Onderzoek Test Driven Development

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

16/03/2008 18:12:00
Quote Anchor link
Beste PHPHulp-er,

Voor onze opleiding voeren wij een onderzoek uit naar Test Driven Development (TDD). Om een indruk te krijgen wat softwareontwikkelaars belangrijke aspecten vinden tijdens het ontwikkelen hebben wij een kleine enquete gemaakt.

De enquete staat op http://www.vanarkelen.eu/tdd-onderzoek/.

Zou je ons hiermee willen helpen? Het kost ongeveer 2 minuten van je tijd.
De antwoorden zullen anoniem verwerkt worden.

Alvast bedankt!

Remco van Arkelen & Ronald van der Kooy
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 00:52:29
 
TJVB tvb

TJVB tvb

16/03/2008 18:24:00
Quote Anchor link
Krijgen we later ook een resultaat van het onderzoek te zien (ik ben altijd nieuwsgierig naar het resultaat van onderzoeken waar ik aan meewerkt)
 
Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

16/03/2008 18:48:00
Quote Anchor link
We zullen het onderzoeksrapport hier posten als het onderzoek is afgerond (eind april)
 
- -

- -

16/03/2008 21:15:00
Quote Anchor link
Ingevuld :)
 
Frank -

Frank -

16/03/2008 22:40:00
Quote Anchor link
Ingevuld!

Rampzalig onderwerp, testen en requirements willen opdrachtgevers zich nauwelijks mee bezig houden...
 
Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

16/03/2008 22:44:00
Quote Anchor link
Hi Frank,

Thanx voor je uitgebreide opmerkingen ;)
Dat is dus een van de zaken welke we willen onderzoeken, is een interessant en onderschat onderwerp.

Bedankt,
Remco
 
Robert Deiman

Robert Deiman

16/03/2008 22:49:00
Quote Anchor link
Wel ingevuld, maar niet goed uitgewerkt onderzoek vind ik:
- Bij TestDriven Development denk ik bijvoorbeeld ook aan een uitgebreid testplan
- Laat je ook anderen (zonder kennis zeg maar) ermee testen, is ook een goede manier om bijvoorbeeld veiligheid/ eenvoudigheid te testen.
Stel hiervoor verschillende testcases op, die de testpersoon moet uitvoeren, wat kan er mis gaan -> Ook vantevoren al bepalen, wat er mis KAN gaan.

Zo zijn er nog veel meer dingen (google eens op testen volgens TMAP, dan kan je wel wat vinden over testen, waar je ook meer over kan onderzoeken)
 
Frank -

Frank -

16/03/2008 23:11:00
Quote Anchor link
@Robert: Bij TDD is een testplan onmisbaar! Zonder testplan kan het bouwen namelijk niet beginnen: Je schrijft eerst de test, voert de test uit (deze mislukt uiteraard) en gaat dan pas de code schrijven. Vervolgens ga je opnieuw testen en kijken of e.e.a. is gelukt.

Vantevoren bepalen wat er mis kan gaan, is dus evenmin nodig, alles draait om het opstellen van de test. En dus de requirements.

En laat die requirements nu net het grootste probleem zijn... 'de usergegevens moeten worden opgeslagen in de database'. Ok, wélke usergegevens? Wélke database? 'ja, je weet wel.', nee ik weet helemaal niks en ik wil ook niks weten, althans, ik wil een lijst hebben met usergegevens en een naam van een database hebben. Een programmeertaal zou ook wel handig zijn, evenals de vereiste userinterface, bv. via de browser.

Hier worden opdrachtgevers niet blij van, nu blijkt ineens dat zij moeten gaan nadenken over wat ze hebben willen. Men had gedacht daarvoor een domme ezel in te huren (lees: programmeur) maar die stinkt daar dus niet in. Een beetje programmeur voelt de bui al aankomen: 'Het systeem voldoet niet aan onze verwachtingen'. Wélke verwachtingen???

