Hulp met rare if-statement

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lars voorden

lars voorden

16/09/2010 21:26:58
Quote Anchor link
hallo alemaal,
Ik ben een beginnende PHPer en een beetje aan het ontdekken.
Heb nu een simpel systeempje gemaakt, waarmee er gegevens in de vorm van 'j', 'n' of iets anders wordt ingevoerd.
Als het uit de database komt, wordt er gecontroleerd of het van het type 'j' of 'n' is en als dit zo is, wordt dit weergegeven als 'ja' of 'nee'. Makkelijk dacht is! Niet dus.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php

include 'db.php';



if(isset($_GET['clientid'])) {
    $clientid = $_GET['clientid'];
    $sql = "SELECT * FROM `client` WHERE `id` = '".$_GET['clientid']."' ";
        $query = mysql_query($sql);
        while ($array = mysql_fetch_object($query)) {
            if ($array->arts = "j") {
                $array->arts = "ja";
            }
else{
                if($array->arts = "n") {
                    $array->arts = "nee";
                }
            }

        echo'<table width="100%" border="0"><tr><td colspan="4"><h2>Clientinformatie: </h2><h1>'.$array->voornaam.' '.$array->tussenv.' '.$array->achternaam.'</h1></td></tr>
        <tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='
.$clientid.'&p=gebdatum>Geboorte datum: <td> '.$array->gebdatum.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=adres>Adres: <td> '.$array->adres.'</a></td><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=postcode>Postcode: <td> '.$array->postcode.'</a></td><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=plaats>Plaats: <td> '.$array->plaats.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=contactpersoon>Contactpersoon: <td> '.$array->contactpersoon.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=telwoning>Telefoonnummer woning: <td> '.$array->telwoning.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=arts>Diabetes: <td> '.$array->arts.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=medicijnen>Hartproblemen: <td> '.$array->medicijnen.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=epilepsie>Epilepsie: <td> '.$array->epilepsie.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=gehoorapparaat>Gehoor apparaat: <td> '.$array->gehoorapparaat.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=hulplopen>Hulp nodig bij lopen: <td> '.$array->hulplopen.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=hulptoilet>Hulp nodig bij naar toilet gaan: <td> '.$array->hulptoilet.'</a></td><tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=zelfstandigkomengaan>Zelfstandig naar activiteiten: <td> '.$array->zelfstandigkomengaan.'</a></td><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=zelfstandignee>Hoe word je opgehaald: <td> '.$array->zelfstandignee.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=rolstoel>Rolstoelgebruiker: <td> '.$array->rolstoel.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=hulpmiddelen>Andere hulpmiddelen: <td> '.$array->hulpmiddelen.'</a></td><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=helpmiddelenwelke>Zoja, welke: <td> '.$array->hulpmiddelenwelke.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=allergisch>Allergisch: <td> '.$array->allergisch.'</a></td><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=allergischwat>Zoja, welke: <td> '.$array->allergischwat.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=zelfdrinken>Zelfstandig drinken: <td> '.$array->zelfdrinken.'</a></td></tr><tr><td><a href=clientaanpassen.php?clientid='.$clientid.'&p=opmerkingen>Opmerkingen: <td> '.$array->opmerkingen.'</a></td></tr><tr><td>Invoerdatum:</td><td>'.$array->invoerdatum.'</td><tr> ';
?>


Het gaat om :
Quote:
]if ($array->arts = "j") {
$array->arts = "ja";
}else{
if($array->arts = "n") {
$array->arts = "nee";
}
}


Ik heb het ook al geprobeert met elseif, maar dit geeft het zelfde probleem.

Owwja bijna vergeten. Het probleem:
Er staat 'n' in de db, en er komt 'Ja' uit.

Wie ow wie helpt mij uit de brand !
Gewijzigd op 16/09/2010 21:29:22 door Lars voorden
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 18:00:53
 
Pim -

Pim -

16/09/2010 21:28:14
Quote Anchor link
Ik weet niet wat je gedaan hebt, maar zo ga ik er echt niet naar kijken...
 
Lars voorden

lars voorden

16/09/2010 21:28:33
Quote Anchor link
nee, sorry is een beetje misgegaan fff w8en


Toevoeging op 16/09/2010 21:29:41:

zo goed... xD
 

16/09/2010 21:30:30
Quote Anchor link
Ga eens hier op phphulp gewoon door het forum 'crawlen' en lees alle topics die je tegenkomt. Vergelijk alle code met die code van jouw (hoe en wat). En kijk wat voor advies er wordt gegeven.

Als je dat gedaan hebt, dan ziet je code er al vast een heel stuk beter uit, en is misschien je probleem ook opgelost.
Gewijzigd op 16/09/2010 21:32:48 door
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

16/09/2010 22:06:53
Quote Anchor link
je checkt met = inplaats van ==
 

16/09/2010 22:15:12
Quote Anchor link
Vincent Huisman op 16/09/2010 22:06:53:
je checkt met = inplaats van ==


Laat hem dat zelf lekker uitzoeken.
Dan leert ie te minste wat.
En dan stopt ie met deze bagger te maken.
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

16/09/2010 22:22:22
Quote Anchor link
hij moet uiteraard nog veel tuts doorlezen maar dat kan gewoon een stom foutje zijn, al denk ik het niet maar dan leert hij weer wat
 
Lars voorden

lars voorden

17/09/2010 07:38:55
Quote Anchor link
Bedankt voor het compliment :-(
Ik ben het daar niet mee eens hoor. Je leert toch door fouten te maken, waar iemand je op wijst? En trouwens, hoe ben jij begonnen met PHP?
Jij scripte zeker meteen het mooiste van het mooiste
 
Cars Meulman

Cars Meulman

17/09/2010 11:26:00
Quote Anchor link
Lars, let niet op die andere ;)
Gewoon blijven vragen hier zolang je eerst zelf probeert wordt je gewoon altijd geholpen.

