link openen in nieuw venster

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Dimitri van Gijn

Dimitri van Gijn

07/05/2012 21:52:19
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben nog niet zo lang bezig met php. ik heb de onderstaande regel werkend maar ik wil eigenlijk dat de link in een nieuw venster wordt geopend. Nu heb ik van alles geprobeerd met 'target=_blank' maar kennelijk niet de juiste combinatie gevonden.

echo '<a href="nbrf/'.$file.'">'.$bestand.' </a>';

Graag wil ik dus deze link in een nieuw vesnter openen. Wie helpt mij opweg?
Gewijzigd op 07/05/2012 21:54:03 door Dimitri van Gijn
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 14:04:03
 
Joakim Broden

Joakim Broden

07/05/2012 21:56:44
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<a href="nbrf/'.$file.'" target="_blank">'.$bestand.'</a>';
?>


moet werken (opent de pagina in een nieuw venster/tabblad.
Gewijzigd op 07/05/2012 21:57:09 door Joakim Broden
 
Dimitri van Gijn

Dimitri van Gijn

07/05/2012 22:57:06
Quote Anchor link
Hertog Jan,

Bedankt, dit werk!
 
Roel -

Roel -

07/05/2012 23:00:11
Quote Anchor link
Dat wordt niet goedgekeurd door de W3C validator (xHTML).
Om dat te verhelpen, gebruik je deze snippet:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="http://www.google.nl" onclick="window.open(this.href)">Google</a>
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/05/2012 23:09:17
Quote Anchor link
waarom zou de oplossing van hertog-jan niet goed zijn? Dat werkt toch prima?
 
Roel -

Roel -

07/05/2012 23:10:30
Quote Anchor link
Dat werkt ja, maar het wordt als ongeldig gemarkeerd in de W3C validator.
Als je daar waarde aan hecht, dan kun je die snippet gebruiken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/05/2012 23:22:22
Quote Anchor link
Ik zou liever die target blank gebruiken die in iedere browser werkt dan een onclick waar javasript voor aan moet staan.
 
Henk PHP

Henk PHP

07/05/2012 23:35:01
Quote Anchor link
Je kunt gewoon beter je gebruiker laten bepalen of hij of zij de link in een nieuwe venster opent. Daarom is het ook niet valid, tenminste, als ik me niet vergis.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/05/2012 23:41:02
Quote Anchor link
Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil niet dat als een gebruiker een externe link opent, dat die in hetzelfde scherm opent waardoor mijn website "verdwijnt".
 
Joakim Broden

Joakim Broden

08/05/2012 09:24:08
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 07/05/2012 23:41:02:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil niet dat als een gebruiker een externe link opent, dat die in hetzelfde scherm opent waardoor mijn website "verdwijnt".


Go Ozzie Go Ozzie Goooooooooooooooooo Ozzie, ik ben het volledig met je eens.

Ik hou me zoveel mogelijk vast aan de validator alleen dit soort dingen ga ik niet met javascript doen.
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 09:44:25
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 07/05/2012 23:41:02:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik wil niet dat als een gebruiker een externe link opent, dat die in hetzelfde scherm opent waardoor mijn website "verdwijnt".

No Ozzie No Ozzie Nooooooooooooooooooooo Ozzie! daar ben ik het dus volkomen NIET mee eens. Precies om die reden zou wat mij betreft het hele pop up gebeuren verboden mogen worden, behalve bij een rechtermuisklik van de gebruiker. Want wie bepaalt hier wat de gebruiker doet? De website, of de gebruiker? Hoe zou jij het vinden als je in een winkel bent, eruit wilt en de eigenaar van de winkel je tegen houdt. "Nee meneer, u mag wel door het raam kijken naar de buren, maar u mag niet de winkel verlaten". Dan zou je de winkeleigenaar kunnen aanklagen voor kidnapping of iets dergelijks. Maar op een website mag dit wel? Daar mag jij als website bouwer bepalen wat de gebruiker doet?

