Javascript Include

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

J orii

J orii

03/01/2009 15:53:00
Quote Anchor link
Hallo mensen,

ik wil een javascript menutje maken, zo dat de pagina niet hoeft te reloaden als op een linkt klikt,

alleen ik heb geeeeeen idee hoe ik de pagina moet laten include,

dus de JS vars naar PHP kan brengen, tips zijn welkom :)
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 22:49:23
 
GaMer B

GaMer B

03/01/2009 15:56:00
Quote Anchor link
Het eeuwen-oude probleem van: client-side vs. server-side.

Uitleg:
PHP is server-side en UITSLUITEND server-side. Dit houdt in dat de parser de PHP code verwerkt en vervolgens naar de browser stuurt (als HTML). De browser voegt vervolgens daar de output van JavaScript aan toe en je hebt een pagina.

Hieruit kun je dus al zien dat JavaScript NA PHP komt en daarom nooit doorgegeven KAN worden aan PHP.

Een mogelijke optie is een ajax request sturen naar de PHP pagina en met json JavaScript variabelen encoderen en naar PHP versturen.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

03/01/2009 15:56:00
Quote Anchor link
Quote:
zo dat de pagina niet hoeft te reloaden als op een linkt klikt,
Kijk eens naar het gebruik van AJAX, dat is wat je zoekt...
 
J orii

J orii

03/01/2009 15:58:00
Quote Anchor link
>> ik kijk wel ff naar ajax, ik heb nog geen ervaring hier mee, is het goed als ik daar over hier verder vraag indien nodig ? :)


En er is wel een mogelijk heid het te schrijven naar HTML ?

dat ik gewoon al mn teksten hou, dus niet met document.write('');
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door J orii
 
Joren de Wit

Joren de Wit

03/01/2009 16:01:00
Quote Anchor link
Jazeker, je kunt gewoon de inhoud van bijvoorbeeld een div vervangen met het antwoord dat jij terug krijgt van je AJAX request.

Zie hier een voorbeeldje...
 
J orii

J orii

03/01/2009 16:02:00
Quote Anchor link
thnx!!!
 
GaMer B

GaMer B

03/01/2009 16:03:00
Quote Anchor link
Ik denk dat je niet precies weet wat AJAX doet.

De AJAX methode verstuurt een request naar een pagina met als bedoeling Asynchroom (zonder de pagina te laden) de output op te vangen en te plaatsen.
AJAX staat immers voor Asynchronous JavaScript And XML.

Er gaat als het ware via een achterdeur die de gebruiker niet merkt een pagina refresh aan de gang.
Client ------------------------- Pagina > home.html <
Klikt de client nu op een link op Pagina
Dan gebeurt er niks met Pagina maar AJAX verandert de container > home.html <:
Client ------------------------- Pagina > info.html <
 
J orii

J orii

03/01/2009 16:22:00
Quote Anchor link
oke, dit is wel heel handig,

bedankt, het is me nu gelukt :)
 
Niek Weevers

Niek Weevers

03/01/2009 16:47:00
Quote Anchor link
Enige nadeel is dat je niet de back button van je browser kan gebruiken. Misschien is dit wel op te vangen, dat weet ik zo niet.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

03/01/2009 16:59:00
Quote Anchor link
Niek schreef op 03.01.2009 16:47:
Enige nadeel is dat je niet de back button van je browser kan gebruiken. Misschien is dit wel op te vangen, dat weet ik zo niet.
Dat is niet het enige nadeel...

Zo is het ook niet mogelijk om verschillende pagina's te bookmarken omdat simpelweg de url niet verandert. En kunnen zoekmachines, zoals google, om dezelfde reden de verschillende paginas niet indexeren.

Kortom, dit is geen geschikte oplossing als het gaat om de navigatie binnen een website...
 
J orii

J orii

26/01/2009 21:22:00
Quote Anchor link
al gebruik je een link met
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="#pagina" onclick="javascript..." >LINK</a>


dan geeft ie wel een andere url aan,,
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

26/01/2009 21:27:00
Quote Anchor link
Maakt niet uit. Het blijft lokaal, je haalt alleen de data op uit je XML, dus je hoeft geen nieuwe pagina te laden.

De hoofd website van het bedrijf waar ik werk, is compleet AJAX en json, maar het ligt er maar net aan wat je wil.

Onze hoofdsite hoeft niet hoog in de ranking te staan omdat wij toch al een unieke hit zijn, daarnaast promoten wij vrij weinig via internet zelf en wordt er vanuit vertrouwen gewerkt.

Maar als je als doel hebt een website te maken welke goed moet kunnen scoren in de zoekmachines, dan raad ik het je wel af. Het ligt er maar net aan wat het doel van de site is.

Het is overigens wel een snelle oplossing. Je heoft namelijk geen enkele keer requests te versturen naar de server, waardoor je pagina`s veel sneller laden.

Je haalt immers pure tekst op uit je XML, en je hoeft niet een request te versturen welke tijd kost, opgebouwd moet worden, en vervolgens naar de client te sturen... e
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.