Succes verder ! Groet Cars
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

17/09/2010 11:51:41
Quote Anchor link
inderdaad. Het is niet zozeer dat we je hier op het forum niet willen helpen. Het is meer dat we ook willen zien waar je denkt vast te lopen of dat je kenbaar maakt met wat je voor oplossingen evt. op internet hebt gevonden.

Edit:

Trouwens denk ik dat je je eerste if statemant en je while niet afsluit met accolades. volgens mij moet je nog 2x } plaatsen.
Gewijzigd op 17/09/2010 12:05:39 door Bas IJzelendoorn
 

17/09/2010 14:03:36
Quote Anchor link
Lars voorden op 17/09/2010 07:38:55:
Bedankt voor het compliment :-(
Ik ben het daar niet mee eens hoor. Je leert toch door fouten te maken, waar iemand je op wijst? En trouwens, hoe ben jij begonnen met PHP?
Jij scripte zeker meteen het mooiste van het mooiste


Ik heb php geleerd, door mijn fouten zelf te vinden en op te lossen.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

17/09/2010 14:13:02
Quote Anchor link
Daarom bestaan er ook forums karl, om alles zelf op te zoeken en niks te vragen.
(Ben je dom, of doe je alleen maar alsof).

Ik ga er hierbij natuurlijk wel vanuit dat je zelf ook weet dat je regelmatig als een arrogante klootzak overkomt.
Het is niet verkeerd om een keer gewoon wat aardiger te doen.
Iedereen moet het leren, wil je niemand helpen, ga dan niet op een forum rond hangen.
 
Niek s

niek s

17/09/2010 14:42:59
Quote Anchor link
Cars Meulman op 17/09/2010 11:26:00:
Lars, let niet op die andere ;)
Gewoon blijven vragen hier zolang je eerst zelf probeert wordt je gewoon altijd geholpen.

Succes verder ! Groet Cars


Ja goed idee! Spoor hem aan om irritant te blijven! :)
Thanks man.
 

17/09/2010 16:06:37
Quote Anchor link
Nico Kaag op 17/09/2010 14:13:02:
Daarom bestaan er ook forums karl, om alles zelf op te zoeken en niks te vragen.
(Ben je dom, of doe je alleen maar alsof).

Nee, er bestaan forums om van elkaar te leren, en ook van fouten die mensen eerder hebben gemaakt. Als hij net script (wat hij dus nu totaal niet doet), had hij zo de fout kunnen vinden. Dat kan hij zichzelf allemaal aanleren door gewoon naar andere topics te kijken, zoals ik dus zeg. Jij hebt waarschijnlijk alleen mijn laatste post gelezen.

Nico Kaag op 17/09/2010 14:13:02:
Ik ga er hierbij natuurlijk wel vanuit dat je zelf ook weet dat je regelmatig als een arrogante klootzak overkomt.
Het is niet verkeerd om een keer gewoon wat aardiger te doen.
Iedereen moet het leren, wil je niemand helpen, ga dan niet op een forum rond hangen.

Als je er aan stoort kan je ook gewoon mijn berichten niet lezen. Dan heb je d'r ook geen probleem meer mee. Verder zou je eens wat verder dan je neus lang is moeten kijken, ik help genoeg mensen, op een vriendelijke manier. Maar ik ben ook niet te beroerd om gewoon duidelijk te maken dat men zelf ook dingen kan leren. Wat ook het beste is. Kijk maar naar je eigen ervaring, ik weet zeker dat jij ook weet dat je bepaalde dingen beter weet omdat je ze zelf uitgevonden hebt, zelf hebt geleerd hoe het moest, en niet hebt gekeken bij andere hoe die het deden of voorzeggen.
Heb je ooit les gehad? Dan hebben de docenten je vast wel verteld dat je het beste gewoon een proeftoets kan doen om te kijken wat je niveau is zonder de antwoorden er bij. Als je het antwoord er namelijk bij hebt, dan ga je denken 'dat ken ik toch wel', maar eigenlijk is dat niet zo. Je kent het patroon, maar je kent het niet. Je weet hoe het er ongeveer uitziet, maar niet precies. Het zelfde geldt hier.
Als de topic starter deze waardeloze stijl blijft aanhangen, dan is de kans groot dat hij in de toekomst dezelfde fout maakt, en dan ook waarschijnlijk hier weer gaat vragen. Of dat hij gewoon andere gerelateerde fouten maakt, en die hier ook gaat vragen. Terwijl hij gewoon zelf de macht heeft om de fouten zelf te verbeteren.
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

17/09/2010 17:21:02
Quote Anchor link
Beste mensen,

zullen we het gewoon weer "on topic" houden en elkaar niet helemaal af kraken of af te kafferen?! Zoals de TS aangeeft is hij beginnend PHP'er. Iedereen moet ergens beginnen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.