IP-range uitsluiten voor Google Analytics

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Guido  -

Guido -

25/08/2020 09:38:55
Quote Anchor link
Goedemorgen,

Ik merk dat mijn IPv6 IP-adres zeer regelmatig wijzigt, maar ik wil hem wel graag uitsluiten voor de cijfers van Google Analytics.

Nu zie ik dat de eerste 4 blokken cijfers hetzelfde blijven (en ik lees dat dit de Site Prefix + Subnet ID zijn).

Als ik deze range uitsluit, sluit ik dan alleen mijzelf uit of nog veel meer personen? Oftewel, is deze range persoonlijk of algemeen?

Guido
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 19:02:18
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/08/2020 10:42:07
Quote Anchor link
Je kunt ook de Google Analytics Opt-out Browser Add-on installeren, dan ben je er voor eens en altijd van af:

https://support.google.com/analytics/answer/181881
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

25/08/2020 10:43:34
Quote Anchor link
"Mijn" als in "mijn persoonlijke (thuis/kantoor) IPv6 adres"? IPv6 adressen worden in blokken toegekend, wat inderdaad betekent dat het eerste deel "vast" is (en het deel daarachter "variabel" wordt toegekend). Bij mijn provider (XS4all) zijn de eerste 48 bits "vast" (dus "3 blokken") (dus lokaal 2^80 vrije adressen - wat moet ik daar mee !?).

Hoeveel "blokken" (bits) het bij jou zijn kun je waarschijnlijk wel ergens in je modem terugvinden, of bij je provider. Maar "4 blokken" (64 bits) klinkt niet heel gek.

Inhakend op Ward: je kunt ook een Pi-Hole als DNS server in je netwerk hangen, en dan kom je ook niet meer in Analytics voor (van niemand; en je bent ook meteen - op alle apparaten - van bijna alle advertenties en andere trackers af ;-) ).
Gewijzigd op 25/08/2020 10:47:12 door Rob Doemaarwat
 
Guido  -

Guido -

25/08/2020 11:36:00
Quote Anchor link
Ik heb even ingelogd op mijn router en zie dit staan:

2001:xxxx:xxxx:xxxx::/64

(ivm privacy 3 blokken gewijzigd in x)

Dus los van de tips die jullie geven, zal ik dus ook de range kunnen blokkeren, zoals ik gedaan had? Dus deze range is persoonlijk, niet van mij + iemand anders?

Guido
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

25/08/2020 11:46:22
Quote Anchor link
Ja, als je deze /64 reeks blokkeert kom je zelf (en iedereen die via jouw modem het internet op gaat) niet meer voor in je eigen statistieken.
Gewijzigd op 25/08/2020 11:46:32 door Rob Doemaarwat
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/08/2020 11:52:40
Quote Anchor link
Mijn reeks begint ook met 2001 (XS4ALL?). Dus ik denk dat het tweede blok bij jouw aansluiting hoort.

Misschien is het wel interessant om je zelf eventjes in te lezen in de notatie van deze IP adressen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol_versie_6
Gewijzigd op 25/08/2020 11:54:35 door - Ariën -
 
Guido  -

Guido -

25/08/2020 12:19:38
Quote Anchor link
Ik heb Ziggo.

Ik had me al ingelezen in IPv6 maar aangezien ik een leek op dat gebied ben is het vrij lastige materie. Het werd voor mij niet duidelijk of deze range persoonlijk (van mij) was of van een groep personen. Vandaar mijn vraag.

Maar alles is duidelijk nu, hartelijk dank!

Guido
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

26/08/2020 17:03:24
Quote Anchor link
Als het jouw doel is om je eigen bezoeken niet te tracken dan zijn er andere manieren om dit te doen? Door IP-ranges maar uit te sluiten gooi je potentieel bezoeken van anderen die toevallig op dezelfde range zitten weg. Dat lijkt mij niet de bedoeling?

Je zou dit zelfs simpelweg kunnen bewerkstelligen met een cookie?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
if (false === isset($_COOKIE['dont_track_me_lol'])) {
    // print GA code
}
?>
Gewijzigd op 26/08/2020 17:05:29 door Thomas van den Heuvel
 
Guido  -

Guido -

29/08/2020 20:55:26
Quote Anchor link
Aangezien ik in de modem als begin adres 2001:xxxx:xxxx:xxxx::/64 zie staan ga ik ervan uit dat als ik de range uitsluit die begint met 2001:xxxx:xxxx:xxxx, ik alleen mijn eigen devices uitsluit.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.