Migratie van VPS1 naar VPS2; Stappenplan gezocht !

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

John Joghems

John Joghems

16/12/2017 10:04:23
Quote Anchor link
Mijn ISP(Versio) deelt afgelopen week doodleuk mee
dat hun VPS-platform (CloudBox, op KVM/OnApp-based)
miv 1 jan. komt te vervallen,
en geven een tegoed
wat je kunt gebruiken voor gebruik van
hun nieuwe VPS-platform (Cloud-x, KVM-based).

Dus tijd voor een site/server-migratie. extra werk in de drukke dec. maand..
Er zijn enkele kleine verschillen tussen
VPS-oud (CentOS 6.9, MySQL en PHP 5.6)
en VPS-nieuw (CentOS 7, MariaDB en PHP 7).
Mijn (PHP)script zou ook goed op PHP 7 moeten kunnen draaien)
Op beide heb ik DirectAdmin draaien.

Maar er zijn meerdere strategie-wegen voor een dergelijke migratie.
De nieuwe server/site wil ik graag even testen alvorens online te gaan.
Als ik een backup overzet van oude-VPS naar nieuwe-VPS, dan hebben
beide dezelfde domain en kan ik toch maar 1 site gebruiken
en niet de nieuwe site-testen.
Backup maken en restore kost sowieso een uur, dus zal site sowieso een tijdje op
hold moeten zetten.

Heeft iemand een suggestie voor een strategie/werkplan met div. stappen
voor een dergelijke migratie ?

Ikzelf ben alvast maar begonnen met in de DNS de TTL-waarden te verlagen.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 00:07:35
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/12/2017 10:33:34
Quote Anchor link
Een uur op hold zetten lijkt me niet nodig. Beiden servers zullen hun eigen ip adres hebben. De servers zijn afzonderlijk op hun ip adres (bijv. http://123.456.789.123) te bereiken. Het kan alleen wel zo zijn dat je een wijzing moet maken in je Virtual Host configuratie zodat de server je naar de juiste directory stuurt. Als uiteindelijk je nieuwe server gereed is hoef je enkel een redirect op de oude server te maken die alles doorstuurt naar de nieuwe server en daarna de ip adressen in je DNS configuratie (ergens onder mijn domeinen of hosting op het admin paneel van Versio) te wijzigen van oud naar nieuw. Vervolgens je oude server minimaal 24 uur aan laten omdat het tot 24 uur kan duren voor de DNS servers het nieuwe IP address hebben overgenomen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/12/2017 10:38:29
Quote Anchor link
Met DirectAdmin hoef je alleen een buckup/restore te doen en de DNS om te switchen. Vergeet bij een nieuw IP niet je licentie-settings aan te passen.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

16/12/2017 13:50:22
Quote Anchor link
>> Vervolgens je oude server minimaal 24 uur aan laten omdat het tot 24 uur kan duren voor de DNS servers het nieuwe IP address hebben overgenomen.
Om exact deze reden is het normaal zo dat je de TTL op je te wijzigen DNS records 24 uur van tevoren omlaag gooit naar bijvoorbeeld 5 minuten. Dan hoef je ook geen 24 uur te wachten op een wijziging. Na het migreren kan deze dan weer verhoogd worden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/12/2017 19:26:30
Quote Anchor link
Houdt wel rekening dat die TTL niet sluitend is. Er kunnen altijd trage DNS-servers zijn die er 24 uur over kunnen doen. Maar het verlagen ervan is zeker een goede optie.
 
John Joghems

John Joghems

17/12/2017 19:28:15
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 16/12/2017 10:33:34:
Een uur op hold zetten lijkt me niet nodig.

Voor mijn beeld:
Stel dat we deze site, phphulp.nl, moeten verplaatsen van VPS1 naar VPS2.
1. we maken een nieuwe VPS2
2. we maken op VPS1 om 11u een backup
3. en deze backup restoren we om 12u op VPS2
4. om 13u pas ik dan de DNS aan.

dan zit je toch met div. postings welke na 11u gedaan zijn en NIET op de backup zaten ?
En dan zit je toch met het risico dat om 14u sommige gebruikers al de nieuwe VPS zien en anderen nog de oude ?

