Nieuwe gebruiker aanmaken in plesk

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 17:18:48
Quote Anchor link
Geachte lezers,

Ik ben op zoek naar nieuwe developers die mijn website kunnen verbeteren / fixen.
Nu heb ik via mijn hostprovider begrepen dat ik een nieuwe gebruiker kan aanmaken in plesk om de potentiële developers inzage te geven van de source code van mijn website zonder dat zij de mogelijkheid hebben wijzigingen kunnen aanbrengen in mijn site of server door per ongeluk een fout te maken.

Ik heb begrepen dat er 4 mogelijkheden zijn om een gebruiker toe te voegen :

Beheerder
Webmaster
Aplication User
Accountant

Is de optie accountant voldoende om de potentiële developers inzage te geven van de source code van de gehele website ?
Zo niet... welke moet ik dan kiezen en is deze keuze gegarandeerd dat de nieuwe potentiële developer geen wijzigingen kan aanbrengen.

Help beste mensen,
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 02:46:12
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 17:43:40
Quote Anchor link
Als je een specifiek iemand zoekt om deze veranderingen aan je site toe te voegen, dan raad ik aan om in het Vacatureforum op de site een vacature te plaatsen. Lees wel even de nodige criteria door zodat iedereen de gewenste informatie heeft.
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 18:26:53
Quote Anchor link
Beste Ariën,

Ik zoek geen developer via uw site. Ik had een vraag over plesk. Als ik in het verkeerde topic onderwerp zit hoor ik dat graag van je. Excuses als ik fout heb gehandeld. Misschien kunt u mijn adviseren waar ik mijn vraag mbt plesk en specifieke gebruikers aanmaken in plesk het beste kan voorleggen.

Met vriendelijke groeten,

** knip op verzoek **
Gewijzigd op 16/11/2019 23:55:58 door - Ariën -
 
Michael -

Michael -

04/08/2018 18:31:55
Quote Anchor link
eerste resultaat
Kijk hier dus welke rechten je 'accountant' groep heeft. Alleen lees rechten zouden aan moeten staan volgens jouw wens.
Maak desnoods even een gebruiker aan in die groep en probeer een bestand aan te maken, te wijzigen, te verwijderen.

Gratis tip: Je weet nooit wie je vertrouwt, maar zorg altijd voor een backup. Er kan ook iets misgaan bij je hosting waardoor je iets kwijt raakt.
Gewijzigd op 04/08/2018 18:33:33 door Michael -
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 18:44:15
Quote Anchor link
Dankjewel Michael . Klasse !

Ik ga je adviezen proberen. De accountant optie is volgens Hostnet wel de meest beperkte optie om wijzigingen in mijn gegevens te voorkomen.
Weet jij toevallig ook of je met de accountant optie , met alleen lezen ingeschakeld, het mogelijk is om de source code/ source file van mijn website front en back end/ admin en andere zaken zichtbaar zijn voor de accountant als ik voor deze optie kies?

Ik heb inderdaad nog geen back up gemaakt. Ga dat snel doen.

Grote waardering voor je hulp.????????????

Toevoeging op 04/08/2018 18:47:06:

De ????? Zijn emoticons maar die werken hier blijkbaar niet :-)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

04/08/2018 19:28:24
Quote Anchor link
Dit klinkt nogal paradoxaal. Je wilt mensen toegang geven tot broncode, maar alleen readonly. Waarom? Dit is sowieso niet de plaats waar je je website ontwikkelt, tenzij je een soort testdomein hebt. Het is nooit de bedoeling dat je op een productieomgeving ontwikkelt.

Verder is het totaal onduidelijk of je een pakket of framework gebruikt, of zelf alle code aan het rollen bent. Er is geen universeel recept voor een aanpak, maar enige details over wat je aan het doen bent (wat probeer je te maken? een webshop? een forum? een datingsite? een miniatuurtreinenfanclubsite?) en wat je probeert te bereiken helpen wel bij het bepalen van een strategie...

