Meest voorkomende waarde in tabel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Robert H

Robert H

06/10/2008 14:55:00
Quote Anchor link
Ik heb een redelijk korte, en voor velen waarschijnlijk ook makkelijke vraag. Ik ben momenteel bezig met een pagina voor mijn website waarop ik verschillende gegevens uit mijn database neerzet.

Nu wil ik ook een aantal dingen neerzetten die in een bepaalde kolom van een tabel het meeste voorkomt, ik weet alleen niet hoe ik dit het makkelijkst kan doen?

Ik heb al een beetje gezocht maar heb het antwoord op mijn vraag nergens gevonden.

Om de vraag nog wat makkelijker te maken, ik heb tabel A, in kolom 1 staan verschillende numerieke gegevens. Ik wil hierbij het getal echoën welke het meeste voorkomt in deze kolom.

Ik heb al een redelijk groot (en slordig) ledensysteem gemaakt dus ik weet wel het een en ander van PHP/MySQL af, maar dit is een raadsel voor me..
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 14:07:53
 
Nils Kuijpers

Nils Kuijpers

06/10/2008 15:00:00
Quote Anchor link
weet je van te voren alle waarden die je kunt verwachten, of is dat dynamisch. En hoeveel en welke waarden zijn dat?
 
Emmanuel Delay

Emmanuel Delay

06/10/2008 15:11:00
Quote Anchor link
Dat doe je met GROUP BY en COUNT().

Bv. je wil weten wat de meest voorkomende voornaam is.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
SELECT voornaam, COUNT(voornaam) AS aantal_voornaam
FROM ledenbestand
GROUP BY voornaam
ORDER BY aantal_voornaam DESC
LIMIT 1;


GROUP BY groepeert een aantal records en maakt er 1 record van. Als waarde neemt het de eerste waarde die het tegenkomt, maar het interessante is dat je functies kan gebruiken zoals MAX(), COUNT(), ...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Emmanuel Delay
 
Robert H

Robert H

06/10/2008 15:26:00
Quote Anchor link
@ Nils,
Ik weet deels welke waarden ik kan verwachten, ik ga het namelijk voor 2 dingen gebruiken. De ene gaat inderdaad over getallen van 0 t/m 22. Zo wil ik weten welke het vaakst voorkomt. Bij de ander gaat het zoals in Emmanuel Delay's voorbeeld om welke (gebruikers)naam in een kolom het meest voorkomt.

@Emmanuel Delay,
Wat je weergeeft is precies wat ik bedoel, bedank. Ik zal het zometeen even uitproberen en laten weten of zo gelukt is wat ik wilde bereiken.

Edit:
Het is gelukt, bedankt :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert H
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.