mySQL View

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Joakim Broden

Joakim Broden

13/10/2010 13:17:24
Quote Anchor link
Ik soms mySQL views tegen, maar kan iemand mij misschien uitleggen waarvoor een view is en wat het precies is?

Heb al wat lopen zoeken, alleen kom vaak artiekelen tegen over hoe je een view moet maken etc en niet waarom en wat het is/doet.

:) Alvast bedankt

PHP hulp

PHP hulp

26/01/2020 21:52:03

- Dave -

- Dave -

13/10/2010 13:23:12

Karl Karl

Karl Karl

13/10/2010 13:30:56
Quote Anchor link
Een logische view wordt afgeleid van een of meer basistabellen. Een view kan bestaan uit een subset van de kolommen van één tabel, een subset van de rijen van één tabel of beide. Het kan ook een samenvoeging (join) van twee of meer basistabelllen zijn. Om in SQL een view te maken hoeven de gegevens in een basistabel niet naar een nieuwe tabel te worden gedupliceerd. In plaats daarvan is de view een afbeelding van de basistabel(len). Het is letterlijk een 'weergave' van een deel van de fysieke opgeslagen gegevens. Vieuws maakt u met de opdracht CREATE VIEW. Binnen deze opdracht specificeert u de basistabel(len) waarop de weergave moet worden gebaseerd, en de attributen en rijden van de tabel(len) die in de view moeten worden opgenomen. Een interessant punt is dat deze zaken binnnen de opdracht CREATE VIEW worden gespecificeerd met beulp van een SELECT-statement. Vieuws verwijderd u weer met de opdracht DROP VIEW.
Aldus het boek inleiding databasemanagementsystemen (niet zo goed boek).
Het boek SQL in de praktijk geeft de volgende voorbeelden:
- Een SQL gebruiker wil gegevens selecteren uit een tabel waarin tevens vertrouwelijke gegevens staan die deze gebruiker niet mag inzien.
- Voor het vervaardigen van een overzicht zijn procesgegevens nodig, die het opstellen van een SELECT commmando compliceren.
- Een niet-regelmatige SQL gebruiker wordt genoodzaakt om ingewikkelde SELECT commando's waarbij JOINS en/of subvragen te gebruiken.

En je zou in principe de prestatie kunnen verbeteren door maar een deel te laten zien aan de gebruiker d.m.v. een view.

Aad B

Aad B

13/10/2010 14:45:20
Quote Anchor link
en belangrijk om te vermelden is dat een view dynamisch is. Het is dus geen statische select van het moment dat je de view CREATE zoals soms nog wel eens gedacht wordt door newbees. Zodra de data in de basistabellen veranderd zie je ook de data in de view veranderen.

Karl Karl

Karl Karl

13/10/2010 15:18:36
Quote Anchor link
Aad B op 13/10/2010 14:45:20:
en belangrijk om te vermelden is dat een view dynamisch is. Het is dus geen statische select van het moment dat je de view CREATE zoals soms nog wel eens gedacht wordt door newbees. Zodra de data in de basistabellen veranderd zie je ook de data in de view veranderen.

Dat staat ook in mijn overgetypte verhaaltje.

Niek s

niek s

13/10/2010 15:19:06
Quote Anchor link
zie het dus inderdaad als een soort van alias voor een bepaalde query.

Pim -

Pim -

13/10/2010 15:35:29
Quote Anchor link
Hoe zit het qua achterkant? Worden de views apart opgeslagen en ververst wanneer een van de bronnen verandert of worden ze on-the-fly gegenereerd?

Karl Karl

Karl Karl

13/10/2010 15:40:17
Quote Anchor link
Ligt er ook maar net aan welke db engine je gebruikt geloof ik. Sommige doen geloof ik wel aan caching, andere weer niet.
Zie ook bijvoorbeeld dit.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.