Mailen naar een website

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Chris Martinus

chris Martinus

01/05/2012 21:18:59
Quote Anchor link
Mailen (tekst + foto) naar een website

Al eerder stelde ik deze vraag onder de topic "E-mail ophalen van pop3 server d.d. 25-10-2010", maar daar kwam geen reactie op.

Ik wil graag een script maken waarmee het volgende kan realiseren.

a) het uitlezen van de pop3 server
b) uit elkaar peuteren van de mailinformatie
c) relevante onderdelen (subject + bericht + attachment) opslaan in msql
d) plaatsen van de info op de website
e) omzetten van de attachmentinfo (foto) in het jpg formaat (geen idee hoe dit gaat)
f) het plaatsen van de foto op de website.

Graag advies over de verschillende onderdelen of een alternatieve methode, waarvoor alvast mijn dank.

Chris Martinus
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 20:37:19
 
Chris PHP

Chris PHP

02/05/2012 09:55:58
Quote Anchor link
Squirrel Mail of Horde Mail.

Wat jij wil is in principe een zeer simpele webmail client. Waarom zelf heel die moeite doen om het bobbelige houten wiel uit te vinden terwijl er al 24" dikke grome spinner wielen uit zijn?

Met andere worden er is veel opensource (gratis dus) leverbaar die kan wat jij wil en veel meer.

Heb je zelf wel ervaring genoeg met php om dit te realiseren? Zover ik uit je post kan halen is dat je nog niets op papier hebt staan of uberhaubt iets hebt geschreven.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen helpen of iets voor je maken. Hulp hier is gratis, iets maken is meestal tegen uurtarief ;)

Maar even alle gekkigheid op een stokje, wat jij wil is best php intensief programmeren. Het enige wat ik kan zeggen is begin aan de basis van je plan/idee en mocht je er op sommige stukken niet uit komen, kom dan hier voor hulp :D

Succes!!!!
 
Rolf -

Rolf -

02/05/2012 10:12:42
Quote Anchor link
Mooi antwoord Chris NVT!
 
Koen Hollander

Koen Hollander

02/05/2012 11:20:42
Quote Anchor link
Het is leuk als je de gratis versie neemt, maar probeer ook eens een betaalde. Misschien werkt die wel wat beter. bijv. Outlook web access

,Koen Hollander
 
Chris PHP

Chris PHP

02/05/2012 11:45:41
Quote Anchor link
Koen hollander op 02/05/2012 11:20:42:
Het is leuk als je de gratis versie neemt, maar probeer ook eens een betaalde. Misschien werkt die wel wat beter. bijv. Outlook web access

,Koen Hollander


Wat hij ermee wil doen is dat niet nodig, hij wil in principe alleen mail ophalen en dat verwerken in zijn website/database.

Altans dit is wat ik eruit haal.

P.S. MS Outlook Web Access is geen losse applicatie, dit krijg je alleen in combinatie met MS Exchange server. Wordt een duur geintje en veel kennis wil je dat klaarkrijgen.
 
Chris Martinus

chris Martinus

02/05/2012 13:27:52
Quote Anchor link
Alvast hartelijk dank voor de eerste antwoorden en suggesties.

De web client van SquirrelMail draait op de host provider.

Waar ik geen ervaring mee heb is hoe ik vervolgens de mailtjes + attachments (in bewerkbare formaten) doorsluis naar de site (php + msql).

Ik ging er vanuit dat ik hiervoor een script moest maken zoals in "E-mail ophalen van pop3 server d.d. 25-10-2010" beschreven met o.a. fsockopen(), socket_create() en socket_write()

Als dit via een web client makkelijker kan, dan nog graag een (gratis ;-) advies.

