Office... en open source alternatieven

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/09/2014 16:50:51
Anchor link
Hey allemaal,

Aangezien ik zelf alweer een vrij oude versie van Microsoft's Office gebruik (uit 2007) vroeg ik me af wat de huidige stand van zaken is. Ik heb even rondgekeken op de Microsoft site en ik zag dat er een Office professional 2013 is, maar ook een Office 365? En op Google vind ik zelfs ook hits op Office 2014.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat tegenwoordig de "gangbare" versie van Office is??

Verder vraag ik me ook wel af hoeveel van jullie er van die "Cloud" software-pakketten gebruiken en hoe dat werkt. Ik zie tegenwoordig bij veel software-pakketten staan dat er xx GB aan online opslag bijzit, en volgens mij zijn er ook programma's die je vanuit de Cloud moet opstarten (wat dat dan ook weer mag inhouden). Wordt software steeds meer een "online" aangelegenheid vraag ik me af. Ik wil namelijk gewoon dat mijn software op m'n eigen pc staat... of is dat tegenwoordig ouderwets? :-s

Oh ja... ik ben ook benieuwd of jullie gebruikmaken van gratis open source pakketten in plaats van de bekende betaalde pakketten. Voor Mircosoft Office zijn er namelijk open source pakketten... zijn die net zo goed? En ook voor Adobe Photoshop zijn gratis alternatieven. Iemand daar ervaring mee?

Kortom... welke Office versie is momenteel gangbaar... en hoe staan jullie tegenover gratis alternatieven van bekende software?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 20:27:33
 
Joakim Broden

Joakim Broden

28/09/2014 16:59:33
Anchor link
Ik gebruik de tekstverwerker puur alleen voor school, en daar gebruiken we Google Drive voor. Dit omdat we opschool in projecten werken waar je met 5 man documentatie moet maken en dergelijke. Dan is Google Drive gewoon makkelijk omdat je daar met 5 man gemakkelijk in 1 bestand kan werken.

Als die documentatie klaar is maken we het veelal op in Pages (voor Mac). Voor de rest gebruik ik geen tekstverwerkers, hooguit Keynote en Numbers (beide voor de Mac)
 
Php knipper

php knipper

28/09/2014 17:36:10
Anchor link
Ik gebruik ook de 2007 versie, op de laptop van mijn zusje staat wel de 2013 versie maar die kunnen blijkbaar wat ik zie even veel. Zelf zie ik niet waarom ik zou updaten naar 2013.

Op mijn (ubuntu) laptop heb ik libreoffice (http://www.libreoffice.org/), ik ben er redelijk tevreden over. Het werkt iets moeilijker maar bij mij werkt het niet zo goed om word bestanden op te slaan en open te doen op de echte word, andersom geen probleem.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/09/2014 17:45:36
Anchor link
Oké, thanks. Is de 2013 versie dan de nieuwste versie? Ik zie namelijk ook Office 365?
 
Wouter J

Wouter J

28/09/2014 18:17:14
Anchor link
Dan zoeken we even op office 365 vs office 2013 en lezen we:
Quote:
2. Wat is Office 365 precies?

Het is voor Microsoft een nieuwe manier om Office met bekende kantoorapplicaties als Word, Excel en PowerPoint te verkopen via een abonnementsmodel. Met Office 365 krijg je altijd toegang tot de laatste versie van Office (in dit geval Office 2013) en kun je via ‘Office on Demand’ overal ter wereld online van de volledige suite gebruikmaken als de pc op Windows 7 of 8 draait. Helaas bieden OS X, Linux, Chrome OS en mobiele platforms nog geen ondersteuning voor deze functionaliteit en moet je het op deze platforms doen met Office Web Apps.


Wat is het leven toch makkelijk :)

Overigens bedoel je hier denk ik "gratis" ipv "open source"?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/09/2014 20:44:47
Anchor link
:)

Euh... oké, ik dacht dat die programma's open source waren, maar als dat niet zo is dan bedoel ik inderdaad gratis.

Maar is 2013 nu de meest recente versie?