Járen ervaring met deze ellende, een eeuwige strijd tussen de opdrachtgever, de testmanager, projectmanager en de gebruikers. Doffe ellende.

@Remco: Mocht je meer informatie willen hebben of eens willen babbelen over dit onderwerp, laat maar even weten.
 
Wouter K

Wouter K

16/03/2008 23:26:00
Quote Anchor link
Ingevuld.

Geen verder commentaar
mvg
Wouter
 
Robert Deiman

Robert Deiman

17/03/2008 08:22:00
Quote Anchor link
@Frank

Daarom noemde ik het testplan en dergelijke ook. Waarom: Om dezelfde reden als jij eigenlijk. Want zonder goede requirements (wat moet het precies kunnen, hoe moet het werken, enz.) Kan je geen goed testplan schrijven. Omdat jij begon over de requirements, en ik toch echt een testplan miste in de vragenlijst (TS vraagt wel of je iemand anders laat testen, maar hoe test diegene het dan? Aan de hand waarvan?)
Zonder goed testplan is goed testen ook bijna onmogelijk. Als jezelf gaat testen, dan weet je hoe je zou willen dat de dingen gaan. Als je een ander zou laten testen, zonder plan, dan wordt niet alles getest waarvan je wil dat het getest wordt.
 
Frank -

Frank -

17/03/2008 11:13:00
Quote Anchor link
Robert_Deiman schreef op 17.03.2008 08:22:
Zonder goed testplan is goed testen ook bijna onmogelijk.
Laat dat 'bijna' maar weg!
 
PHP erik

PHP erik

17/03/2008 11:41:00
Quote Anchor link
Het is alleen zeer de vraag of de developer zelf het testplan moet schrijven of niet. Dat hangt van organisatie af en dus management. Uiteindelijk is deze enquete dus erg gericht op mensen die werken in een organisatie waar men zelf een testplan moet schrijven. Daarnaast denk ik dat je via PHPhulp geen representatieve resultaten krijgt, omdat de meeste mensen zelfstandig zijn en weinig te maken hebben gehad met professioneel developen zoals in een groter bedrijf.

Ik denk dat de basis van development altijd is: specs specs specs (requirements dus).

Schoonheidsfoutje: "ten alle tijden" -> "te allen tijde".
 
Frank -

Frank -

17/03/2008 11:54:00
Quote Anchor link
En vergeet niet: Als je het niet kunt testen, hoef je het ook niet te bouwen. Je kunt namelijk niet controleren of het aan de requirements voldoet.

'Het moet met alle browsers goed werken'. Installeer alle (!!!) browsers dan maar even op de test-pc, zodra je klaar bent, praten we verder. Veel sterkte toegewenst.

Dit is niet te testen, niemand weet welke browsers er allemaal zijn, laat staan dat er iemand is die even alle browsers kan installeren. En wat dacht je van testen? Dat wordt al snel een factor 100 duurder, dan wanneer je bv.alleen met IE 6 en 7 (laatste SP's), FF 2.0, Opera 9 en Safari 3 gaat testen, waarbij je voor Opara en Safari alleen een regressietest uitvoert.

Het opstellen van requirements is een vak op zich. Of het echt te bouwen is en echt te testen is, dat zijn weer zaken die door de programmeurs en testers moeten worden beoordeeld.

Begin in elk geval met testen zodra je pen en papier oppakt om de requirements op te stellen. Ga je pas in een later stadium testen, zul je zien dat veel werk weer opnieuw gedaan kan worden. Achteraf testen is een garantie op een drama.
 
Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

17/03/2008 11:57:00
Quote Anchor link
Ingevuld

na verzenden:

Welkom.
Quote:
Hieronder vindt u de vragenlijst die wij opgesteld hebben n.a.v. ons onderzoek naar Test Driven Development.
We willen u vragen deze lijst zo zorgvuldig mogelijk in te vullen.

Bedankt, uw antwoorden zijn verwerkt.
 
Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

19/03/2008 15:39:00
Quote Anchor link
Nog even onder de aandacht :)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.