Newby vraag versturen Form database
Ik durf het bijna niet te vragen maar probeer het.
Ik ben kompleet nieuw met php en ik wil graag dat de input van mijn form die ik in dreamweaver gemaakt hebt wordt opgeslagen in een database tabel. Ik heb een MSQl database.
Hierop wil ik een mail ontvangen met de input van mijn form en een soort gegenereerde ticketnummer.
Ik denk dat ik een sendform script moet gebruiken en daarin de id-naam gelijkstellen ? Waar kan ik hulp hiervoor vinden? of wie kan ff helpen ?
Moet ik een tabel maken in MYSQL of moet dit in excel hiervoor? Het gaat maar om een simpele form eigenlijk maar ik weet niet waar ik het zoeken moet.
Gr,
Starringstars
Ik ben kompleet nieuw met php en ik wil graag dat de input van mijn form die ik in dreamweaver gemaakt hebt wordt opgeslagen in een database tabel. Ik heb een MSQl database.
Hierop wil ik een mail ontvangen met de input van mijn form en een soort gegenereerde ticketnummer.
Ik denk dat ik een sendform script moet gebruiken en daarin de id-naam gelijkstellen ? Waar kan ik hulp hiervoor vinden? of wie kan ff helpen ?
Moet ik een tabel maken in MYSQL of moet dit in excel hiervoor? Het gaat maar om een simpele form eigenlijk maar ik weet niet waar ik het zoeken moet.
Gr,
Starringstars
Ja zo'n antwoord had ik al wel verwacht. Ik ben al wel ver gekomen omdat ik de form heb kunnen maken alleen werkt het phpscript niet. De mail functie niet. Ik krijg geen mail binnen.
Stukje relevante code misschien? Geen heel script dus.
Nee klopt. Ik wil voor nu alleen me form input in me mail krijgen. Moet er dan een $ voor me ID staan in dreamweaver?
Ik ben het nu ook aan het opzoeken
Ik ben het nu ook aan het opzoeken
Code (php)
Hoe maken we een form en valideren we deze?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tikkes C
Is dit wat voor je?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?php
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] != 'POST')
{
echo '<form action="" method="post">
<input type="text" name="naam" />
<input type="text" name="email" />
<input type="submit" value="Versturen!" />
</form> ';
}
else
{
$errors = array();
if(empty($_POST['naam']))
{
$errors[] = 'U heeft geen geldige naam ingevuld!';
}
if(empty($_POST['email']) || !eregi("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,3})$", $_POST['email']))
{
$errors[] = 'U heeft geen geldig e-mail adres ingevuld!';
}
if(!empty($errors))
{
foreach($errors as $key => $value)
{
echo $value . '<br />';
}
}
else
{
$sql = "INSERT INTO gegevens(naam, email) VALUES('" . mysql_real_escape_string($_POST['naam']) . "', '" . mysql_real_escape_string($_POST['email']) . "')";
$result = mysql_query($sql);
if(!$result)
{
trigger_error('Het is niet gelukt de gegevens in de database te plaatsen!');
}
else
{
echo 'Uw gegevens zijn succesvol toegevoegd!';
require_once "lib/Swift.php";
require_once "lib/Swift/Connection/SMTP.php";
$swift = new Swift(new Swift_Connection_SMTP("localhost"));
$body = 'Beste [naam],
Een nieuw persoon genaamd ' . htmlentities($_POST['naam']) . ' met het email-adres: ' . htmlentities($_POST['email']) . ' heeft
gegevens toegevoegd op de site.
