link openen in nieuw venster

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Erwin H

Erwin H

08/05/2012 11:31:55
Quote Anchor link
Maar heb je gegevens, harde cijfers? Op basis van deze post kan ik er weinig mee (no offense).
 
PHP hulp

PHP hulp

05/05/2024 02:20:40
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 12:07:35
Quote Anchor link
Wat wil je precies weten Erwin, en met welk doel?
 
Kris Peeters

Kris Peeters

08/05/2012 12:26:51
Quote Anchor link
Ik vind dat je je strikt moet houden aan de grenzen van het venster dat door de gebruiker is geopend.

Geen nieuwe vensters openen; geen popups; geen alert; geen venster resizen, moven of wat dan ook.

Twee drijfveren
1) (technisch): er zijn alternatieven
De gebruiker heeft een muiswiel. 1 klik op het muiswiel heeft het zelfde effect als een target="_blank". Alleen, de gebruiker kan die keuze zelf maken.
Trouwens ... er is nog een browser-verschil wat betreft nieuwe tab/venster.

Ik verwacht dan ook dat elke klik met de wijsvinger me in het zelfde venster houdt; elke klik met de middenvinger een nieuwe tab opent.

Jij kan als scripter vanalles doen om de gebruiker duidelijk te maken dat de site zal worden verlaten. Andere cursor, een hover effect, een transparant "external link" icoon dat wat oplicht, ...

2) (principieel)
Jij weet waarom je je website hebt gemaakt, maar daarom weet je nog niet waarom de gebruiker op je website is gekomen.

Stel, je website heeft een prachtige pagina met links naar Heavy metalgroepen.
Indien de gebruiker naar jouw site komt, daar de juiste link heeft gevonden en goed is doorverwezen geraakt ... dan heb je als website je werk gedaan.
Google heeft het niet al te slecht gedaan op dit principe.
Als de gebruiker enkel op je website komt omdat daar een leuke weervoorspelling-widget staat, een mop van de dag, ...


Je hebt twee soorten succesvolle verkopers: de verkoper die gelijk wat aan gelijk wie kan verkopen <-> de verkoper die je op je gemak stelt en waarnaar de klant met plezier terug gaat.

Geef mij maar het tweede model.
Gewijzigd op 08/05/2012 12:28:45 door Kris Peeters
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 12:34:09
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 08/05/2012 12:07:35:
Wat wil je precies weten Erwin, en met welk doel?

Wat ik wil weten is of de gemiddelde gebruiker wel zo dom is als door Hertog Jan beweerd wordt. Zoals hij zelf al aangaf, denk niet, maar kom met cijfers. Kijk, als je weet wie je gebruikers zijn en hoe ze over je site gaan (met welk doel en wat ze wel en niet prefereren) dan kan je aan de hand daarvan je site beter inrichten. Misschien is het merendeel inderdaad te dom of te lui om zelf te bepalen wat ze willen, maar misschien ook niet. Misschien schrik jij je zo het apenzuur als je ziet dat 90% van de gebruikers je site niet meer bezoeken als ze een popup krijgen.... En misschien heb je helemaal gelijk.

Kris Peeters op 08/05/2012 12:26:51:
Je hebt twee soorten succesvolle verkopers: de verkoper die gelijk wat aan gelijk wie kan verkopen <-> de verkoper die je op je gemak stelt en waarnaar de klant met plezier terug gaat.

Geef mij maar het tweede model.

Ik had het niet beter kunnen zeggen!!
Volgens mij is de basis van dit verschil in mening het verschil tussen puur commercieel willen zijn (geld) en klantgerichter willen zijn. Tuurlijk is dit maar een zeer klein punt en zit hier niemand in de verre extreme hoek, maar het komt er wel uit voort. Wil je gewoon zoveel mogelijk geld uit je site halen, of wil je ook nog een beetje meedenken met de klant?
Ik kies dus ook voor het tweede.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/05/2012 12:57:52
Quote Anchor link
@Erwin, reagerend op jouw laatste alinea. Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit, maar ik denk ook zeker dat je commercieel zijn en klantgericht zijn prima kunt combineren.