Chris Martinus
 
Koen Hollander

Koen Hollander

02/05/2012 14:24:52
Quote Anchor link
Kan je jouw probleem misschien een beetje beter formuleren, ik maak hier uit op dat je gewoon mailtjes wilt lezen via SquirrelMail
 
Chris PHP

Chris PHP

02/05/2012 15:09:37
Quote Anchor link
Koen hollander op 02/05/2012 14:24:52:
Kan je jouw probleem misschien een beetje beter formuleren, ik maak hier uit op dat je gewoon mailtjes wilt lezen via SquirrelMail


Nee squirrelmail was mijn input/optie er zijn 2 Chris'en hier dus houdt ze out elkaar :P

Hij wil in principe zijn 'mail' direct van de server uitlezen en in een db verwerken op een correcte manier. Zodat dit ook weer in een site kan komen (denk ik).

Al vind ik het raar dat je email op een site wil zetten en converteren naar een afbeelding.
 
Chris Martinus

chris Martinus

02/05/2012 16:00:45
Quote Anchor link
Raar of niet zo heel erg raar, Chris NVT formuleert het goed.

Niet alleen de afbeelding, maar ook de tekst van een mailtje op een website plaatsen.
Een variant op social media zoals Facebook e.a.
Is dit mogelijk en zo ja, hoe.

Chris Martinus.
 
Chris PHP

Chris PHP

03/05/2012 07:48:01
Quote Anchor link
@chris Martinus:

Uiteraard is alles mogelijk, maar Facebook zet mijn emails niet online voor zover ik weet. Doen ze dat wel zou ik het niet in dank afnemen.

Kun je misschien uitleggen waarom je persoonlijke email in je eigen db wilt zetten en zo online via een website? Komen hier dan ook bijvoorbeeld de email adressen bij te staan van de verzenders?

P.S. de opmerking van mij dat het raar was om een email te converteren naar een afbeelding was juist. Dat is raar en door jou OP nogmaals te lezen zie ik ook dat je dat niet wil, maar alleen de afbeelding in je attachment ;) Dus een leesfoutje van mij.
 
Chris Martinus

chris Martinus

03/05/2012 09:53:46
Quote Anchor link
Beste Chris NVT

Een voorbeeldje:
Ik loop op bevrijdingsdag op de Dam en zie ineens de beroemde Chris NVT van Phphulp lopen. Ik pak mijn iPhone, -Pad, -Pod of Blackberry en neem een foto van hem. Vervolgens kies ik ervoor om deze foto door te mailen en zet eronder "Hier loopt Chris NVT" Het plaatje + de tekst worden automatisch vanuit de pop-server op de site geplaatst en alle bezoekers van de site zien voor het eerst de beroemde Chris NVT.

Dit zou ik, technisch, willen realiseren. En voordat je me ook nog vraagt om uitgebreid verslag te doen van mijn moeilijke jeugd in het klooster van Rolduc, vraag ik je of dit kan en vooral hoe.

Mijn dank is niet in woorden uit te drukken.

Met vriendelijke groet,
Chris Martinus.

p.s. Ik wil natuurlijk ook wel een foto van Koen Hollander plaatsen ;-)
 
Chris PHP

Chris PHP

03/05/2012 10:04:32
Quote Anchor link
Ok, ik snap wat je nu precies wil, echter moet je voordat je dit realiseerd wel rekening houden dat 'elke gebruiker' een fysiek emailadres moet hebben op je site wil dit werken.

Anders wordt alles in een stort postbak gegooid en wordt het niet gebruikers gebonden. Een andere manier is om het zodanig te filteren dat aan de hand van het email adres (Verzender) het naar het juiste profiel geschreven wordt.

Uiteraard is het mogelijk wat jij wel, maar denk wel dat hier heel veel bij komt kijken. Dit is technisch vrij hoog, en tijd rovend.

Tevens raad ik ook aan om de attatchments te resizen voordat je ze ophaald, want Ihpone foto's en menig andere smartphones hebben hoge resoluties en bestandsgrootte.

Vervoglens moet je het probleem zien te tackelen (mits je alle foto's centraal opslaat) dat hij alle afbeeldingen een unieke naam geeft, en niet de naam aanhoudt die hij origineel heeft. Dit puur voor het feit dat bijv nokia standaard afbeeldingsnamen heeft (afb001), wat zou betekenen dat als 100 mensen een nokia hebben de kans zeer groot wordt dat het bestanden met de zelfde naam tegen zal komen en dus gaat overschrijven.