Als ik op een link klik, dan klik ik erop omdat ik daar heen wil. Dat heeft de website bouwer maar te accepteren. En als ik ook nog de website zelf wil blijven zien dan klik ik op de link met de rechtermuisknop en open de link in een nieuwe tab. De klant is koning, niet?
Gewijzigd op 08/05/2012 09:47:44 door Erwin H
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 09:57:36
Quote Anchor link
Hertog Jan op 08/05/2012 09:24:08:
Go Ozzie Go Ozzie Goooooooooooooooooo Ozzie, ik ben het volledig met je eens.

Thanks :)

Erwin H op 08/05/2012 09:44:25:
No Ozzie No Ozzie Nooooooooooooooooooooo Ozzie!

He, gedraag je! ;)

Erwin H op 08/05/2012 09:44:25:
Daar ben ik het dus volkomen NIET mee eens. Precies om die reden zou wat mij betreft het hele pop up gebeuren verboden mogen worden, behalve bij een rechtermuisklik van de gebruiker. Want wie bepaalt hier wat de gebruiker doet? De website, of de gebruiker? Hoe zou jij het vinden als je in een winkel bent, eruit wilt en de eigenaar van de winkel je tegen houdt. "Nee meneer, u mag wel door het raam kijken naar de buren, maar u mag niet de winkel verlaten". Dan zou je de winkeleigenaar kunnen aanklagen voor kidnapping of iets dergelijks. Maar op een website mag dit wel? Daar mag jij als website bouwer bepalen wat de gebruiker doet?

Als ik op een link klik, dan klik ik erop omdat ik daar heen wil. Dat heeft de website bouwer maar te accepteren. En als ik ook nog de website zelf wil blijven zien dan klik ik op de link met de rechtermuisknop en open de link in een nieuwe tab. De klant is koning, niet?


Grappig dat jij er zo over denkt, maar vanuit commercieel oogpunt sla je de plank volledig mis. Mijn stelregel is: interne links open je in de eigen browser en externe links open je in een externe browser.

"Nee meneer, u mag wel door het raam kijken naar de buren, maar u mag niet de winkel verlaten".

Dit is een totaal ander verhaal. Als je naar een andere winkel wil, dan open je gewoon een nieuwe browser, of je typt het adres van de winkel bovenin de url balk. En als je de winkel wilt verlaten klik je op dat kruisje rechtsbovenin. Daarnaast zijn er voldoende winkels waar je niet naar de uitgang kunt lopen zonder dat je eerst een bepaald pad doorloopt. Dit is een hele normale gang van zaken.

Je zou wel heel dom bezig zijn als je als commerciële instelling (bijv. webshop) mensen wegstuurt van je eigen website zodra ze op een link klikken. Dat getuigt van geen enkele commerciële visie.
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 10:07:33
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 08/05/2012 09:57:36:
Grappig dat jij er zo over denkt, maar vanuit commercieel oogpunt sla je de plank volledig mis. Mijn stelregel is: interne links open je in de eigen browser en externe links open je in een externe browser.

Dat begrijp ik, veel mensen denken zo. Inmiddels is het ook gemeen goed. Net als bijvoorbeeld het niet melden van alle kosten op bijvoorbeeld een site voor vliegtickets. Boekingskosten en creditcard kosten worden niet gemeld omdat daardoor de gebruiker eerst een lagere prijs ziet en sneller zal boeken. Ook dat is vanuit commercieel oogpunt heel erg slim..... maar inmiddels wel verboden. Waarom? Omdat het misleiding is.
Nu zal ik zeker niet gaan beweren dat het openen van een link in een nieuw venster een vorm van misleiding is. Wat ik wel wil zeggen is dat commerciele overwegingen niet altijd de slimste zijn.

Ozzie PHP op 08/05/2012 09:57:36:
Dit is een totaal ander verhaal. Als je naar een andere winkel wil, dan open je gewoon een nieuwe browser, of je typt het adres van de winkel bovenin de url balk. En als je de winkel wilt verlaten klik je op dat kruisje rechtsbovenin.