Op de vraag betreffende de "domheid" van de gebruiker is maar één antwoord: TESTEN!

1) Wie is je doelgroep?
2) Test je doelgroep. Zet ze achter jouw website neer, geef ze een opdracht en kijk wat er gebeurt. De resultaten zullen je verbazen!

Zo heb ik wel eens eye-tracking laten doen op een website. Hierbij wordt de gebruiker gefilmd terwijl hij/zij een opdracht moet uitvoeren op de website. Alle muis- en oogbewegingen worden gevolgd. Super interessant hoe sommige gebruikers bepaalde dingen compleet anders doen dan je had verwacht, of hoe ze bepaalde zaken simpelweg over het hoofd zien. Maar die knop / menu / drop-down box kan de gebruiker toch niet missen!!!! Nou, toch wel hoor... ;)
 
Erwin H

Erwin H

08/05/2012 13:04:09
Quote Anchor link
Punt 1: helemaal correct en ik denk dat de meeste mensen hier vrij dichtbij het midden zitten. Ik geloof niet dat jij of ik bijvoorbeeld als extreem bestempeld kan worden in deze.

Punt 2: dat is wat ik bedoel. Nu heb ik alleen (op dit moment) niet de mogelijkheid om een blik testers open te trekken, dus vandaar dat ik vraag of iemand wel gegevens heeft die te delen zijn (van eigen onderzoek of een leuke website ergens). 1 ding weet ik wel, uitkomsten van dat soort testen verbazen me altijd weer. Danwel positief, danwel negatief.
 
Joakim Broden

Joakim Broden

08/05/2012 13:07:28
Quote Anchor link
Kris Peeters op 08/05/2012 12:26:51:
Stel, je website heeft een prachtige pagina met links naar Heavy metalgroepen.
Indien de gebruiker naar jouw site komt, daar de juiste link heeft gevonden en goed is doorverwezen geraakt...


En wat als hij de juiste link NIET heeft gevonden en hij ondertussen alweer paar keer verder heeft geklikt op die website. Hoe komt hij dan weer terug op de pagina met alle metal bands? Eerst weer 20x keer op terug rammen. Is dat gebruiksvriendelijk?

En concrete cijfers over digibeten heb ik momenteel zelf niet, maar uit eigen ervaring weet ik dat het er veel zijn en dat bezoekers liever lui dan moe zijn :-)

Even snel op internet gezocht kwam ik dit tegen: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2009/02/05/heemskerk-en-bedrijfsleven-slaan-handen-ineen-om-digitale-kloof-te-dichten.html en http://tweakers.net/nieuws/43107/onderzoek-37-procent-inwoners-eu-digibeet.html (oke niet recent, maar heb nu geen tijd om compleet onderzoek te doen)

En ik heb het niet alleen over digibeten maar ook over mensen die dagelijks achter de PC zitten, want dat zijn mensen met 0,0 verstand van computers. Dit kom ik regelmatig tegen via mijn werk.

(PS als je 'die prachtige pagina met links naar Heavy metalgroepen' hebt mag je hem best wel ff naar me toe PM'en ;-) Ik hou wel van wat stevige muziek)

Toevoeging op 08/05/2012 13:09:32:

Ozzie PHP op 08/05/2012 12:57:52:
Zo heb ik wel eens eye-tracking laten doen op een website. Hierbij wordt de gebruiker gefilmd terwijl hij/zij een opdracht moet uitvoeren op de website. Alle muis- en oogbewegingen worden gevolgd. Super interessant hoe sommige gebruikers bepaalde dingen compleet anders doen dan je had verwacht, of hoe ze bepaalde zaken simpelweg over het hoofd zien. Maar die knop / menu / drop-down box kan de gebruiker toch niet missen!!!! Nou, toch wel hoor... ;)


Silverback voor de Mac is hier ene leuk programma voor ;-)
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.