Mail / join op mysql vraag

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ad Vertentie

Ad Vertentie

03/10/2012 17:33:26
Quote Anchor link
Ik ben al 2 dagen aan het stoeien om iets wat relatief simpel lijkt, toch te kunnen bouwen.

Het is een mail-uitnodigingsscript welke gaat werken met phpmailer.
Normaliter geen probleem, echter zodra iemand zich b.v. voor 3 cursussen heeft ingeschreven, wil ik geen 3 mails versturen, maar 1 mail met de cursusnamen en de tijdstippen en data waarom deze wordt gegeven.
Ik haal via een werkende JOIN constructie op de database de data die ik nodig heb binnen.
Waar ik op vastloop is het 'bufferen' van de gegevens welke ik via een loop uit de database haal.

[Tabel Persoonsgegevens]
TID
Naam
Email

[Tabel Cursusdata]
CID
TID
Cursus
Datum
Tijd
Locatie

Deze 2 tabellen zijn gejoined.
Hoe krijg ik het zover dat ik een email kan opstellen met 1x de persoonsgegevens, en alle benodigde cursusdata van deze persoon worden opgesteld, en vervolgens worden gemaild, EN dat deze terug worden geplaatst als 1 ID in de database in een nieuwe tabel, en dat allemaal in 1 handeling ;)
Gewijzigd op 03/10/2012 17:35:26 door Ad Vertentie
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 18:35:41
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

03/10/2012 17:36:12
Quote Anchor link
Normaliseren... Je hebt een koppeltabel nodig als derde tabel die cursisten relateert aan cursussen.
 
Ad Vertentie

Ad Vertentie

03/10/2012 17:41:02
Quote Anchor link
Klopt Ward,

Ik zie dat ik niet volledig ben geweest in het opzetten van mijn verhaal.
De koppeltabel die zit er uiteraard ook in.
De data genereren op het scherm is ook geen probleem, dat werkt allemaal.
Echter de mailconstructie erna is het probleem.

Toevoeging op 03/10/2012 17:41:04:

Klopt Ward,

Ik zie dat ik niet volledig ben geweest in het opzetten van mijn verhaal.
De koppeltabel die zit er uiteraard ook in.
De data genereren op het scherm is ook geen probleem, dat werkt allemaal.
Echter de mailconstructie erna is het probleem.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

03/10/2012 17:50:37
Quote Anchor link
Eens, dus de TID als primaire sleutel van de tabel Persoonsgegevens hoort niet thuis in de tabel Cursusdata, maar in een gemeenschappelijke koppeltabel met TID en CID als dubbele sleutel.

Er ontbreekt dan misschien nog een normalisatiestap: als één cursus op meerdere datums wordt gegeven, is dat namelijk ook een 1:n-relatie. Niet twee stappen, maar drie.

Uiteindelijk lost dat je mail-probleem op: één cursist heeft veel cursussen op zo mogelijk nog meer datums. En dat kan dan ook in één mail voor één cursist.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.