Code gooi je sowieso nooit zomaar patsboem op een productieomgeving, deze moet eerst ontwikkeld en getest worden en dat doe je doorgaans op een aparte server en/of domein die representatief is voor de omgeving waar deze code uiteindelijk wordt gestald, dit om verder te garanderen dat de ontwikkelde code ook werkt op deze eindbestemming.

En dan, als je enig vertrouwen hebt dat deze werkt, veilig is, en ook doet wat deze hoort te doen, dan pas werk je je productieomgeving bij met deze aanpassing/uitbreiding.

Voor het versionen en uitrollen van wijzigingen zijn ook legio manieren.

Mijn eerste ingeving zou zijn: neem een (full stack) developer in dienst.
Gewijzigd op 04/08/2018 19:33:14 door Thomas van den Heuvel
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 19:51:29
Quote Anchor link
** knip op verzoek ** op 04/08/2018 18:26:53:
Ik zoek geen developer via uw site. Ik had een vraag over plesk.

Ik vernam door de eerste zin dat je echt een developer zocht via het forum. Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Mijn excuses. Het topic staat overigens in het juiste forum.
Gewijzigd op 16/11/2019 23:56:40 door - Ariën -
 
Michael -

Michael -

04/08/2018 19:53:33
Quote Anchor link
** knip op verzoek ** op 04/08/2018 18:44:15:
Dankjewel Michael . Klasse !

Ik ga je adviezen proberen. De accountant optie is volgens Hostnet wel de meest beperkte optie om wijzigingen in mijn gegevens te voorkomen.
Weet jij toevallig ook of je met de accountant optie , met alleen lezen ingeschakeld, het mogelijk is om de source code/ source file van mijn website front en back end/ admin en andere zaken zichtbaar zijn voor de accountant als ik voor deze optie kies?

Ik heb inderdaad nog geen back up gemaakt. Ga dat snel doen.

Grote waardering voor je hulp.????????????

Toevoeging op 04/08/2018 18:47:06:

De ????? Zijn emoticons maar die werken hier blijkbaar niet :-)

Ik heb geen idee. Ik gebruik zelf geen plesk. Ik snap ook niet wat je met source code exact bedoelt. Je wilt toch juist de code laten 'lezen'?
Als het om een stukje code gaat kan je em ook op pastebin gooien, of zet alles op github en maak deze privé.
Gewijzigd op 16/11/2019 23:56:55 door - Ariën -
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 19:54:30
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie.

Zoals ik in mijn eerdere berichten heb vermeld is dat ik zoekende ben naar potentiële developers, niet via deze site. Mijn hostorovider adviseerde mij PLESK op mijn server te plaatsen. Ik kon hiermee gebruiker accounts aanmaken. En deze aan de potentiële developers geven zodat ze inzage hebben in de source code van de website. Wat voor website het hier om gaat is voor de topic niet belangrijk.

Je kan met plesk verschillende gebruikers accounts aanmaken , de accountant optie is de meest beveiligde M.a.w. De accountant kan geen wijzigingen aanbrengen.

Mijn vraag is , als je goed bekent met met plesk, is:

Kan de accountant met “alleen lezen” beperkingen toch alle onderdelen van de website de source code zien?

Als u niet bekend bent met plesk dan zal u waarschijnlijk mijn vraag paradoxaal vinden. Ik wil niet namelijk dat ik volledige toegang geef tot mijn server aan developers die ik via het internet voornamelijk in het buitenland volledige toegang geef op mijn server.

Ik ben geen developer maar een ondernemer die op zoek is naar de juiste developer. Het mogen inzien van de source files is een legitiem verzoek. Ik wil hun dit verlenen maar probeer dit uit veiligheids overwegingen in een only trad mogelijk tot stand te brengen.

Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb gemaakt. Ik waardeer het als u mij hierover kunt informeren als u goed bekent met met plesk.

Mvg


Toevoeging op 04/08/2018 19:57:05:

Bovenstaande gericht aanvThomas vanvdevHeuvel .
 
