Kosten script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jules Kreutzer

Jules Kreutzer

06/03/2013 14:05:46
Quote Anchor link
Hallo,

Ik wil graag een script maken waarin ik kan bereken hoeveel iemand moet betalen.
Een beetje extra uitleg:
Ik maak 5 euro kosten per dag en deel dit door het aantal personen die mee gaan die dag. dus wanneer er dat 3 zijn wordt het 5/3, bij 2 5/2 enz enz.

Nu vind ik het te lastig om op te schrijven wanneer wie meegegaan is en wat hij aan mij moet betalen. Daarom wil ik dus een script maken zodat ik wanneer ik 's avonds thuis kom ik alleen maar hoe aan te vinken wie meegegaan is en dan wordt voor mij automatisch de kosten per persoon berekent.

Hoe zouden jullie dit doen?

Mijn idee was om het volgende te doen:
Een pagina maken waarin elke weer wordt weergegeven met de naam van de persoon die meegegaan is en hoe vaak hij/zij die week is meegegaan.

Ik heb nu dus een database gemaakt met de volgende table's erin:
-namen (id,namen)
-kosten(id,kosten_per_dag)
-aantal(id,ID_NAAM,aantal)

Hierbij gebruik ik de tabel kosten om de kosten weer te geven op een site, vraag me niet waarom want het is waarschijnlijk makkelijker om het gewoon te typen, maar ik vond het leuk om het op die manier te doen.

Ik heb niet echt een idee hoe ik dit het beste kan doen en daarom dat ik het jullie vraag.

Alle reacties zijn welkom natuurlijk!

Jules
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 17:33:31
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

06/03/2013 17:16:10
Quote Anchor link
Waar verwijst id in kosten naar? En wat wil je als kosten_per_dag opslaan? Telkens euro 5?
Aantal: wil je dan telkens gaan zoeken of een ID_NAAM bestaat en dan het aantal telkens met 1 op te hogen?

Ik zou denk ik gaan voor namen (id_naam, naam), dag (id_dag, datum) en aanwezig (id_naam, id_dag).
In de tabel namen en dag staan unieke records.
Je kunt door te koppelen met tabel aanwezig eenvoudig per datum uitrekenen hoeveel deelnemers er zijn geweest.
Je weet dat de kosten euro 5 per dag zijn (vast gegeven).
Dan kun je ook berekenen wat de kosten per persoon per dag zijn. Ik zou dat niet gaan opslaan in een database.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

06/03/2013 19:07:25
Quote Anchor link
Een beetje overbodig gebruik van surrogate keys, sterker nog een volledig overbodige tabel (dag) las de kosten per dag statisch zijn.
Je hebt dan aan twee tabellen voldoende.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.