';
$message = new Swift_Message("Nieuwe gegevens", $body);
if ($swift->send($message, "[jouw email]", "[afzender]"))
{
echo "De webmaster is op de hoogte van uw aanmelding!";
}
else
{
echo 'De webmaster kon niet geinformeerd worden, dit door een fout in het systeem.';
}
}
}
}
?>
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] != 'POST')
{
echo '<form action="" method="post">
<input type="text" name="naam" />
<input type="text" name="email" />
<input type="submit" value="Versturen!" />
</form> ';
}
else
{
$errors = array();
if(empty($_POST['naam']))
{
$errors[] = 'U heeft geen geldige naam ingevuld!';
}
if(empty($_POST['email']) || !eregi("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,3})$", $_POST['email']))
{
$errors[] = 'U heeft geen geldig e-mail adres ingevuld!';
}
if(!empty($errors))
{
foreach($errors as $key => $value)
{
echo $value . '<br />';
}
}
else
{
$sql = "INSERT INTO gegevens(naam, email) VALUES('" . mysql_real_escape_string($_POST['naam']) . "', '" . mysql_real_escape_string($_POST['email']) . "')";
$result = mysql_query($sql);
if(!$result)
{
trigger_error('Het is niet gelukt de gegevens in de database te plaatsen!');
}
else
{
echo 'Uw gegevens zijn succesvol toegevoegd!';
require_once "lib/Swift.php";
require_once "lib/Swift/Connection/SMTP.php";
$swift = new Swift(new Swift_Connection_SMTP("localhost"));
$body = 'Beste [naam],
Een nieuw persoon genaamd ' . htmlentities($_POST['naam']) . ' met het email-adres: ' . htmlentities($_POST['email']) . ' heeft
gegevens toegevoegd op de site.
';
$message = new Swift_Message("Nieuwe gegevens", $body);
if ($swift->send($message, "[jouw email]", "[afzender]"))
{
echo "De webmaster is op de hoogte van uw aanmelding!";
}
else
{
echo 'De webmaster kon niet geinformeerd worden, dit door een fout in het systeem.';
}
}
}
}
?>
Super bedankt voor je script!! Ik ga het uitvogelen dan kom ik terug.
Wat me direct opvalt is dat je dit script zelf een invulform laat schrijven maar ik heb de form al in dreamweaver gemaakt en is een html pagina. De form heeft als ID "form".
Ik wil dus alle input van die form doorgemaild krijgen. Misschien kan ik de html page hier uploaden zodat je het kan zien.
Thanx
Wat me direct opvalt is dat je dit script zelf een invulform laat schrijven maar ik heb de form al in dreamweaver gemaakt en is een html pagina. De form heeft als ID "form".
Ik wil dus alle input van die form doorgemaild krijgen. Misschien kan ik de html page hier uploaden zodat je het kan zien.
Thanx
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door stars satsr
In je formulier geef je met het 'action' attribuut aan naar welke pagina de gegevens uit het formulier verzonden worden. Dat moet het script zijn dat je formulier gaat afhandelen.
Het id van het formulier heeft er niets mee te maken, op de pagina waar het formulier naar verwijst komen alle gegevens binnen.
PHP Beginnershandleiding: Formulieren
PHP Newbie gaf je al twee links, daar heb je blijkbaar nog niet veel mee gedaan. Ik raad je toch echt aan om in ieder geval bovenstaand hoofdstuk uit die PHP beginnershandleiding eens door te lezen, daarin wordt de basis van het werken met formulieren uitgelegd. En die heb jij zo te zien nog niet echt onder de knie...
Het id van het formulier heeft er niets mee te maken, op de pagina waar het formulier naar verwijst komen alle gegevens binnen.
PHP Beginnershandleiding: Formulieren
PHP Newbie gaf je al twee links, daar heb je blijkbaar nog niet veel mee gedaan. Ik raad je toch echt aan om in ieder geval bovenstaand hoofdstuk uit die PHP beginnershandleiding eens door te lezen, daarin wordt de basis van het werken met formulieren uitgelegd. En die heb jij zo te zien nog niet echt onder de knie...
Okay het is me gelukt om me form post input te mailen. Hoera!
Nu wil ik dus bekijken hoe ik het naar de record stuur voor msql.
Daar moet ik eerst de tutorials van zien.
Super bedankt vopor de tips!
Nu wil ik dus bekijken hoe ik het naar de record stuur voor msql.
Daar moet ik eerst de tutorials van zien.
Super bedankt vopor de tips!
Okay ik snap wat meer en ik heb me script in gedeeltes werkend gekregen.
Het is gelukt de input van de form te mailen en connectie met database. Maar ik maak er eigenlijk nog een messy van., Misschien kan iemand ff naar me code kijken.
Ik krijg wel error meldingen lokaal maar niet van me host provider. Dan is de pagina blank.
Wie wil ff helpen ?
Thanx
Het is gelukt de input van de form te mailen en connectie met database. Maar ik maak er eigenlijk nog een messy van., Misschien kan iemand ff naar me code kijken.
Ik krijg wel error meldingen lokaal maar niet van me host provider. Dan is de pagina blank.
Wie wil ff helpen ?
Thanx