Dan zul je toch de activiteit op de oude site enkele uren moeten stoppen?

Of zie ik iets over het hoofd ?


Toevoeging op 17/12/2017 19:32:45:

Frank Nietbelangrijk op 16/12/2017 10:33:34:
Het kan alleen wel zo zijn dat je een wijzing moet maken in je Virtual Host configuratie zodat de server je naar de juiste directory stuurt.

Wil je dit toelichten ?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/12/2017 20:08:36
Quote Anchor link
Ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn. Als je een backup/restore doet, dan zou alles weer op zijn eigen logische plaatst moeten staan. En in het algemeen blijft een IP-adres hetzelfde, dus ik vind het zelf een beetje apart.

Als zou je je IP-adres aanpassen, dan kan het geen kwaad in met Direct Admin je virtual-hosts te rewriten met ./build rewrite_confs.

Ja, persoonlijk zou ik in de tussentijd even de site locken of op read-only gooien. Of je moet zin hebben met MySQL replications. Dan zou het wel zonder kunnen, maar dat is niet 1,2,3 gedaan volgens mij.

Maar als het IP-adres hetzelfde blijft, dan hoef je weinig aan de DNS te doen. Je moet enkel het IP-adres van de nieuwe VPS aanpassen naar de oude, zodra je alles hebt overgezet. Een tijdelijke read-only of het sluiten van de site is wel zo handig natuurlijk.
Gewijzigd op 17/12/2017 20:13:29 door - Ariën -
 
John Joghems

John Joghems

17/12/2017 20:21:12
Quote Anchor link
- Ariën - op 17/12/2017 20:08:36:
Als zou je je IP-adres aanpassen,

Ja, VPS2 krijgt ander IP-adres

- Ariën - op 17/12/2017 20:08:36:
met Direct Admin je virtual-hosts te rewriten met ./build rewrite_confs.

Kun je dat toelichten?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

17/12/2017 20:23:32
Quote Anchor link
Dan bouw je alle vhosts opnieuw op, volgens de instellingen van Directadmin.
Ook bijvoorbeeld erg handig als je bijv. van Apache naar Nginx zou gaan, of een setting wilt toevoegen aan je vhost-template die je bij elke domein wilt doorvoeren.
Gewijzigd op 17/12/2017 20:24:21 door - Ariën -
 
TJVB tvb

TJVB tvb

18/12/2017 11:19:27
Quote Anchor link
Wat praktisch is om te doen is te zorgen dat je vpsen bij elkaars databases kunnen.

Er zijn een aantal opties:

eerste optie
1 ttl van domeinnamen laag zetten
2 backup maken op vps1
3 backup restoren op vps2
4 in je host file je domein verwijzen naar vps2 en website testen (of via fidler o.i.d.)
5 database config van site op vps2 naar de database op vps1 zetten
6 file upload uitzetten op vps1 en vps2(tenzij je een externe service gebruikt waar je files komen te staan)
7 laatste backup maken van bestanden en op vps2 zetten (let er op dat je geen database config overschrijft)
8 dns omzetten naar vps2
9 korte database lock en backup maken op vps1
10 database backup laden op vps2
11 op zowel vps1 als vps2 de database config overzetten naar vps2
12 file upload optie aanzetten op vps2

Een andere maar ingewikkelde optie is de database op zowel vps1 als vps2 in een master-master replicate opstelling te zetten. (Dan synchroniseren ze de data) hiermee hoe je alle database config dingen niet te doen. (Dit vervangt stap 5,9,10 en 11)

Het is ook een optie om met een extra subdomein te werken.

Je maakt een alias aan op vps2 (bijvoorbeeld www2.domein.tld) die laat je in je dns al verwijzen naar vps2
Bij de dns omzetten naar vps2 zet je op vps1 een redirect van al het verkeer naar je nieuwe subdomein. Iedereen die dan eerst nog op vps1 uitkomt wordt hierdoor doorgestuurd naar vps2. Je zal daardoor minder lang verkeer naar vps1 krijgen.

Maar bij alles is de vraag, hoe druk is je site. Hoe groot is de kans dat je iets mist en wat is het risico als er iets mist?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.