden. Het wordt niet voor niets geblokkeerd in de yum-configuratie.

Ik denk zelf dat je er wel bent als je de pid-file controleert, en eventueel de rechten/ownership controleert. Als je dit niet snapt, laat het liever doen door je support.
Gewijzigd op 07/11/2017 11:51:38 door - Ariën -
 
Aad B

Aad B

07/11/2017 12:08:09
Quote Anchor link
https://serverfault.com/questions/582430/mysql-the-server-quit-without-updating-pid-file
Op serverfault.com kom ik dit tegen:
I encountered a similar problem. In my case, it was a missing PID file. So I had to manually kill the MySQL process and then restart it. The PID file was then created when I restarted MySQL.

check vooral ook je my.cnf file, vermoedelijk ergens /etc/mysql/ of /etc/my.cnf


Toevoeging op 07/11/2017 13:42:37:

- Ariën - op 07/11/2017 11:49:09:
Als ik mij niet vergis worden de instellingen in DirectAdmin ook deels opgeslagen in een MySQL-database.
Ik vrees dat je je hier wel vergist. Je kan prima DA gebruiken op servers zonder enige vorm van database engine. Zo'n afhankelijkheid is verder ook onwenselijk.
Gewijzigd op 07/11/2017 12:12:49 door Aad B
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

07/11/2017 15:10:38
Quote Anchor link
@ Aad B

Het file verschuilt zich hier; /etc/mysql/mysql.confd/mysql.conf & deze verwijst weer naar pid-file = /var/run/mysqld/mysqld.pid

Wat niet wegneemt dat je gelijk hebt inzake de lees/schrijfrechten.

Begin me af te vragen of het geen gruwelijke bug is?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

07/11/2017 15:19:52
Quote Anchor link
@Aad, het zou kunnen, maar het is ook weer niet aan te raden om de disallow-list van yum te omzeilen.
Als het een bus zou zijn zou een ./build update vooraf misschien wel een idee zijn, zodat je de laatste MySQL op je OS krijgt.
 
Aad B

Aad B

07/11/2017 15:22:57
Quote Anchor link
@Arien, mee eens inderdaad maar misschien even onderstaande poging testen:

Doe eens een ls -altr /var/run/mysqld/mysqld.pid om te kijken wat de rechten zijn van de file.
Je mag de pid file gewoon weggooien want MySQL maakt steeds een nieuwe aan tijdens starten van de deamon.
het lijkt me geen bug, dan zou je wel iets gevonden hebben daarover.
Verder is er ook nog een mysqld.sock of zoiets, ook die mag weg en wordt aangemaakt bij starten MySQL
Nadat je ze weggegooid check je ook nog even of er MySQL processen draaien: ps -ef |grep mysql
Deze processen kill je met -9 waarna vervolgens MySQL gestart kan worden. Doe geen restart maar gewoon een start. Check eventuele foutmeldingen kom daarmee hier terug
Gewijzigd op 07/11/2017 15:24:09 door Aad B
 

Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.