link vs button met onclick

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/02/2011 10:07:54
Quote Anchor link
Ik had een mini beheer systeempje gemaakt waarbij ik een aantal links heb die eigenlijk een "knop functie" hebben.

Nu dacht ik laat ik die linkjes eens omzetten van <a href="blabla">klik</a> naar een button, <button onclick="location.href='blabla';">klik</button>

Werkt prima, maar... het klopt toch dat je nu wel per se javascript nodig hebt? Zonder javascript gaat die button dus niks doen? Het systeempje wordt maar door een paar mensen gebruikt dus in principe geen probleem, maar ik vroeg me af wat er gebeurt als iemand javascript niet heeft ingeschakeld. Is dat op een of andere manier te ondervangen? Ik zit te denken aan <noscript> of zijn er handigere manieren?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 02:55:53
 
- Mark -

- Mark -

09/02/2011 10:09:39
Quote Anchor link
Als je javascript uitzet dan werken die knoppen inderdaad niet meer. Maar waarom wil je dit? Je kan die link toch hetzelfde laten uitzien als die knop dus echt nut heeft het niet lijkt me.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/02/2011 10:12:08
Quote Anchor link
Ik kan een link toch niet er uit laten zien als een knop :-s
Als je dat <button> attribuur gebruikt krijg je een keurige knop. Zou zo gauw niet weten hoe ik dat met css moet doen...

Dat noscript is trouwens geen optie, want het button element blijft dan gewoon staan alleen als je erop klikt gebeurt er niks.
 
- Mark -

- Mark -

09/02/2011 10:20:29
Quote Anchor link
:p En waarom niet? Google maar eens op " link button css " of iets in die richting. Meer dan genoeg voorbeelden.

Je bent nu een oplossing aan het zoeken voor iets dat eigenlijk geen probleem is maar waar je zelf een probleem van aan het maken bent :p
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/02/2011 10:26:12
Quote Anchor link
Hmmm, ja ergens heb je gelijk... alleen het button element is wel ff handiger gezien de beschikbare tijd. Het is alleen vor intern gebruik dus verder niet zo heel spannend. Maar goed om te weten dat het wel kan dus.
 
Johan Dam

Johan Dam

09/02/2011 12:13:38
Quote Anchor link
Als je heel graag een button wilt, kan je wel met noscript werken. Geef in de css aan dat de div met de knoppen onzichtbaar moet zijn (display:none;)en zet deze dan met javascript weer op zichtbaar (display:block;)
Met javascript is de noscript onzichtbaar, zonder javascript de knoppen.

Ook kan je er een formuliertje maken per knop en de action naar blabla te laten wijzen. Dan werkt het met en zonder javascript.

Deze beide opties zijn nogal... lelijk en kansloos.

Je kan beter (zoals Mark al zei) de link eruit laten zien als een knop. (Simpele oplossing: background-image:url('button.jpg'); )
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/02/2011 12:17:17
Quote Anchor link
Ik weet dat het geen mooie oplossing, maar de tip met de div zichtbaar maken via js vind ik eigenlijk wel een leuke. Had ik nog niet aan gedacht. Thanks.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.