Nieuw project: mysql of mysqli

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

25/10/2013 15:04:43
Quote Anchor link
Hoi,

De vraag is eigenlijk heel simpel.
Ik ga een nieuw project starten en wil weten of ik hiervoor het beste mysql of mysqli kan gaan gebruiken.

Ik ken mysql, maar heb begrepen dat mysqli beter en veiliger is.

Wat is jullie mening hier over?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 00:52:58
 
Erwin H

Erwin H

25/10/2013 15:14:53
Quote Anchor link
mysqli is niet 'beter en veiliger' dat is het alleen als jij het 'beter en veiliger' gebruikt. Je kan er nog net zo open voor sql injecties mee staan als met andere opties.

De grote reden om voor de mysqli (of PDO) extensie te kiezen heeft te maken met het feit dat de mysql extensie zeer waarschijnlijk niet al te lang meer zal worden gebruikt, in nieuwere php releases dan. Als je dus iets met mysql doet dan kan het zijn dat eerdaags je website niet meer werkt.
Gewijzigd op 25/10/2013 15:15:26 door Erwin H
 
TJVB tvb

TJVB tvb

25/10/2013 15:19:07
Quote Anchor link
Geen van beide, gebruik PDO
 
Erwin H

Erwin H

25/10/2013 15:20:57
Quote Anchor link
@TJVB, leg dan svp ook uit waarom. Want volgens mij is het gewoon een persoonlijke keuze.
 
Wouter J

Wouter J

25/10/2013 15:26:40
Quote Anchor link
MySQL is vanaf PHP5.5 deprecated, dat betekend dat het af geraden wordt om het te gebruiken.

Als directe vervanging van mysql is er MySQLi. Deze API's lijken er op elkaar en aangezien je MySQLi ook als functie kunt gebruiken raad ik dit aan.

PDO is echter een compleet nieuw project, vanaf de grond aan opgebouwd. Het kan omgaan met meerdere typen database (niet alleen mysql, maar ook bijv. sqlite). Ook heeft het een beter prepared statement systeem.

Maar grotendeels is het een persoonlijke keuze. Als ik een beginner was (wat ik in alle eerlijkheid denk dat jij bent) en ik zou snel een applicatie willen bouwen zou ik gewoon lekker MySQLi op de functionele wijze gaan gebruiken. Wil je wat meer tijd investeren of weet je al de OO syntax van PHP, dan gebruik je MySQLi op de object wijze.
Maak je wat ingewikkeldere applicaties en wil je tijd investeren in het leren van een nieuwe API, dan is PDO de beste keuze.
 
Tom aan t Goor

Tom aan t Goor

25/10/2013 15:37:35
Quote Anchor link
Als ik het zo lees valt mysql dus zeker af.

Ik heb ooit wel een keer gewerkt met PDO, maar heb er nooit veel tijd in gestoken.
En om eerlijk te zijn heb ik momenteel niet de behoefte om dit eerst te gaan leren.

Voor mij wordt het dus MySQLi.
En ik gebruik uit de reactie van Wouter dan je ook MySQLi via OOP kan doen (dat hier al een goede class voor bestaat)?
Wat is hiervan dan het voordeel ten opzichte van de 'gewone' MySQLi functies?
Gewijzigd op 25/10/2013 15:38:10 door Tom aan t Goor
 
Wouter J

Wouter J

25/10/2013 16:05:28
Quote Anchor link
Dat MySQLi eigenlijk OOP is en de functie alleen een wrapper om het ene object zijn.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

25/10/2013 16:15:29
Quote Anchor link
@Erwin, je hebt gelijk

De reden is dat PDO named parameters ondersteund. En als bonus dat PDO in de meeste benchmarks net iets sneller is dan MySQLi
 
Erwin H

Erwin H

25/10/2013 16:21:24
Quote Anchor link
Waarbij ik het overigens met je eens ben, ik gebruik ook PDO en nooit MySQLi, alleen als ik moet uitleggen waarom dan kom ik niet verder dan 'uh'.
Gewijzigd op 25/10/2013 16:21:42 door Erwin H
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

25/10/2013 19:05:27
Quote Anchor link
Ik gebruik ze beide.
Voor mij is dan portability de belangrijkste reden om PDO te gebruiken, MySQLi gebruik ik alleen bij het inlezen van sql dumps (Multi query ondersteuning)

Ik ben het met Wouter eens dat als je vanuit mysql moet gaan overzetten, voor de meesten mysqli eenvoudiger is.
 
George van Baasbank

George van Baasbank

26/10/2013 12:25:45
Quote Anchor link
Omdat een op een omzetten van mysql naar mysqli niet kan vraag ik mij af of er een lijst beschikbaar is waarop te zien is welke instructies zonder meer lunnen worden omgezet. Mysql_connect is er zo een die anders is opgebouwd
 
Wouter J

Wouter J

26/10/2013 12:36:47
Quote Anchor link
ze zijn allemaal anders opgebouwd, maar praktisch werken ze het zelfde. Zo kon je met mysql de $link parameter (die altijd aan het einde kwam) weglaten, maar komt in mysqli deze parameter als eerste en mag je hem niet weglaten.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.