Zorg ervoor dat je zeker bent dat het foto's zijn, niet dat iemand een willekeurige attatchment kan mailen wat leid tot malware, trojans, etc.

Bedrijven zoals Facebook hebben er een groot ontwikkel team achterzitten, jij bent 1 persoon (uiteraard niet lullig bedoeld!!!!). Dat maakt een zeer groot verschil.

Overweeg dit soort punten en kijk of je het nog wel aantrekkelijk vind, het kan zeker een leuk project zijn mits je zelf al genoeg ervaring in php en MySQL hebt.
Gewijzigd op 03/05/2012 10:06:51 door Chris PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/05/2012 10:22:07
Quote Anchor link
Als je een mailbox uit wil lezen (zoals POP3 als IMAP) dan kan dat met imap_open(). Zo zijn er daarin diverse functies te vinden om de rest van de mails uit te lezen.
Gewijzigd op 03/05/2012 10:22:17 door - Ariën -
 
Chris Martinus

chris Martinus

03/05/2012 11:13:29
Quote Anchor link
Voor Chris NVT:
Bedankt voor je suggesties. Aan de meeste ervan had ik al gedacht en (theoretische) oplossingen voor. Het project lijkt me leuk en leerzaam. Wanneer het eenmaal foutloos werkt, kijk ik weer uit naar een volgende uitdaging, maar dat geldt ook voor anderen.
Nu de hamvraag: hoe realiseer ik het onderdeel van pop3 of imap naar site en msql.
Hopelijk heb je hier ook een suggestie voor, al is het maar een beginnetje.

Voor Aar:
Bedankt voor je tip. Ik ga dit meteen verder uitzoeken.

Chris Martinus.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/05/2012 11:28:28
Quote Anchor link
Kijk eens hier naar:
http://www.phphulp.nl/php/script/overig/class-imappop3-reader/1356/

Hoe je het in MySQL (of MsSQL op kan slaan lijkt me vervolgens niet zo lastig meer....)
 
Chris PHP

Chris PHP

03/05/2012 11:35:15
Quote Anchor link
Heey Chris Martinus,

Volg het advies van Aar op, check ook de links. Dat lijkt me een uitstekende start!

Succes, ben benieuwt hoe het lukt!
 
Chris Martinus

chris Martinus

07/05/2012 22:36:08
Quote Anchor link
Met vooral dank voor de tip van Aar, is het me gelukt om naar een website te mailen.

De basis hiervoor was imap.class.php (zie topic Class: Imap/pop3 reader d.d.29-05-2008. door Felix b, waarvoor alsnog ook veel dank)

I.v.m. met de eigenschappen van de hostprovider heb ik een kleine aanpassing moeten maken in de connect(), t.w.:
$opties[$counter++] = "pop3/novalidate-cert";

Daarnaast moest de php versie naar 5.3.3. worden opgehoogd
Hiervoor is de volgende ..htaccess in httpdocs geplaatst:
AddHandler x-httpd-php53 .php (let op de 2 spaties na 53)

E-mails met en zonder bijlagen worden naar een apart e-mailaccount gemaild.
Met het ontwikkelde script + imap.class worden de ontvangen e-mails en eventuele bijgaande afbeeldingen ingelezen.

Het subject en de body worden opgeslagen in msql en de imap_base64 attachementinformatie wordt met behulp van imagecreatefromstring() en imagejpeg() omgezet in het jpg formaat. De afbeelding wordt m.b.v. o.a. imagecopyresampled() qua grootte aangepast en met o.a. imagerotate() zonodig gekanteld.

Ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing voor het automatisch reageren op de exif orientation (mogelijk m.b.v. ImageMagick)

De afbeeldingen worden hernoemd en verplaatst met een aanduiding met time() als basis, aangevuld met .'-'.$i++ (bijvoorbeeld: 1336380799-4.jpg) wat in de msql ook de corresponderende id is tussen de verschillende tabellen.

Het script draait vooralsnog naar wens en mogelijk moeten er nog wat kleine aanpassingen plaatsvinden.

Nogmaals, dank voor het meedenken.

Chris Martinus.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.