[JS] Add events dynamisch

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Marien xD

Marien xD

30/11/2006 23:49:00
Quote Anchor link
Ik ben een website aan het bouwen. Ik heb een prachtig menu gebouwd wat al mooi werkt met CSS. Nu wil ik net een kleine verfraaiing hebben met een plaatje dat weggaat bij een hover over een ander menu item.

Nu weet ik wel hoe dat werkt enzo maar ik wil graag via javascript dit dynamisch toevoegen aan de links (zodat ik niet de hele onmouseover zooi in mijn HTML hoeft te zetten, vervuiling!)

nu heb ik de volgende situatie (simpel):

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
        <div id="menu">
            <a href="/" class="active">Begin</a>
            <a href="/">Gastenboek</a>
            <a href="/">Contact</a>
        </div>


bij Active staat er een kroontje voor het item en als je met je muis over een item gaat komt die er ook voor te staan. Hoe kan ik:

- aan elke <a> van de div menu een mouseover en mouseout event hangen?
- hoe kan ik controleren of het de class active heeft, of welk element deze klas heeft.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 11:10:40
 
CrawlBackwards

CrawlBackwards

01/12/2006 00:55:00
Quote Anchor link
onMouseover en onMouseout heb je lijkt mij echt nodig.. en om andere delen te beweken iets als getElementById()
 
Simon Blok

Simon Blok

01/12/2006 01:13:00
Quote Anchor link
Het is zeker wel mogelijk om het zonder die onMouseovers te doen. Ik zal er morgen even naar kijken.
 
Jos

Jos

01/12/2006 08:06:00
Quote Anchor link
Google een op "sons of suckerfish dropdown",
dit behandeld dropdown menu's met css en js.
 
Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

01/12/2006 08:06:00
Quote Anchor link
Lees over Behaviour:

http://www.scriptorama.nl/tips-tricks/behaviour-javascript-library

Edit:

Bij nader inzien, ik heb je vraag nog eens bekeken, wat je wilt kun je inderdaad wel met CSS oplossen.

Op je <a> tag kun je gebruik maken van :hover, hier zou je een background-image kunnen tonen:

a:hover{
background: url(image.gif) no-repeat;
}

Met background-position en een beetje spelen met padding kun je ervoor zorgen dat het plaatje netjes wordt gepositioneerd.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Remco van Arkelen
 
Marien xD

Marien xD

02/12/2006 16:19:00
Quote Anchor link
Volgens mij is de vraag verkeerd begrepen :)

Ik heb het al werkend met css, voorbeeld dan maar: klik. Nu wil ik met javascript het menu zo wijzigen (dus alleen met javascript zonder aanpassingen in de html) dat als je over een andere link gaat als welke geselecteerd staat (class=active) dan moet de class active verdwijnen...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Marien xD
 
Marien xD

Marien xD

02/12/2006 17:13:00
Quote Anchor link
@remco
Ik heb er naar gekeken naar jou link, het geeft een hele goede benadering maar ik ben op zoek naar iets met veel minder code. Ik weet dat er oplossingen voor zijn. Ik heb al regelmatig het Addevent voorbijzien komen.
 
Jelmer -

Jelmer -

02/12/2006 18:00:00
Quote Anchor link
Zie ook even dit topic en deze twee pagina's.
 
Marien xD

Marien xD

02/12/2006 23:58:00
Quote Anchor link
Het werkt! Bedankt!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.