[OO] Verschil tussen twee patterns

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

.NET Developer

Functie omschrijving Ben jij een senior .NET developer en heb jij tevens ervaring als teamlead? Ben jij iemand met een helikopterview en denk jij graag mee met de klanten? Dan zijn wij op zoek naar jou! Voor een geweldig bedrijf zijn wij namelijk op zoek naar een ervaren .NET developer. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen en bouwen van websites, portalen en applicaties voor met name zorg- en onderwijsinstellingen en overheidsinstanties. Jouw taken: Het fungeren als Lead Developer; Het meedenken met de business (dit vergt commercieel inzicht); Het begeleiden van diverse projecten (van klein tot groot); Het ontwerpen

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

Applicatie Ontwikkelaar

Bedrijfsomschrijving DUO verzorgt als uitvoeringsorganisatie, zijnde onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de uitvoering van complexe wet- en regelgeving en heeft een uitgebreid dienstenpakket. DUO financiert en informeert onderwijsdeelnemers en onderwijsinstellingen. Voor verdere informatie zie www.duo.nl Functieomschrijving Wie zoeken we? Jij bent een enthousiaste, flexibele OPS’er die het leuk vindt om het bestaande examenlandschap te vernieuwen. Je bent leergierig en hebt interesse in cloud- en containertechnieken zoals OpenShift, Docker en Helm. Je gaat een uitdaging niet uit de weg en wil je nieuw opgedane kennis graag delen met de collega’s binnen en buiten het team. Doordat de

Bekijk vacature »

Full stack Developer / .NET / Angular / Azure

Dit ga je doen Jij gaat je als Full Stack .NET Developer voornamelijk bezighouden met: Het vertalen van concepten naar passende innovatieve en duurzame oplossingen; Het ontwikkelen van bedrijf kritische en gebruiksvriendelijke applicaties voor de internationale markt en intern gebruik; Bouwen aan software om het Internet of Things netwerk te ondersteunen; Het maken en onderhouden van interfaces tussen systemen aan de hand van API's; Het onderhouden en blijven verbeteren van de ontwikkelde software. Hier ga je werken Binnen deze organisatie zal jij als Full Stack .NET Developer een belangrijke rol krijgen en ga je dagelijks de uitdaging aan om maatwerk

Bekijk vacature »

Applicatieontwikkelaar Java EE

Bedrijfsomschrijving De IV- organisatie van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor en verzorgt de ICT- voorzieningen. Het merendeel van de applicaties wordt op dit moment door de IV- organisatie zelf ontwikkeld, onderhouden en beheerd in het eigen data center. Naast de zorg voor continuïteit op de massale heffing- en inningsprocessen die plaatsvinden binnen een degelijke, stabiele omgeving, wordt er tevens volop gewerkt aan modernisering van het IV- landschap. Dit gebeurt deels intern door gebruik te maken van de expertise die intern aanwezig is, maar ook door het aantrekken van (kant-en-klaar) oplossingen en expertise uit de markt. Functieomschrijving De afdeling IV –

Bekijk vacature »

Outsystems Developer Medior

Dit ga je doen Bouwen aan nieuwe en innovatieve applicaties; Maken van koppelingen tussen Outsystems en het bestaande applicatielandschap; Troubleshooting op bestaande software. Hier ga je werken De organisatie is internationale speler binnen de bouwbranche en richt zich op de infrastructuur, zowel boven als onder de grond. Ze zijn ruim 1100 man groot en maken op IT vlak een mooie groei door. Als ervaren Developer kom je te werken op een IT-afdeling van zo'n 25 man groot. Een aantal jaar geleden hebben ze de keuze gemaakt om zich meer te gaan richten op ontwikkeling en door de groei van de

Bekijk vacature »

Lead React Developer

Dit ga je doen Als Lead React Developer zul jij je voornamelijk gaan bezighouden met: Het werken aan tal van uiteenlopende projecten waar gloednieuwe (web)applicaties van scratch af aan ontwikkeld worden met o.a. React (Native) en Drupal; Het aansturen van een team bestaande uit 5-6 talentvolle en gedreven ontwikkelaars; Het adviseren en meedenken over nieuwe (technische) oplossingen en te gebruiken tools/frameworks; Het meedenken over de architectuur en de juiste implementatiebeslissingen maken; De doorontwikkeling van huidige applicaties. Hier ga je werken Als je inderdaad een ervaren Lead React Developer bent die zichzelf graag nog verder wil ontwikkelen dan is het goed

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

SQL database ontwikkelaar

Functie omschrijving Ben jij niet bang voor complexe algoritmes? Schikt het schrijven van procedures in T-SQL jouw niet af en heb jij al de nodige informatie in SQL, dan is functie precies wat voor jou! Jouw werkzaamheden gaan er als volgt uit zien: Je gaat werken aan de complexere projecten waar jij van A tot Z bij betrokken bent. Je gaat zorg dragen voor het ontwerp, de ontwikkeling en het updaten van SQL databases. Dit doe je op basis van T-SQL. Jij bent van start tot finish betrokken bij de projecten die jij leidt. Je houdt contact met klanten en

