Nieuwe content op zelfde pagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jordy nvt

Jordy nvt

05/06/2011 21:24:05
Quote Anchor link
Hallo,

Op mijn bedrijfswebsite ben ik eigenlijk van plan om, zodra een gebruiker van menu wisselt, mooie effecten mee te geven. Daarvoor ga ik denk ik http://jqueryui.com/ gebruiken.

Mijn idee:
Iemand klikt op een menu, de tekst rolt weg naar links, de pagina ververst*, tekst rolt van rechts naar binnen.

*Nu is het denk ik handig om het verversen van de pagina te voorkomen waardoor, zodra iemand op een menu klikt, de content door JQuery oid van de Database wordt opgehaald. Is dit alleen seo/gebruikersvriendelijk, want je ziet het bijna nooit voorkomen. Of heeft iemand anders een idee voor zulk soort effecten?
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 07:05:05
 
Vincent Huisman

Vincent Huisman

05/06/2011 22:40:39
Quote Anchor link
Wanneer je de urls niet aanpast en ajax gaat gebruiken is dit niet SEO vriendelijk
 
Kees Schepers

kees Schepers

05/06/2011 23:36:54
Quote Anchor link
De reden daarachter is, dat de crawler van Google geen JavaScript ondersteund en events die JQuery code triggeren worden op dat moment dan niet uitgevoerd.

Ik gebruik meestal JQuery voor het mooier en gebruiksvriendelijker maken van een applicatie c.q. website. Content laden is dus zoals Vincent zegt niet gebruiksvriendelijk.

Je kunt eventueel wel het volgende doen als je toch content via Ajax wilt laden maar toch deze informatie beschikbaar wilt houden voor Google:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<a href="/url-naar/vaste/paginanaam.html" id="paginanaam">Klik hier</a>

<script type="text/javascript">
$('#paginanaam').click(function(e) {
    e.preventDefault();
    $.get('pagina.html',function(htmlContent) {
        $('div.content').html(htmlContent);
    });
});
</script>


Hierdoor blijft de URL toch bereikbaar en zal iemand dus die geen javascript ondersteund (Google Crawler o.a.) worden doorgestuurd naar de volgende pagina met de content en iemand die het wel ondersteund geniet van de snellere laadtijd omdat alleen de content opgehaald word en niet de hele pagina word ververst.
 
Jordy nvt

Jordy nvt

06/06/2011 08:24:45
Quote Anchor link
Super bedankt. Zou je het aanraden om de effecten van JQuery UI te gebruiken?? Hetvlijkt me er leuk uit zien maar ik vind het zo vreemd dat je het verder nergens ziet (behalve flash websites)
 
Kees Schepers

kees Schepers

06/06/2011 11:55:23
Quote Anchor link
Wij gebruiken momenteel alleen de core van Jquery, maar in de volgende release van BestBuy zit een hoop JQuery-UI. Hier bij het ministerie gebruiken we het ook volop en zijn gewoon elegante/zakelijke applicaties :)

Maar, een oorzaak dat weinig websites het gebruiken kan zijn omdat JQuery-UI nogal groot is (geloof 120kb) daarom zou ik ook alleen de onderdelen downloaden die je gebruikt, scheelt al een hoop! En daarna nog gzippen/inpakken etc en het is goed te doen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.