Loterij
Beste bezoekers,
Voor mijn website wil ik een loterijsysteem. Maar een vrij realistisch, gebaseerd op de lotto van België! De gebruiker kan in een vak van 42 getallen 6 vakjes aankruisen (Checkboxes). Maar hij kan er meer aankruisen, nu wil ik dat de eerste eerste 6 aangekruiste (die op alfabetisch dus eerst 1,2,3...) die gekozen worden als ze er meer dan 6 aankruisen! Kan iemand mij helpen?

Het principe is dat de computer op de trekkingsdagen woensdag&zaterdag een randomgetal van 6 blokjes kiest (elk blokje maximum 42, elk blokje mag maar 1x voorkomen, dus geen 34 42 43 95 33 34)!
Kijk op de afbeelding voor een voorbeeld!
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij te helpen?!
Alvast bedankt,
Aymeric DL
Voor mijn website wil ik een loterijsysteem. Maar een vrij realistisch, gebaseerd op de lotto van België! De gebruiker kan in een vak van 42 getallen 6 vakjes aankruisen (Checkboxes). Maar hij kan er meer aankruisen, nu wil ik dat de eerste eerste 6 aangekruiste (die op alfabetisch dus eerst 1,2,3...) die gekozen worden als ze er meer dan 6 aankruisen! Kan iemand mij helpen?

Het principe is dat de computer op de trekkingsdagen woensdag&zaterdag een randomgetal van 6 blokjes kiest (elk blokje maximum 42, elk blokje mag maar 1x voorkomen, dus geen 34 42 43 95 33 34)!
Kijk op de afbeelding voor een voorbeeld!
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij te helpen?!
Alvast bedankt,
Aymeric DL
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door DeleteAll DeletelAll
Kun je dnek ik beter met radio's doen, dan kun je zetten dat er maar 1 aangeklikt mag worden.
Elke radio button geef je een naam:
1e kolom noem je ze bijv allemaal A
in de 2e kolom noem je ze bijv allemaal B
enz.. totdat je 6 kollomen hebt.
de waarde van de radio maak je heletijd het getal wat erachter staat. Dus als je het goed doet krijg je:
23 34 32 19 43 12
vervolgens lees je die array uit door een foreach loopje oid.
de waarde van de radio maak je heletijd het getal wat erachter staat. Dus als je het goed doet krijg je:
23 34 32 19 43 12
'Jurgen:
Ze mogen 6 getallen aanklikken, nu krijg je het probleem dat je er maar 1 per rij kan aankruisen...Kun je dnek ik beter met radio's doen, dan kun je zetten dat er maar 1 aangeklikt mag worden.
23 34 32 19 43 12
23 34 32 19 43 12
Checkbox of radiobutton, dat maakt voor de server (waar de controle plaatsvindt) allemaal niets uit. array_unique() kan je helpen met opschonen, maar ook het opslaan in de database (neem aan dat je een database gebruikt) kan je daarvoor gebruiken. Een UNIQUE op de combinatie user-_id-lotto_nummer-week_nummer doet wonderen. Gebruik wel een TRANSACTION wanneer je de hele serie INSERT's wilt afkeuren wanneer er eentje mislukt vanwege een dubbele waarde.
Ik zou er voor kiezen om de database te gebruiken, maar dat is ook omdat ik daar aardig mee uit de voeten kan...
Ik zou er voor kiezen om de database te gebruiken, maar dat is ook omdat ik daar aardig mee uit de voeten kan...
Het is ook met de bedoeling het op te slaan in een database ja ;-).
Alvast bedankt Frank, ik ga meteen es opzoek naar wat uitleg over die array_unique(), ik snap nl. nie zo heel veel van array's xD! Maar ga het wel ff uitzoeken!
Alvast bedankt Frank, ik ga meteen es opzoek naar wat uitleg over die array_unique(), ik snap nl. nie zo heel veel van array's xD! Maar ga het wel ff uitzoeken!
Als ik het goed begrijp moet ik dus in deze volgorde...
1. Alle aangekruiste vakjes in een array zetten? (Hoe :$?)
2. Ze alfabetisch zetten? (Met sort() functie)
3. De eerste 6 nemen? (Hoe :$?)
4. Hoe zouden jullie het in de database opslaan?
Elk 'blokje' in een apart veld? Of anders (Geen idee hoe)?
Met vriendelijke groet,
Aymeric
1. Alle aangekruiste vakjes in een array zetten? (Hoe :$?)
2. Ze alfabetisch zetten? (Met sort() functie)
3. De eerste 6 nemen? (Hoe :$?)
4. Hoe zouden jullie het in de database opslaan?
Met vriendelijke groet,
Aymeric
Quote:
Ai! Ik hoop dat je dit nooit meer roept, het is een blunder van de eerste orde. Het doet mij tevens vermoeden dat het script dat je nu wilt maken, nu nog te moeilijk zal zijn.4. Hoe zouden jullie het in de database opslaan?
Oplossing: Ga normaliseren. En ga hier flink wat uurtjes of zelfs dagen aan besteden, het is de basis van ieder script waar een database achter hangt.
'Frank:
Oplossing: Ga normaliseren. En ga hier flink wat uurtjes of zelfs dagen aan besteden, het is de basis van ieder script waar een database achter hangt.
Ik was eerst van plan het in 1 veld te doen, en nadien met split-functie. Maar weet niet of dit een goed idee/methode is...Quote:
Ai! Ik hoop dat je dit nooit meer roept, het is een blunder van de eerste orde. Het doet mij tevens vermoeden dat het script dat je nu wilt maken, nu nog te moeilijk zal zijn.4. Hoe zouden jullie het in de database opslaan?
ow, ik dacht dat het juist de bedoeling was 1 per kolom.
Quote:
Nogmaals, ga normaliseren! Ik was eerst van plan het in 1 veld te doen, en nadien met split-functie. Maar weet niet of dit een goed idee/methode is...
En zoek eens uit wat nu een database is, zo te lezen heb je geen idee wat het nu is en wat het voor jou kan doen. Door alles in 1 veld te stoppen, kan de database in elk geval verdraaid weinig meer voor jou doen en mag jij zelf het wiel opnieuw gaan uitvinden. Lijkt mij niet zo slim.