inkorten van php delen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3

Sylvester vader

sylvester vader

21/03/2020 14:20:32
Quote Anchor link
:) thanks,
ik geef je helemaal gelijk. Iedereen hier eigenlijk, echter voor mij nu in deze situatie hoeft dit niet

want nu met deze specifieke code moet ik 3 paginas aanpassen
mijn .css mijn functie pagina en mijn uitvoer pagina

er is in mijn script op dit moment maar 1 plek waar ik dit nodig heb en enige kleur die ik daar ooit ga gebruiken is rood
dus <font color="#ff0000">
ja ok font is oud dus ik heb na aanleiding van deze enorme topic het verandert naar <span style="color:red;">
wat in feite exact hetzelde is.
ik kan het allemaal wel in een functie doen maar dan moet ik dus veel meer delen gaan schrijven voor iets dat ik toch niet en ook nooit nodig ga hebben

wel zou de functie die hierboven is getoond in toekomst leuk zijn maar dan voor andere delen in mijn script en niet op deze ene pagina

want als we op de toer gaan zoals steeds naar mij aangedringt wordt dan moet er ook een deel in zodat ik cursief via functie doe of bold
a en underlined
laten we dan ook maar gelijk rounded corners via functie doen enz enz.
al deze gebruik ik ook soms alleen op veel kleinere mate en meestal maar op 1 vaste plek
en zo ken ik nog wel 1000+ dingen bedenken die ik ooit mischien in toekomst ga gebruiken
dan krijg je van die doom scenario's.

Dat rood stond toevalig in een loop en alleen in die pagina dus was dat handig om dat in een functie te zetten

maar dus alleen in rood andere kleuren heb ik nooit en nimmer daar nodig en dus hoef ik daar geen andere functie voor
 
PHP hulp

PHP hulp

07/05/2024 05:12:28
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/03/2020 14:29:23
Quote Anchor link
Het ging voornamelijk om een voorbeeld. het is vast en zeker wat duidelijker als je je eens verdiept in 'abstract denken' en tot welk niveau je wilt gaan? Alles in functies plaatsen is niet de bedoeling. Dus lees je eens in in de basics over OOP en hoe en wanneer je het gebruikt. Op internet is er echt een hoop over te lezen.
 
Bart V B

Bart V B

21/03/2020 15:35:06
Quote Anchor link
Quote:
wel zou de functie die hierboven is getoond in toekomst leuk zijn maar dan voor andere delen in mijn script en niet op deze ene pagina


In een fatsoenlijke applicatie zijn dingen gescheiden.
Dingen zoals weergave (bold, cursief, kleur) zijn presentatie.
Dat hoeft totaal niets te weten van hoe jij iets berekend.
Die berekening hoeft ook weer niets te weten van waar die data vandaan komt, of het nu een database is, of JSON, of XML wat dan ook.

Je hoeft niet eens je heel strikt aan OOP te houden want immers is php niet eens zo strikt.
Wat wel handig is, is als er een stuk logica in zit. En dat mis jij het meest op dit moment.
functioneel programmeren kan ook, maar dan moet alles wel op de juiste plek gebeuren.

So what, als je in je CSS iets moet aanpassen en in je functie pagina en de uitvoer.
Als je dat meteen had gedaan was het echt af geweest. Nu is het weer een pleister die geplakt is.
Hoeveel van die pleisters ga je nu nog plakken alvorens je echt serieus gaat beginnen?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

21/03/2020 16:46:04
Quote Anchor link
Wat @Bart zegt, en waar ik eerder eigenlijk ook op doelde. Als je vantevoren een plan hebt, en dat vervolgens aanhoudt bij de bouw (houd logica en opmaak zo veel mogelijk gescheiden), dan voorkomt dat de bovenstaande situatie waarbij je alles moet achteraf (weer) moet patchen.

En je begaat nu eigenlijk wederom dezelfde fout: je zegt "mwa, tis maar op een paar plaatsen waar ik de opmaak zo regel", maar daarmee grijp je opnieuw naar de aardappelstempel. Je kunt het ook gewoon helemaal open laten door de opmaak op een aparte plek te regelen. Het aanpassen van CSS is veel minder complex dan code aanpassen. Een fout in de CSS is doorgaans ook stukken minder ingrijpend dan een fout in PHP-code. Dit is wederom onderdeel van defensief programmeren: je dekt jezelf in voor risico's en fouten, en als je fouten maakt hebben die met deze werkwijze een stuk kleinere impact.

Misschien is op dit punt een gebrande hand de beste leermeester.
 

Pagina: « vorige 1 2 3



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.