Javascript preview met PHP UBB

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stefan

stefan

10/06/2009 22:51:00
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb op internet een scriptje gevonden dat als je je tekst in een textarea zet dat je het dan ook direct in een DIV kunt zien. Maar ik wil er een preview van maken met php ubbcodes erin ik bedoel zegmaar:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
[b]dikgedrukt[/b][i]schuin[/i]

en dat er dan in de div komt te staan
dikgedruktschuin

Ik heb dit script:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function preview(id1, id2){
              var NewText = document.getElementById(id1).value;
              splitText = NewText;
              var DivElement = document.getElementById(id2);
              DivElement.innerHTML = splitText;
}
</script>


en bij het invoeren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<textarea name="bericht_full" cols="60" rows="8" id="bericht_full"  onkeyup="preview('bericht_full', 'bericht_full-preview');" style="background:#FFFFFF;"></textarea>


en bij het voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<div id="bericht_full-preview"></div>


Hopelijk kan iemand helpen, alvast bedankt
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 23:16:28
 
- SanThe -

- SanThe -

10/06/2009 23:18:00
Quote Anchor link
En wat is de vraag of het probleem?
 
Stefan

stefan

10/06/2009 23:32:00
Quote Anchor link
Ik wil UBB (vanuit PHP) in m'n voorbeeld hebben.
Als ik zeg maar
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
[b]Tekst[/b]
intyp in mijn textarea dat je dan in het voorbeeldje ziet Tekst.
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

11/06/2009 00:06:00
Quote Anchor link
Maar je wilt wel UBB opslaan in je database? Wat is je bezwaar dan om een tinyMCE/FCKEditor te gebruiken? Die kan je helemaal strippen als je wilt.
 
Hipska BE

Hipska BE

11/06/2009 00:37:00
Quote Anchor link
Dat die met html werkt misschien? HTML in een DB zegt men hier toch steeds dat het "not done" is?
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

11/06/2009 00:49:00
Quote Anchor link
En het argument is dan? Dat je geen opmaak in je database wilt hebben. Maar of het nu UBB of HTML is maakt dan niet echt veel meer uit.
Maar alsnog weet ik niet of dat zijn argument is.
Om die UBB live te previewen zal hij het toch op de een of andere manier naar HTML moeten omzetten.
 
Tim Kampherbeek

Tim Kampherbeek

11/06/2009 03:50:00
Quote Anchor link
Ik denk dat hij bedoelt dat als je de UBB code indrukt dat hij het direct via een java script laat zien zonder eerst te posten.
 
Zero XT

Zero XT

11/06/2009 04:09:00
Quote Anchor link
Als het blijft bij een paar simpele tags zoals bold italic en misschien zelfs een enkele smilie dan kan je hier direct javascript voor gebruiken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<script type="text/javascript">
function ubbcode()
{
    var tekst = document.getElementById('input').value;
    var codes = new Array
    (
     /\[b\](.*?)\[\/b\]/ig,
     /\[i\](.*?)\[\/i\]/ig,
     /\[u\](.*?)\[\/u\]/ig
    );
    var vervang = new Array
    (
     "<b>$1</b>",
     "<i>$1</i>",
     "<u>$1</u>"
    );
    
    for(var i = 0; i < codes.length; i++)
    {
        tekst = tekst.replace(codes[i], vervang[i]);
    }
    
    document.getElementById('voorbeeld').innerHTML = tekst;
}
</script>

<textarea rows="10" cols="50" onkeyup="ubbcode();" id="input"></textarea>

<div id="voorbeeld"></div>



Wanneer je echter (zoals ik) 200 smilies in een database heb die je wilt vervangen dan moet je dit dus niet allemaal in javascript zetten. Ajax bied hier een oplossing voor in combinatie met php.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Zero XT
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

11/06/2009 07:27:00
Quote Anchor link
Dat is ook een manier, een beetje zoals Hyves het doet. Naast het veld waar je typt meteen een preview maken. Maar om dan onkeyup elke keer een AJAX requeste te doen lijkt me een beetje te veel van het goede?
 
Michel Exel

Michel Exel

11/06/2009 07:36:00
Quote Anchor link
WillemJan Z schreef op 11.06.2009 07:27:
Dat is ook een manier, een beetje zoals Hyves het doet. Naast het veld waar je typt meteen een preview maken. Maar om dan onkeyup elke keer een AJAX requeste te doen lijkt me een beetje te veel van het goede?


idd hyves heeft het ook
 
Zero XT

Zero XT

11/06/2009 07:53:00
Quote Anchor link
WillemJan Z schreef op 11.06.2009 07:27:
Dat is ook een manier, een beetje zoals Hyves het doet. Naast het veld waar je typt meteen een preview maken. Maar om dan onkeyup elke keer een AJAX requeste te doen lijkt me een beetje te veel van het goede?


Als je met ajax gaat werken vind ik dat je dat 2 divs moet maken naast elkaar. Eentje met de textarea erin en de andere met de preview met display op none. Knop eronder met submit en preview en wanneer er op de preview knop word gedrukt.. de textarea div: display:none zetten en de preview div: display:block maken.
Ajax request maken en voila je hebt een mooie preview
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Zero XT
 
Robert Deiman

Robert Deiman

11/06/2009 11:28:00
Quote Anchor link
Waarom zou je het met AJAX reviewen? Lijkt mij een beetje overbodig gebruik van de netwerkverbinding. Je kan met JS (JavaScript) zelf ook prima een preview functie maken.

Voordeel is dat je netwerkverbinding / server hier dan niet mee wordt belast, maar de computer van de bezoeker. Zeker omdat je preview bij elke toetsaanslag wordt ververst is AJAX geen slimme optie.

Zie bijvoorbeeld eens hier wat er gebeurt:

http://www.robertdeiman.net/preview.php
 
Zero XT

Zero XT

11/06/2009 15:27:00
Quote Anchor link
@Robert:
Lees mijn post goed:

Quote:
Wanneer je echter (zoals ik) 200 smilies in een database heb die je wilt vervangen dan moet je dit dus niet allemaal in javascript zetten. Ajax bied hier een oplossing voor in combinatie met php.


Dus voor een paar ubbcodes is het geen probleem.. heb je er echter een stuk of 300 zoals ik dan kan je ongeveer nagaan hoe groot mijn javascript bestand zou moeten worden en dus gebruik ik op dat moment liever ajax.
 
Robert Deiman

Robert Deiman

11/06/2009 17:01:00
Quote Anchor link
@Kris

Oké, ik snap het wel, maar het is en blijft lastig om dit met PHP te doen.. je js bestand zal misschien groot worden, maar die wordt ook gecached, dus die wordt maar 1x gedownload. Dat is altijd nog minder erg dan bij een text van 400 tekens 400 keer controleren op de serverkant.
 
Zero XT

Zero XT

11/06/2009 17:13:00
Quote Anchor link
@Robert,

Als je met ajax gaat werken moet je ook niet onkeyup alles verzenden maar zoals ik eerder beschreef:

Quote:
Als je met ajax gaat werken vind ik dat je dat 2 divs moet maken naast elkaar. Eentje met de textarea erin en de andere met de preview met display op none. Knop eronder met submit en preview en wanneer er op de preview knop word gedrukt.. de textarea div: display:none zetten en de preview div: display:block maken.
Ajax request maken en voila je hebt een mooie preview


Gewoon een preview knop. En wanneer hier op word gelikt, dan pas de ajax request uitvoeren
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.