Kamer van koophandel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lord Gaga

Lord Gaga

21/07/2016 22:51:34
Quote Anchor link
Hallo,

Binnenkort wil ik met een klein projectje gaan beginnen (een website), waar ik wat geld mee wil verdienen, geheel hobbymatig. Nu is het volgens de Kamer van Koophandel niet nodig om je in te schrijven wanneer je geld verdiend met je hobby, ook is er volgens hen geen vaste grens qua inkomen vanaf welk moment je je zou moeten inschrijven.

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat websites zoals www.pay.nl en www.mollie.nl een KvK-nummer vragen bij het registreren van een account.

Zijn er hier mensen die ook op een hobbymatige manier wat bijverdienen met hun website en NIET ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel? (En dan heb ik het niet over advertenties, maar over het verkopen van bijv. levens of power-ups bij een spelletje) Zo ja, hoe regelen jullie dit?

Alvast bedankt!
Gewijzigd op 21/07/2016 22:53:03 door Lord Gaga
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:51:19
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2016 22:56:17
Quote Anchor link
Ikzelf heb voorheen wel eens wat websites voor kennissen gebouwd. Tot een bepaald bedrag mag je gewoon belastingvrij geld verdienen. Uiteraard mag je geen BTW rekenen, en schrijf ik ook geen officiële factuur uit.

Voor partijen die wel een KvK-nummer hebben waarvoor je werkt, is het dan lastig om dit in de administratie en boekhouding te verwerken omdat het zwart wordt gedaan. Dus daarom gewoon handje-contantje.
Gewijzigd op 21/07/2016 22:57:49 door - Ariën -
 
Lord Gaga

Lord Gaga

21/07/2016 22:59:11
Quote Anchor link
Ik doel eigenlijk meer op een website van mezelf waarop ik virtuele goederen wil verkopen aan gebruikers, vergelijkbaar met in-app aankopen in mobiele games.
Gewijzigd op 21/07/2016 23:00:17 door Lord Gaga
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2016 23:16:57
Quote Anchor link
Ben je dan niet een beetje commercieel bezig? Dan lijkt het mij toch raadzamer om een KvK aan te schaffen. Want dit zijn toch inkomsten die je in zijn geheel moet melden.

Anders kan je het wel als donatie toestaan. Daar zijn naar mijn idee weer andere regelingen voor.
Gewijzigd op 21/07/2016 23:17:36 door - Ariën -
 
Lord Gaga

Lord Gaga

21/07/2016 23:21:50
Quote Anchor link
Ik ben al voor een afspraak langs geweest en ik heb verteld dat ik niet heel veel verwacht te verdienen en toen werd me afgeraden me in te schrijven. "Voor 50 euro per maand kun je dat beter laten", zei hij, en zoveel denk ik toch niet te gaan verdienen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/07/2016 23:29:33
Quote Anchor link
Maandelijks 50 euro? Het is maar een eenmalige inschijvingsbijdrage.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

21/07/2016 23:31:53
Quote Anchor link
Ik bedoel wanneer ik 50 euro per maand aan inkomsten zou genereren, dat zou volgens hen niet de moeite waard zijn om je in te schrijven en dit zou gewoon onder hobbymatig vallen.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

22/07/2016 00:02:11
Quote Anchor link
Toen ik een inschrijving had kostte het iets van 60 euro per jaar, en je hebt natuurlijk te maken met je maandelijkse belastingaangifte, en bijhorende boetes als je het vergeet. Dit kan erg zonde zijn van je tijd (en kosten).

Het nadeel wanneer je niet inschrijft is dat je geen iDeal mag accepteren. Sinds 2010 moet je volgens de regels van Currence een KvK inschrijving hebben. Je kunt eventueel uiteraard gewoon zaken als Paypal accepteren, en dit zelf integreren de tussenkomst van een PSP.
 
Ivo P

Ivo P

22/07/2016 00:13:39
Quote Anchor link
Er is een verschil tussen 'inschrijven bij kvk'
En of de belastingdienst je als ondernemer ziet.
 
Pipo Clown

Pipo Clown

22/07/2016 09:41:33
Quote Anchor link
Kijk eens naar Sofort.com.

Het Duitse equivalent van IDeal, (bijna) alle NL banken doen er aan mee, je gebruikt dus je eigen reader of TAN codes en geen KvK nodig.
Lagere kosten dan bij IDeal en geen abonnement nodig.

Zelf heb ik max 30 per maand aan inkomen per maand en het bevalt mij prima, ik heb nog nooit meer dan een euro aan kosten hoeven te betalen per maand.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

22/07/2016 09:46:04
Quote Anchor link
Ik zal daar even naar kijken, dankjewel! :)
 
Willem vp

Willem vp

22/07/2016 23:07:59
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 22/07/2016 00:02:11:
Toen ik een inschrijving had kostte het iets van 60 euro per jaar, en je hebt natuurlijk te maken met je maandelijkse belastingaangifte

Die jaarlijkse inschrijfkosten zijn een paar jaar geleden afgeschaft. De maandelijkse belastingaangifte zal in eerste instantie in principe beperkt zijn tot 1x per kwartaal, maar als je weinig omzet hebt (beter gezegd: je moet minder dan 1883 euro BTW per jaar betalen) kun je een verzoek indienen om maar 1x per jaar aangifte te hoeven doen. Wat dat betreft valt het allemaal best mee met de tijd die je erin moet steken.

Ivo P op 22/07/2016 00:13:39:
Er is een verschil tussen 'inschrijven bij kvk'
En of de belastingdienst je als ondernemer ziet.

Als de Belastingdienst je niet (meer) als actieve ondernemer ziet, zal de KvK automatisch een procedure starten om je inschrijving door te halen. Het heeft dus pas nut om je in te schrijven als er (naar oordeel van de KvK) 'voldoende omvang van activiteiten of omzet' zal zijn. Naar aanleiding van een van de eerdere posts denk ik dat we kunnen stellen dat de KvK een omzet van enkele tientjes per maand niet als 'voldoende' kwalificeert.
Gewijzigd op 22/07/2016 23:09:38 door Willem vp
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

23/07/2016 02:14:10
Quote Anchor link
Helemaal waar, maar dat neemt de regelgeving omtrent iDeal niet weg. Sofort is mogelijk een optie, ik heb er niet veel over gelezen maar voor zover ik wel heb gezien kun je (indien je bank aangesloten is) gewoon je normale iDeal/bankgegevens gebruiken. KvK is niet vereist, en een BTW nummer is optioneel, maar indien je deze niet invoert is de Duitse regelgeving van kracht. Wat me brengt op (voor mij) een zorgwekkend punt: Sofort is alleen in Duitsland gecertificeerd. Uiteraard zul je niet veel risico lopen als het om een paar tientjes per maand gaat, immers, dit is zelfs als je minimumloon verdient minder dan 5% van je salaris, en ik ken geen enkele developer die minder dan het dubbele daarvan verdient. Het kan echter wel een overweging zijn.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.