Dat is dus precies wat ik als gebruiker dus niet wil. Als gebruiker wil ik gebruiksgemak. Het verplicht overtikken van urls vind ik nu niet echt gebruiksgemak. Ook het verplicht nog een tab sluiten valt bij mij daar niet onder.
Ozzie PHP op 08/05/2012 09:57:36:
Je zou wel heel dom bezig zijn als je als commerciële instelling (bijv. webshop) mensen wegstuurt van je eigen website zodra ze op een link klikken. Dat getuigt van geen enkele commerciële visie.

Dat is dan de kern waar wij verschillen van mening. Waarbij ik direct moet toegeven dat jij de mening van de meeste webwinkels deelt. Ik ben namelijk van mening dat voor elke commerciele instelling de klant voorop zou moeten staan. Alles dat de klant zou kunnen irriteren moet je proberen te vermijden (geen uitzonderingen!). Een tevreden klant komt namelijk terug, een ontevreden klant zal de volgende keer een andere winkel zoeken (zeker bij webwinkels). Dat is dus wel degelijk een commerciele visie, alleen een andere dan die van jou.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 10:20:00
Quote Anchor link
Ik denk niet dat je een klant irriteert door een externe link te openen in een nieuwe browser. Ik denk wel dat je een klant irriteert door een externe link te openen in dezelfde browser waardoor ie jouw website kwijt is.

Maar goed, we hebben allebei een ander standpunt. Oké, mijn standpunt is weliswaar intelligenter en beter doordacht... maar jij hebt natuurlijk ook recht op je eigen standpunt.

Afbeelding
 
Joakim Broden

Joakim Broden

08/05/2012 10:22:58
Quote Anchor link
Erwin H op 08/05/2012 10:07:33:
Als gebruiker wil ik gebruiksgemak.

Dan is een link openen in een nieuw venster helft (ligt aan de doelgroep) van de tijd gebruikersvriendelijker.

Neem als voorbeeld ik heb een CMS, in mijn hoofd menu staat het kopje 'Statistieken' en die word door verwezen naar Google Analytics.

De gebruiker klikt op de link en gaat naar Google Analytics, na 5 minuten heeft hij het wel bekeken en wil hij terug naar het CMS. En dan BAM! waar is het CMS nu... Ja hoor, ze zijn het kwijt en moeten dus weer terug naar CMS navigeren. Of 20x op de terug knop drukken of CMS url weer intikken..

Over het algemeen weten mensen niet eens hoe ze iets in een nieuw tabblad openen, of omdat ze computer analfabeet zijn of omdat ze simpel weg te lui zijn om rechtermuisknop/scrollwheel in te drukken (mensen zijn liever lui dan moe), dus soms is het beste om als webbouwer al voor je gebruiker te beslissen of de link in een nieuw venster moet of niet.

Ohja en special voor Ozzie en Erwin, kom nooit met 'Ik denk'. Dat is fout, ga dan onderzoek doen als je iets niet zeker weet. Dan weet je of je methode goed of fout is. Niet al je aannames zijn correct.
Gewijzigd op 08/05/2012 10:25:32 door Joakim Broden
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 10:28:54
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 08/05/2012 10:20:00:
Ik denk niet dat je een klant irriteert door een externe link te openen in een nieuwe browser. Ik denk wel dat je een klant irriteert door een externe link te openen in dezelfde browser waardoor ie jouw website kwijt is.

Hier ga je al de fout in, want ik ben ook een klant en mij irriteer je er wel mee en ja, ik doe sommige sites in de ban als het me echt irriteert.

Ozzie PHP op 08/05/2012 10:20:00:
Oké, mijn standpunt is weliswaar intelligenter en beter doordacht...