Michael -

Michael -

04/08/2018 19:58:35
Quote Anchor link
@Thomas, je ratelt erop los, maar hebt geen idee wat meneer wil. Misschien is hij gewoon een hobby/verenigings site aan het maken, maar zoekt iemand die (af en toe) wil helpen. Kom jij aan met je full stack developer? Vroeger noemde je dat de buurjongen die eens kwam helpen.
Het niet direct online van je site is alleen belangrijk voor een grote websites dus hier (waarschijnlijk) helemaal niet van toepassing. Ik vraag me of hoe jij ooit begonnen bent... direct alles volgens de regeltjes van een groot media bedrijf met een full stack developer naast je?
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 20:02:25
Quote Anchor link
:-) Geen ruzie maken jongens. Make love not war. Heb geprobeerd Helpdesk van plesk te contacteren maar krijg geen reactie.
 
Michael -

Michael -

04/08/2018 20:07:02
Quote Anchor link
Is accountant ook niet bedoelt voor de accountant die alleen je financiële gegevens mag in zien? Let hier wel even op dat dat ook niet zichtbaar is. Code op github of andere repository zetten is dan veiliger.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 20:09:26
Quote Anchor link
Als je mensen inzicht wilt laten geven in de sourcecode, dan lijkt een 'versioning system' zeker geen overbodigheid. je kan zelf een GIT-server opzetten, maar een private 'repository' in de cloud van GitHub of een BitBucket kan natuurlijk ook.

Je kan binnen GIT accounts in aanmaken over wie de source mag inzien, je kan bijhouden wie welke wijziging doet, en een paar specifieken mensen geef je via een mooie work-flow de mogelijkheid om huidige release uit te rollen naar de live-omgeving.

Maar het is overigens niet iets wat je 1-2-3 opzet zonder kennis. Je moet wel weten hoe het werkt, en zelf een flow uitdenken hoe je de source live brengt. Maar het biedt wel veel voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens de uitrol extra zaken inbouwen zoals parsen van SCSS/LESS naar CSS e.v.t. minifiing van je JS/CSS code.

Maar het ligt er net aan hoe groot het project is. Voor een simpele hobbysite is het mogelijk best wel een hoop werk, die misschien wel onnodig en soms zelfs duur is.
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 20:19:39
Quote Anchor link
Misschien is het daarvoor bedoeld. Dit is het uitleg van Hostnet met betrekking van het maken van gebruikers.
Kun je hier uit lezen welke ik moet kiezen om de potentiële webdevelopers inzage te geven in de source code/source file zonder dat zij wijzigingen kunnen aanbrengen.
Jammer dat je plesk niet kent maar misschien maakt onderstaande text alles duidelijker.

Klik in de menubalk op 'Gebruikers'.
Selecteer 'Gebruikersaccount Aanmaken'.
Selecteer de gewenste 'Gebruikersrol'. Plesk biedt vier rollen aan. Mocht je zelf gebruikersrollen aangemaakt hebben, dan zullen die hier ook zichtbaar zijn:
Beheerder:
Gebruikers met deze rol hebben volledige toegang tot het Plesk Control Panel en de servermanagementfuncties.

WebMaster: Deze gebruikers kunnen de meeste aspecten beheren voor de subscriptions waaraan zij zijn toegewezen. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het aanmaken van nieuwe websites en het configureren van DNS, mail en FTP-diensten. Zij kunnen echter geen nieuwe gebruikers aanmaken of beheren.

Application User: Een application User kan enkel door de administrator geselecteerde taken of diensten beheren. Een voorbeeld hiervan is het configureren van het spamfilter voor een bepaalde subscription.

Accountant: De accountant is de meest gelimiteerde rol binnen Plesk. Deze gebruikers kunnen enkel de details zien van de subscriptions waartoe zij toegang hebben, zoals de resources die gebruikt zijn en de huidige hostingopties. Zij kunnen echter geen instellingen aanpassen.

In het veld 'Toegang tot abonnementen' selecteer je het primaire domein waar de gebruiker toegang toe dient te hebben.
Klik op 'OK' om de gebruiker aan te maken.

Toevoeging op 04/08/2018 20:24:34:

Dank je Ariën. Dit word te technisch voor mij. Mijn hostprovider vertelde mij dat ik dit via plesk kon doen die zij aanboden. Ik krijg pas later te horen dat ik Plesk gerelateerde vragen bij Plesk zelf moet vragen maar die geven niet thuis.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 20:38:40
Quote Anchor link
** knip op verzoek ** op 04/08/2018 20:19:39:
Ik krijg pas later te horen dat ik Plesk gerelateerde vragen bij Plesk zelf moet vragen maar die geven niet thuis.

