omvang van het Internet

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/07/2015 23:08:04
Quote Anchor link
Hey allemaal,

Zomaar een discussie over een onderwerp dat ik zelf wel interessant vind. Namelijk de opslag van websites en content, en de toekomst hiervan.

Ik las onlangs dat er iedere minuut op YouTube 300 uur aan videomateriaal wordt opgeslagen. Dus per minuut ... 300 uur video!!! Zo, dat is veel!!!!! En dus vraag ik me af ... die 300 uur aan video, hoeveel schijfruimte zou dat nu eigenlijk in beslagnemen? En hoeveel schijfruimte zou dat dan per jaar betekenen? En ... hoe kan YouTube überhaupt voor zoveel schijfruimte zorgen? Weet iemand dat?

En ... nu heb ik het alleen nog maar over YouTube en nog niet eens over Facebook, Instagram en alle overige websites die er zijn. Om hoeveel schijfruimte gaat dit, is die ruimte er wel? En hoe wordt er voor gezorgd dat alle data behouden blijft? Door telkens nieuwe datacenters te bouwen? Of gooien "we" op een gegeven moment een deel van de content weg? Gaat YouTube bijvoorbeeld filmpjes na 5 jaar automatisch verwijderen?

Ik vraag me echt af hoe de toekomst eruit gaat zien. Volgens mij zijn er grofweg 2 scenario's. Het eerste is dat alle content om de zoveel jaar wordt opgeschoond en dat oude content wordt verwijderd. Het tweede scenario is dat alles tot in de eeuwigheid der tijden bewaard blijft, en er dus steeds meer datacenters bijgebouwd moeten worden, en de industrie met oplossingen moet komen om meer data in kleinere behuizingen op te slaan. Ik ben erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Wat denken jullie?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/04/2024 07:39:50
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/07/2015 23:38:48
Quote Anchor link
Het zou best wel eens kunnen zijn dat data na verloop van tijd gecomprimeerd wordt, zodra het al tijden niet meer is bekeken. En zodra het weer eens opgehaald wordt, dat het dan real-time weer gedecomprimeerd wordt.

Verder hebben Facebook en Google echt honderden datacenters die ze gebruiken, en dan ook nog een complete 'suite' en dus eigen afdelingen waar een derde nooit bij kan komen. Ik weet zelfs dat Facebook in het Equinix DC zit op het Science-park in Amsterdam.

Verder heeft Google ook tientallen eigen datacenters voor hun diensten.

En ja, het groeit nu hard, maar er komt een tijd dat het minder hard zal groeien, doordat de schijven groter worden, en dat er minder ruimtes gevuld worden. Dat speelde overigens ook bij de PTT telefooncentrales vroeger, waar de oude ratelende relais-centrales overgingen naar digitale centrales die kleiner waren ;-).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/07/2015 23:44:20
Quote Anchor link
>> Het zou best wel eens kunnen zijn dat data na verloop van tijd gecomprimeerd wordt, zodra het al tijden niet meer is bekeken. En zodra het weer eens opgehaald wordt, dat het dan real-time weer gedecomprimeerd wordt.

Zou zeker kunnen. Maar dan nog ... 300 uur video per minuut! Dat komt neer op 157.680.000 uur video per jaar! Hoeveel schijfruimte kost zoiets??? Heb jij enig idee? Ik namelijk totaal niet. En kun je zoiets af met 1 datacenter? Of heb je daar al meerdere datacenters voor nodig? En dan zal het waarschijnlijk ook nog gebackupt moeten worden. Da's toch haast niet te doen zou je denken? En resoluties worden alsmaar groter, dus ook weer meer ruimte kwijt aan opslag. Ben echt benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende jaren.
Gewijzigd op 19/07/2015 23:46:11 door Ozzie PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/07/2015 23:49:15
Quote Anchor link
Ik zou voor meerdere datacenters kiezen, mocht er een glaslijntje beschadigd raken. Achter YT zou echt een vreselijk groot aantal servers moeten hangen, die elke dag uit zal breiden. Ik zou zeggen 'onmeetbaar groot' ;-)
 
Wouter Van Marrum

Wouter Van Marrum

20/07/2015 00:27:51
Quote Anchor link
dit kwam ik tegen tijdens zoeken : https://plus.google.com/+JamesPearn/posts/VaQu9sNxJuY

Leuk onderwerp trouwens, Maar wat dacht je van ondergrondse servers eventueel ?
Alle techniek wordt er met de jaren beter op wat betekent dat alles efficiënter en beter kan worden gemaakt/verwerkt.