En gebruiken jullie graits software als alternatief voor bijv. Microsoft Office of Adobe Photoshop?
 
Aad B

Aad B

28/09/2014 20:56:48
Anchor link
Open Source alternatief is het veelgebruikte: Open Office. Grotendeels compatible met Microsoft Word en andere bestanden. Op Android en Linux maar ook op Windows beschikbaar. Een aanrader wanneer je niet illegaal of tegen duur abonnement met Micro$oft aan de slag wil.
http://www.openoffice.org/nl/why/
Gewijzigd op 28/09/2014 20:58:23 door Aad B
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

29/09/2014 09:51:29
Anchor link
Office 365 is inderdaad Microsoft Office in abonnementsvorm. Bij dat abonnement heb je automatisch altijd de laatste versie. Die kun je zowel lokaal als "in the cloud" gebruiken.

Ik gebruik, naast Microsoft Office, zelf vaak Google Drive (vroeger Google Docs). Vergeleken met Microsoft Office zijn de mogelijkheden beperkt, maar je beschikt wel gratis over 99% van wat je bij het dagelijkse kantoorwerk nodig hebt. Google Drive draait in de cloud, maar kun je ook offline gebruiken.

Klein pluspunt is dat Google Drive ook werkt op een tablet en smartphone. Verder kun je het nog als aparte opslag "in" Windows hangen, zodat van alles dat je lokaal opslaat direct extern een back-up wordt gemaakt. Kwestie van de map "Google Drive" kiezen in plaats van "Mijn Documenten" en verder merk je niets van die synchronisatie.

In plaats van Adobe Photoshop (werd mij te duur) gebruik ik tegenwoordig GIMP.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 10:08:38
Anchor link
Bedankt voor de reacties.

@Aad: werkt dat Open Office goed? Of krijg je dan veel last van compatibiliteitsproblemen? Bijv. een document dat je in Open Office maakt, en dat in Word ineens een andere lay-out krijgt?

@Ward: werkt dat Gimp goed? Is het qua mogelijkheden vergelijkbaar met Photoshop?
 
John D

John D

29/09/2014 10:53:49
Anchor link
Ozzie PHP op 29/09/2014 10:08:38:
werkt dat Open Office goed?
Ik heb er wel wat ervaring mee, mijn echtgenote gebruikt het op de laptop en neemt regelmatig mijn excel en word documenten over zonder problemen. Installeer het eens! Zo geregeld en kan naast Micro$soft Office draaien.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 10:57:06
Anchor link
Oké... ik weet in dit soort gevallen nooit zo goed wat wijsheid is. Gaan voor het "echte" product, of voor het (gevoelsmatige) slappere aftreksel... Mja...
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

29/09/2014 11:03:49
Anchor link
>> @Ward: werkt dat Gimp goed? Is het qua mogelijkheden vergelijkbaar met Photoshop?

GIMP is, hoe zal ik het zeggen, even wennen door de "eigenzinnige" interface. Je kunt er alleen wel bijna alles mee dat in Photoshop kan; ik zou GIMP zelfs verkiezen boven Photoshop Elements, dat echt aanvoelt als een uitgekleed Photoshop voor de thuisgebruiker die niet wordt gehinderd door enige kennis van beeldbewerking.

Om een vergelijking met Photoshop te maken:

- Photoshop Elements: oh jammer, het zit er niet in.
- GIMP: oh, zit het dáár.
 

29/09/2014 11:11:54
Anchor link
Hoeray and its completely free!
Geen Office of iets maar wel Photoshop achtig

http://gravit.io/
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 11:17:05
Anchor link
>> - Photoshop Elements: oh jammer, het zit er niet in.
>> - GIMP: oh, zit het dáár.

Haha, schitterende uitleg :)

>> Geen Office of iets maar wel Photoshop achtig

Ah ja... alleen hij is nog in de beta-fase zie ik. Denk ik ook echt bedoeld voor tablets.
 

29/09/2014 11:26:48
Anchor link
Neejoh @ozzie. Hij is er voor alle besturingssystemen.
Linux, Mac, Windows én browser.
 
