Included menu op 1 pagina een andere positie geven

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan Graneker

Jan Graneker

31/01/2017 08:20:53
Quote Anchor link
Goedemorgen Leden,

Ik heb een vraag over het volgende:

Ik heb op de homepagina het HTML5 <video> element. Hierbij heb ik een menu met een position absolute, zodat dit over de video heen valt. Nu include ik het gehele menu op alle pagina's, maar wil ik op de sub-pagina's het menu een position relative meegegeven.

Hoe kan ik dit het beste doen?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 11:02:37
 
Marlies Maalderink

Marlies Maalderink

31/01/2017 14:05:25
Quote Anchor link
Een subclass maken voor de homepagina lijkt mij het makkelijkst.

Als je op alle pagina's relative wilt gebruiken maak je deze cass:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
.menu {
   background-color:#ffffff;
   height: 50px;
   width: 500px;
   postition: relative;
}


en voor de homepage maak je een subclass

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
.menu-menuHomepage {
  postition: absolute;
}


.menu-Homepage neemt alle eigenschappen van .menu over behalve degene die je opnieuw specificeert, in dit geval postion: absolute. Background, height, width etc hoef je dus niet opnieuw te specificeren.

Op je gewone pagina's geef je je menu zo weer:

<div class="menu">hier het menu</div>

en op je homepage zo:

<div class="menu menuHomepage">hier het menu</div>
 
Eschwin Moerkerken

Eschwin Moerkerken

31/01/2017 15:01:58
Quote Anchor link
Je zou ook de body een padding-top kunnen geven op vervolgpagina's en dus op vervolgpagina's de body een class kunnen geven :). De padding-top moet dan overeenkomen met de hoogte van je menu. Als dit een dynamische hoogte is doe je dit via javascript!
 
Jan Graneker

Jan Graneker

31/01/2017 15:23:24
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie antwoord. Het probleem is een beetje dat ik het menu include op elke pagina. Een sub class gaat dus niet lukken, omdat ik deze niet kan specificeren op 1 pagina. (omdat het menu op elke pagina ingeladen wordt).
 
Marlies Maalderink

Marlies Maalderink

31/01/2017 15:40:50
Quote Anchor link
Je zou eventueel de div tags buiten de include op de pagina zelf kunnen zetten.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/01/2017 17:15:05
Quote Anchor link
Marlies Maalderink op 31/01/2017 14:05:25:
.menu-Homepage neemt alle eigenschappen van .menu over behalve degene die je opnieuw specificeert, in dit geval postion: absolute. Background, height, width etc hoef je dus niet opnieuw te specificeren.

Ik weet niet of je een of andere library/framework gebruikt, maar wat je hier beschrijft is geen normaal gedrag. Bij normaal CSS-gebruik is dit absoluut niet zo.

@Jan
Voeg dit eens toe boven het menu:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$menu_id
= '';
if (isset($_SERVER['SCRIPT_URL']) && $_SERVER['SCRIPT_URL'] === '/') $menu_id = ' id="MENU_HOMEPAGE"';
?>

Stel dat jouw menu in een <ul> staat, dan voeg je het volgende aan die <ul> toe:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<ul class="menu"<?php echo $menu_id; ?>>
<li>link 1</li>
<li>link 2</li>
<li>enz...</li>
</ul>


Je maakt nu in je css een class .menu aan waarin position: relative; staat, en daarnaast maak je een id #MENU_HOMEPAGE aan met position: absolute;

Of het werkt hangt wel af of jouw server $_SERVER['SCRIPT_URL'] ondersteunt. Niet alle servers schijnen dat te doen.

Laat even weten of het gelukt is.
Gewijzigd op 31/01/2017 17:16:11 door Ozzie PHP
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.