Klein project .. online favorieten.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Anne

anne

28/08/2008 14:02:00
Quote Anchor link
Beste phpers,

ik ben bezig met een eigen project. namelijk het online onthouden van favorieten.

Ik ben nu bezig met het ontwerpen van de database hiervoor. maar mijn vraag is. hoe kan ik dat het beste doen?

Waar we mee te maken hebben:
- Gebruikers
- linkjes

Wat ik dacht is het volgende:
1 tabel voor alle linkjes.
1 tabel voor de category'en en de eventuele sub-category'en
1 tabel voor de gebruikers
1 tabel voor de gebruikers(id) + de linkjes(id) (die ik koppel vanuit de tabel 'Links' )

Is dat een goede opzet?
en hoe zouden jullie het anders doen?

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

05/05/2024 09:38:29
 
Gerben Jacobs

Gerben Jacobs

28/08/2008 14:39:00
Quote Anchor link
USERS
--------
user_id
(benodigde data)

CATEGORIES
---------------
cat_id
parent_id
name
user_id

LINKS
-------
link_id
cat_id
link_url
link_name
(misschien andere data?)
 
Armaron

Armaron

28/08/2008 14:47:00
Quote Anchor link
Gerben Jacobs schreef op 28.08.2008 14:39:
USERS
--------
user_id
(benodigde data)

CATEGORIES
---------------
cat_id
parent_id
name
user_id

LINKS
-------
link_id
cat_id
link_url
link_name
(misschien andere data?)


Niet slecht, maar misschien wil je meerdere categorieën aan een url geven. Iets dat misschien met school en techniek te maken heeft. Zo heb ik een aantal websites, die zitten nu in een structuur root -> computer -> school, maar ik heb nog een categorie root -> school appart. Dus die extra tabel is misschien geen overbodige luxe.
 
Anne

anne

28/08/2008 15:05:00
Quote Anchor link
Nou.. ik wil eigenlijk meerdere links aan 1 gebruiker kunnen geven zegmaar.

Stel: 3 gebruikers willen www.phphulp.nl als favoriet, dan moet het systeem dus uit de tabel "LINKS" het `id` koppelen aan de 3 gebruikers.
Het moet namelijk niet kunnen voorkomen dat www.phphulp.nl meerdere keren in de database voorkomt.

Maar wat mijn probleem dan was op dat moment, als er een categorieverwijderd wordt. zijn dus al die linkjes weg die bij die categorie horen.

ik heb het nu als volgt:

USERS
---------
user_id
user_naam
user_enz.enz.

CATEGORIES
---------------
cat_id
parent_id
name

LINKS
-------

link_id
cat_id
link_url
link_naam

PERS_LINKS (hier worden de linkjes Persoonlijk gemaakt)
--------------
id
user_id
cat_id
link_id


Zou dat zo kunnen als hier boven staat? Of moet ik gewoon niet zo dom zijn om eventueel later een categorie te verwijderen? Het is dus de bedoeling dat de categories vast staan. Net zoals bij marktplaats.nl ofzo.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.