John D

John D

29/09/2014 12:00:46
Anchor link
Ozzie PHP op 29/09/2014 10:57:06:
Oké... ik weet in dit soort gevallen nooit zo goed wat wijsheid is. Gaan voor het "echte" product, of voor het (gevoelsmatige) slappere aftreksel... Mja...
Open Office Slapperig aftreksel noemen maakt me verdrietig. Bill Gates heeft jou gewonnen, ingepakt en ingekapseld. Misschien moet je toch overwegen een Microsoft Server ipv een Linux server te nemen want Linux en Apache vallen dan ook onder de open source noemer slapper aftreksel. Deze stelling doet de ontwikkelaars van Apache en Open Office enorm te kort. Er wordt keihard gewerkt om een gratis Office beschikbaar te stellen en zelfs vele overheden maken daar al gebruik van in plaats van het enorm dure Micro$oft Office.

EN: "ik weet in dit soort gevallen nooit zo goed wat wijsheid is": Try before you Die().
Gewijzigd op 29/09/2014 12:03:26 door John D
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 12:08:03
Anchor link
@John:

Haha, niet zozeer het merk Microsoft hoor. Dat zal me aan m'n k@nt roesten :)

Nee, waar het om gaat is dat in mijn hoofd het Microsoft Office pakket "leidend" is, en dat vrijwel iedereen dit pakket gebruikt. Voor mijn gevoel gebruikt 90% van de mensen dit. Of zit ik er dan compleet naast? Ook heb ik het gevoel dat zo'n betaald pakket wel veel beter zal zijn dan een gratis versie (want waarom zou het anders gratis zijn). Snap je wat ik bedoel? En datzelfde heb ik bij bijv. Photoshop. In mijn gedachten werkt iedere serieuze webdesigner met Photoshop, en niet met een gratis alternatief. Of dat een legitieme gedachte is weet ik niet, maar zo voel ik het. Hoe zie jij dat dan?

Misschien ook leuk als er meer leden even reageren:

1. Gebruik jij Microsoft Office of een (gratis) alternatief?

2. Gebruik jij Adobe Photoshop of een (gratis) alternatief?
 
John D

John D

29/09/2014 12:11:29
Anchor link
Ik gebruik thuis op de desktop Open Office maar Microsoft Office op de laptop van de zaak. Ik gebruik geen Adobe Photoshop of alternatief, ik ben geen grafisch designer (niet mijn ding, ik kan dat echt niet...)
 

29/09/2014 12:12:33
Anchor link
Office 2011 voor de Mac
Photoshop CS6 Extended ook voor de Mac
Maar natuurlijk alle webservers op Linux CentOS
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 12:15:40
Anchor link
>> Ik gebruik thuis op de desktop Open Office maar Microsoft Office op de laptop van de zaak.

Da's interessant. Dus voor thuisgebruik de gratis versie, maar op de zaak de "echte" Office. Bewuste keuze?

@Rickert: oké, en waarom gebruik jij de "echte" versies? En zou je die willen inwisselen voor de gratis alternatieven?
 

29/09/2014 12:21:13
Anchor link
@ozzie Nee ik wil ze niet inwisselen. De softwares draaien stabiel en zijn compatible met 90% van de wereld die designs aanleveren of willen in bepaalde bestandsformaten.
Open Office is er naar mijn mening niet eens voor de Mac.

Noem mij een kuddedier maar na vele jaren van ontwikkeling kan ik er zeker van zijn dat de pakketten die ik gebruik stabiel zijn en niet voor problemen zorgen.
(deze conclusie trek ik doordat het bedrijf waar ik voorheen werkte met Libre Office, de ondersteunde versie van Open Office, werkte en dat nogal voor wat ophef zorgde met bestanden e.d)

Desalniettemin ben ik wel een supporter van de gratis varianten, het is dat ik ze niet kan helpen anders had ik het zeker gedaan. Office van Microsoft heeft ene monopoly positie en dat mag ook weer niet vindt ik.
 

Pagina: 1 2 volgende »

 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.