Jullie advies over database design

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mohamed nvt

Mohamed nvt

28/09/2016 22:15:24
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Het volgende database design heb ik gemaakt en wil graag jullie feedback erover hebben.

Het zijn eigenlijk one==to many relaties.
Graag hoor ik of deze design goed genoeg is

Afbeelding
http://dev.pc-on-rails.nl/test2/database_design.png

Alvast bedankt voor jullie feedback!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 05:41:14
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

29/09/2016 06:53:44
Quote Anchor link
Mohamed nvt op 28/09/2016 22:15:24:
Graag hoor ik of deze design goed genoeg is.

Goed genoeg waarvoor? Wat is het doel van de database?

Aangezien het om medicijnen gaat, lijkt het me belangrijk dat je van patiënten onder andere leeftijd, geslacht en eventuele allergieën weet. Soms zijn ook gewicht en etniciteit van een patiënt belangrijk.

Bij de medicijnen en medicijntypen mis ik informatie zoals de werkzame bestanddelen, de kwalen die het medicijn tegengaat, doseringen, gebruiksaanwijzingen, of autorijden wordt beïnvloed (en er dan een gele sticker op moet), medicijnen die per se niet mogen worden gecombineerd, enzovoort, enzovoort.

Dat zijn gegevens die je beter boven water krijgt als je met de beoogde gebruikers gaat praten, bijvoorbeeld een apotheker.
 
Mohamed nvt

Mohamed nvt

29/09/2016 09:47:49
Quote Anchor link
Hallo Ward van der Put,

Bedankt voor je feedback.

De eisen voor deze webapplicatie zijn:
1. Gebruikers moeten kunnen inloggen
2. Gebruikers moeten medicijnen kunnen invoeren en enkel eigen records kunnen inzien/bewerken/zoeken.
3. De leverancier van de medicijnen kan een bedrijf zijn, maar het kan ook meerdere bedrijven zijn
4. Elk medicijn kan een of verschillende types hebben, zoals pillen, vloeibaar en etc..

Dit zijn zeg maar de vereisten van de applicatie.

Wil je op basis van de vereisten het design nogmaals beoordelen?

Alvast bedankt!
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

29/09/2016 09:56:23
Quote Anchor link
Op zich voldoet het ontwerp wel aan die vier vereisten hoor. Ik denk dat je vooral wat attributen (kolommen) mist voor de eigenschappen van patiënten, medicijnen en leveranciers.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de eigenschappen van een patiënt in Schema.org.

In de applicatie gaat het er verder om dat je die data slim gebruikt. Vaak wil je bijvoorbeeld de goedkoopste leverancier van een medicijn vinden, maar soms degene die het snelst kan leveren omdat een patiënt het zo snel mogelijk nodig heeft. Dat zijn aanvullende vereisten die je aan het rijtje van vier kunt toevoegen.
 
Mohamed nvt

Mohamed nvt

29/09/2016 13:45:35
Quote Anchor link
Hallo Ward van der Put,

Bedankt voor je feedback!


Op zich ben ik ook tevreden over het design, maar ik wil nog een tabel toevoegen wat eigenlijk geen vereiste is maar meer voor handigheid.
Het heet medicijnen kompas.
Wanneer je bijv een medicijn toevoegt aan de database dan kun je kiezen bij welke hoofd ziekte het hoort. Echter, deze keuze kan een aantal niveaus hebben. In sommige gevallen is het misschien 3 niveaus lager. Snap je wat ik bedoel?
Het maken van deze tabel is geen probleem voor mij, maar de vraag is hoe kan ik dit het beste integreren in huidige database design, omdat het meerdere niveaus heeft...
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.