Wanneer heb je je vraag gesteld? Houd rekening dat het weekend is, en dat de Plesk-support vast in een andere tijdszone zitten. Maar heb je nu een eigen server, of een shared hosting pakket?
Gewijzigd op 16/11/2019 23:57:10 door - Ariën -
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 20:43:20
Quote Anchor link
Dank je Ariën. Ze hebben wereldwijd support. De Engelstalige versie is 24/7 bereikbaar . Moet de vraag M.b.v. Een ticket vragen maar dat is nu bijna een week gelen die ik heb gemaakt. Ik dank het Forum voor de inzet en hulp. Ik ben mede door de adviezen hier toch wat wijzer geworden. Ik wens jullie een fijn weekend.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 20:47:52
Quote Anchor link
Ik heb het idee dat de Accountant-rol niet echt bedoeld is voor wat jij precies wilt. Dit is meer voor iemand die inzicht wilt hebben in de instellingen van de gebruikers. Zoals om te kijken wie welk pakket heeft, en welke opties er gefactureerd moeten worden.
Ik heb een sterk vermoeden dat er niet eens FTP aan een Accountant user vasthangt.

Maar heb je een eigen server en Pleskinstallatie, of een shared hosting server?
 
Alpha Delta

Alpha Delta

04/08/2018 20:50:31
Quote Anchor link
Heb eigen server via Hostnet , unmanaged vps , plesk is geïnstalleerd .

Toevoeging op 04/08/2018 20:53:00:

Plesk is door Hostnet voor mij geïnstalleerd .

Toevoeging op 04/08/2018 20:54:48:

FTP heb ik, ik neem aan dat Hostnet alles goed heeft geïnstalleerd.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/08/2018 21:09:27
Quote Anchor link
Lijkt me logisch dat FTP werkt, maar je zult denk ik toch echt iets met een versioningsysteem moeten beginnen als je meerdere mensen aan je source wilt laten werken.

Of hen op een testomgeving laten werken, wat eigenlijk ook zeer wenselijk is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/08/2018 21:52:37
Quote Anchor link
Plesk is een beheeromgeving (een stuk gereedschap) voor:
- het configureren van de server
- het aanmaken van webhosting pakketten
- het beheren van websites/domeinen met hun individuele settings

Plesk is NIET bedoeld om in te programmeren of om inzage in code te geven.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

04/08/2018 22:16:54
Quote Anchor link
Daarnaast, als je je potentiële "developers" zo weinig vertrouwt dat je ze alleen readonly inzage wilt geven (onduidelijk is nog steeds van wat, laat staan welke techniek?) is dat ook geen verstandig idee want met inzage van de broncode zijn mogelijk ook lekken / exploits bloot te leggen. Je hebt dan geen "toegang" nodig om "toegang" te krijgen, lijkt mij.

Ik denk dat de topicstarter hiermee een verkeerde weg is ingeslagen eerlijk gezegd.

@Michael, ik heb inderdaad geen idee wat deze persoon wilt, daarom vraag ik daar ook duidelijkheid over. De topicstarter geeft aan dat dat irrelevant is niet relevant zou zijn. Sorry, maar ik heb een hekel aan dit soort vaag gezwets. Op basis van allerlei hypotetische lala is gewoon geen enkel fatsoenlijk advies te geven.

Quote:
Het niet direct online van je site is alleen belangrijk voor een grote websites dus hier (waarschijnlijk) helemaal niet van toepassing.

Maar we weten allebei niet waar het nu precies om gaat, dus ik zie niet helemaal hoe je dit kunt claimen.

Quote:
Ik vraag me of hoe jij ooit begonnen bent... direct alles volgens de regeltjes van een groot media bedrijf met een full stack developer naast je?

Nee, maar iemand met enig verstand van zaken (of gewoon helemaal uitbesteden) lijkt mij in dit geval een goed idee.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.