Vergeet ook niet dat alle server en interne netwerken van google/youtube draaien op speciale software en misschien nog speciale hardware.
 
Eddy E

Eddy E

20/07/2015 07:03:01
Quote Anchor link
Qua ruimte (in meters) zal het wel meevallen.

Kijk hier eens naar:
Afbeelding
208.333 bytes

En dan dit:
Afbeelding
256.000.000.000 bytes

En dat dus in veel minder ruimte.
300 uur film is veel (YT), maar dat is bij 10Mbit 'maar' 3 GB.
Dus per dag komt er 3x60x24 = 4320 GB per dag erbij. Zeg 4 Terabyte. Die zijn er al als HDD, dus 1 HDD per dag.
Hoeveel gaan er in een rack? 24 of zo? Dus per jaar zo'n 15 racks.
Hoeveel gaan er in een datacenter? Een stuk of 100? Dus per 30 jaar een datacenter.
Dan valt het toch mee...

Toegezegd; dat is alleen Youtube ;)
Google Drive / Gmail / etc etc etc kosten ook veel ;)
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

20/07/2015 07:55:08
Quote Anchor link
> En ... hoe kan YouTube überhaupt voor zoveel schijfruimte zorgen? Weet iemand dat?

Eigenlijk niet zo raar. Google heeft de afgelopen 3 maanden 16 miljard dollar, omgerekend bijna 12 miljard euro omzet gemaakt. Daarvan was 3,42 miljard dollar, oftewel 2,52 miljard euro winst. En dan moet je eens denken, google zijn (bijna) enigste inkomstenbron zijn advertenties.

Apple heeft 13,6 miljard dollar winst gemaakt en de omzet was 58 miljard dollar.

Moet je eens nadeken hoeveel opslag capaciteit je alleen al van de winst kan kopen. 1GB kost ongeveer €0.035 bij een 4TB harde schijf. Als je dan 2.52miljard dollar winst hebt gemaakt kan je daar 72000000000GB per jaar voor kopen. Oftewel 72 000 000 TB. Als je Apple zijn winst neemt dan kan je daar (11.5 miljard euro) 328571428571 GB voor kopen oftewel 328 600 000TB.


Bronnen:
http://www.onemorething.nl/2015/04/kwartaalcijfers-15q2-alweer-een-record/
http://tweakers.net/nieuws/97364/google-ziet-omzet-flink-stijgen-door-toegenomen-advertentieverkoop.html
http://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVqYGOiCNyam-mXlKVkBOMVCZW2ZOSWpRsZJVtZKhgSWIygXJKpkYgAHQxNzECiR-bW0tAA
http://www.wolframalpha.com/input/?i=72000000000+gigabytes+to+terabytes
https://www.wolframalpha.com/input/?i=13.6+billion+dollar+to+euro
https://www.wolframalpha.com/input/?i=328571428571+gigabyte+to+terabyte
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/07/2015 08:56:53
Quote Anchor link
Vergeet niet dat YouTube ook video's verwijderd die de gebruiksrechten of auteursrechten schenden ;)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/07/2015 09:55:21
Quote Anchor link
Spreek je uit ervaring Aar? :-)))

Eddy, bedankt voor de berekening. Dat geeft inderdaad enigszins een concreet idee. Waarbij wel gezegd moet worden dat die zooi waarschijnlijk ook nog allemaal geback-upt moet worden.

>> Hoeveel gaan er in een rack? 24 of zo? Dus per jaar zo'n 15 racks.
>> Hoeveel gaan er in een datacenter? Een stuk of 100?

Misschien toch nog wel iets meer ... even een plaatje gezocht van een Google datacenter :-)

Afbeelding
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

20/07/2015 11:46:14
Quote Anchor link
- Aar - op 20/07/2015 08:56:53:
Vergeet niet dat YouTube ook video's verwijderd die de gebruiksrechten of auteursrechten schenden ;)


Dat doen ze trouwens erg efficiënt
Ik heb ooit een filmpje gemaakt en daar muziek van de Heideroosjes onder gezet. Zodra de film geupload was kreeg ik al een melding dat er beschermd materiaal in de film zat. Hetzelfde filmpje zonder de muziek gaf geen problemen. Blijkbaar kan YouTube muziek automatisch herkennen.
 
Bart Matsko

Bart Matsko

20/07/2015 12:30:08
Quote Anchor link
Ik geloof niet dat die filmpjes dan ook worden verwijderd bij Google zelf. Ik denk dat ze dus nog steeds opgeslagen staan alleen je kan er niet meer bij.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.