Wow, je bent wel erg overtuigd van jezelf, maar dat mag.
Gewijzigd op 08/05/2012 10:29:08 door Erwin H
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 10:30:07
Quote Anchor link
Hertog Jan op 08/05/2012 10:22:58:
Ohja en special voor Ozzie en Erwin, kom nooit met 'Ik denk'. Dat is fout, ga dan onderzoek doen als je iets niet zeker weet. Dan weet je of je methode goed of fout is. Niet al je aannames zijn correct.

Lol, onderstrepen is niet nodig ;) We zien het zonder die streep ook.

Ik zeg niet zomaar iets hoor. Ik heb toevallig marketing gestudeerd en heb me daarnaast verdiept in website usability. Ik denk dat Ik heb dus wel enig recht van spreken.



Toevoeging op 08/05/2012 10:31:21:

Erwin H op 08/05/2012 10:28:54:
Wow, je bent wel erg overtuigd van jezelf, maar dat mag.

Zie het plaatje... met een knipoog dus ;)
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 10:32:28
Quote Anchor link
Hertog Jan op 08/05/2012 10:22:58:
Over het algemeen weten mensen niet eens hoe ze iets in een nieuw tabblad openen, of omdat ze computer analfabeet zijn of omdat ze simpel weg te lui zijn om rechtermuisknop/scrollwheel in te drukken (mensen zijn liever lui dan moe), dus soms is het beste om als webbouwer al voor je gebruiker te beslissen of de link in een nieuw venster moet of niet.

Hier zou ik wel eens gegevens over willen zien. Even los van de punten hier (ieder zijn eigen mening), maar ik ben wel serieus geinteresseerd om hier getallen van te zien. Hoeveel mensen zijn echt zo digibeet tegenwoordig?



Toevoeging op 08/05/2012 10:35:53:

Ozzie PHP op 08/05/2012 10:30:07:
Erwin H op 08/05/2012 10:28:54:
Wow, je bent wel erg overtuigd van jezelf, maar dat mag.

Zie het plaatje... met een knipoog dus ;)

LOL, in elk geval ieder zijn mening.
 
Chris PHP

Chris PHP

08/05/2012 10:55:48
Quote Anchor link
Wow leuke discussie, ik wil mijn 10 cent ook even kwijt ;)

Is het niet 'standaard' dat links naar 3de partijen (externe links) in een nieuw venster (nieuw tabblad) worden geopent? Net wat Ozzie zegt, je stuurt regelrecht je 'potentiele' klanten van je site.

Tevens als webdesigner zet ik onderaan de pagina 'Deze website is ontworpen door <link>' maar die link gaat via een nieuw venster. Ik vind (oeps een mening ;)) het slordig en redelijk asosiaal om hiervoor het venster van mijn klant te gebruiken, wat altijd een compleet andere doelgroep is natuurlijk.

Ik houdt als standaard aan dat alle interne links (ook subdomeinen) via 1 venster (huidige) lopen. Alle links naar externe (referenties, leveranciers, etc) gaan naar een nieuw venster. Meeste nieuwe browsers openen _blank voortaan in een nieuw tabblad i.p.v. een pop up, dit is al minder hinderlijk in mijn ogen.

Uiteraard dit is hoe ik er tegenaan kijk.
Gewijzigd op 08/05/2012 10:56:39 door Chris PHP
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 11:15:08
Quote Anchor link
Ik ben het met je eens.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

08/05/2012 11:23:06
Quote Anchor link
Erwin H op 08/05/2012 10:32:28:
Hier zou ik wel eens gegevens over willen zien. Even los van de punten hier (ieder zijn eigen mening), maar ik ben wel serieus geinteresseerd om hier getallen van te zien. Hoeveel mensen zijn echt zo digibeet tegenwoordig?


Verkijk je daar niet op, dat zijn er nog heel veel. Onder de jeugd valt het nog een klein beetje mee, maar als je al gauw 30+ kijkt zijn er veel digibeten.. ze weten hoe je moet internetten, maar daar houd het bij op. Ik verkijk me er ook nog heel veel op dus gebruik de motto 'Liever lui dan moe' gewoon van uit het oogpunt van de gebruiker.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.