Meerdere waarden in 1 veld

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jules Kreutzer

Jules Kreutzer

21/06/2013 21:38:32
Quote Anchor link
Hoi,

Ik heb een database waar vragen in staan die worden weergegeven per onderwerp. Wanneer iemand deze vragen invult, wil ik ze opslaan in 1 veld in een andere database. Is dat mogelijk (en zo ja, hoe?) of moet ik per vraag een apart veld gebruiker? Het zijn gemiddeld 7 vragen per onderwerp.

Heel erg bedankt voor je hulp alvast!
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 09:05:27
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/06/2013 00:44:30
Quote Anchor link
Hallo Jules,

waarschijnlijk bedoel je in plaats van database tabel.
je hebt een tabel met vragen welke je vraagt om in te vullen.
de antwoorden wil je opslaan in een andere tabel in één veld..
in een andere tabel is prima (noem deze tabel iets als antwoorden) maar in één veld dat moet je echt niet willen. een goede database indeling is de basis voor alles.

1. geef je vragen een uniek id
2. geef je gebruikers een uniek id

maak een tabel met de naam antwoord met tenminste de volgende kolommen
-antwoord_id
-user_id
-antwoord

antwoord id is gewoon weer een uniek nummer van alle antwoorden
user_id is het unieke nummer van de gebruiker die het antwoord heeft ingevuld
antwoord is het antwoord dat de gebruiker heeft ingevuld
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

22/06/2013 06:18:21
Quote Anchor link
Frank, hoe weet jij welk antwoord bij welke vraag hoort?
Met andere woorden de tabel met de antwoorden bevat deze kolommen:
- vraag_id
- user_id
- user_antwoord
Met de combinatie van vraag_id en user_id als primary key.
Je zou daar eventueel nog een kolom goed_fout aan kunnen toevoegen.

Dan, als ik TS zijn vraagstelling bekijk, zal je ook nog een tabel voor de onderwerpen nodig hebben:
- onderwerp_id
- onderwerp_titel

De tabel voor de vragen:
- vraag_id
- vraag
- goed_antwoord
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/06/2013 13:07:04
Quote Anchor link
Inderdaad Ger, ik heb de vraag_id over het hoofd gezien. Die hoort er zeker bij
 
Jules Kreutzer

Jules Kreutzer

22/06/2013 13:45:52
Quote Anchor link
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik bedoelde idd tabel ipv database.

De tabel onderwerpen en vragen had ik al gemaakt met de velden onderwerp_id en onderwerp, vraag_id en vraag.

Mijn uiteindelijke doel is om mensen een zoort van wedstrijd te laten starten waarbij ze op een aantal vragen een antwoord moeten geven. Hierdoor kan een vraag dus nooit foutief worden beantwoord.

Maar hoe zouden jullie het dan oplossen wanneer een persoon 2 wedstrijden heeft gestart met verschillende soorten vragen? Is het het makkelijkste dan om een veld, bv antwoorden_VELDNAAM, een bepaalde waarde mee te geven (bv 1) en op basis daarvan de antwoorden weergeven?

iig bedankt alvast met de vorige antwoorden!
Gewijzigd op 22/06/2013 13:47:41 door Jules Kreutzer
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/06/2013 14:14:33
Quote Anchor link
Jules:

simpel gezegd moet je zo denken:

elk 'ding' krijgt een aparte tabel. een mens is een 'ding' en een wedstrijd is een 'ding',
een vraag is een 'ding' en een antwoord is ook een 'ding'.

dan krijg je in iedere tabel natuurlijk meerdere van die 'dingen'. dus meerdere users, wedstrijden, vragen en antwoorden. Daarom moet je alles nummeren. elke user krijgt een id, elke wedstrijd krijgt een id, elke vraag een id en elk antwoord een id.

om even richting jouw specifieke vraag te komen:

je maakt dus een tabel 'wedstrijd'. Daarin komt dan een kolom 'user_id' om te bepalen door wie die wedstrijd gestart is. misschien wil je tevens een kolom 'onderwerp', 'omschrijving' etc maar dat is door jou zelf in te vullen. dan krijgen de tabel vragen en de tabel antwoorden ook een extra kolom met het id van de wedstrijd waar ze in thuis horen.

Toevoeging op 22/06/2013 14:17:35:

Op deze manier kunnen users namelijk meerdere wedstrijden starten, kunnen er meerdere vragen in een wedstrijd en kunnen er zelfs meerdere antwoorden op één vraag gegeven worden.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.