Bekijk vacature »

Medior Front end developer React

Functie Voor deze functie ben ik op zoek naar een enthousiaste front end developer die communicatief vaardig is. Jij wordt onderdeel van een enthousiast jong team dat werkt aan grote websites. Binnen jouw rol ben jij diegene die de vertaling maakt van design naar functionele code en zorg jij voor goede experience op meerdere platformen. Dit doe je natuurlijk door gebruik te maken van Javascript, HTML, CSS en React. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Webcomponents en verschillende authenticatie tools. Doordat er hier gestreefd wordt naar de beste gebruikerservaringen, wordt het product constant doorontwikkeld. Hierdoor blijven ze voor op de

Bekijk vacature »

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »

Applicatie ontwikkelaar

Functie omschrijving Zelfstandige applicatie ontwikkelaar gezocht voor familiair bedrijf in omgeving Rotterdam! Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging en zoek jij een informele werkgever waar je zelfstandig kunt werken binnen een leuk IT team, lees dan snel verder want wie weet zijn wij op zoek naar jou! Binnen deze rol houdt jij je met het volgende bezig: Onderhouden en ontwikkelen van de IT systemen; Opzetten van Azure Cloud systemen, denk aan interfaces, hardware op de Cloud, webportalen of BI functies; Werken aan scripts binnen verschillende software applicaties, denk aan ERP en CAD; Ontwikkelen en implementeren van MS PowerApps

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Android developer

De functie Schiphol is een plek om te reizen, te verblijven en te werken. Door middel van data en technologie richten we op al deze gebieden het leef- en werkklimaat optimaal in en zorgen we voor een slimmere en efficiëntere operatie. Wij ontwikkelen nieuwe producten en diensten vanuit de wensen en behoeften van onze klanten, voorspellen passagier flows en testen digitale oplossingen om rijen en andere pijnpunten in het proces te verminderen. Met slimme feedback van sensortechnologie maken we zelfs data van toiletten en stoelen inzichtelijk en bruikbaar. Het Commercial Platform bestaat uit multidisciplinaire teams met een end-2-end verantwoordelijkheid voor

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg waar jij de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je houdt je bezig met het creëren en bouwen van MS SQL server databases; Je gaat projecten vanaf het begin tot het eind begeleiden. Je sluit aan bij meetings met klanten om hun processen in kaart te brengen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt

Bekijk vacature »
- Raoul -

- Raoul -

07/12/2012 20:47:57
Quote Anchor link
Hoi,

Heb nu al het Collection pattern en ook het Storage pattern gezien.
Het is me niet duidelijk wat nu het verschil is tussen de twee, ze doen alletwee één zaak, en dat is objecten storen.

Iemand die het verschil kan uitleggen?

Raoul
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 11:10:03
 
Wouter J

Wouter J

07/12/2012 22:05:07
Quote Anchor link
Je hebt heel veel patterns voor het handelen van het opslaan van objecten. Om er een paar veel gebruikte te noemen, ORM; Active Record; DataMapper; Storage; Collection. Deze hebben allemaal een andere implementatie van hoe je dit het flexibelst kan doen. Welk pattern je gebruikt ligt aan je code en aan jou voorkeur.

Ik ken het Collection pattern eigenlijk niet, dus kan niet uitleggen wat het verschil is met het Storage pattern. Als je met het Storage pattern trouwens die eindeloze *Storage klassen bedoelt die ik hier de hele tijd op het forum plaatst, ik weet niet eens of dat wel een pattern is. Het is eigenlijk een implementatie van het Adapter pattern.
 
- Raoul -

- Raoul -

07/12/2012 22:25:49
Quote Anchor link
Hmm, thanks voor je antwoord. Ik heb eens in de source van Symfony gekeken (wat trouwens heel leerzaam is) en zag een RouteCollection maar ook Storage classen, dus ik begon te twijfelen...

Zal nog eens wat gaan graven in de source of Symfony ook storages gebruikt, en dan vergelijken...
 
Wouter J

Wouter J

07/12/2012 22:49:42
Quote Anchor link
Kijk, heel leuk dat je in broncodes kijkt! En natuurlijk al helemaal dat je dat in die van Symfony doet (wat ik trouwens 10x makkelijker te begrijpen vindt dan ZF broncodes).

Quote:
(...) Symfony ook storages gebruikt

Nee, Symfony is een HTTP framework en geen MVC framework. Het verschil is niet heel groot, maar het grootste is dat er geen Model bestaat. Je moet gewoon zelf jou manier zoeken. Standaard is Symfony wel ingesteld op het ORM pattern en maakt dan gebruik van Doctrine2 of Propel.

Mocht je trouwens vragen hebben over Symfony broncode, schroom je niet ze te stellen (eventueel via PM als het niet topic-waardig is).


Even terugkomend op je topic: Storage klassen in de vorm zoals ik ze gebruikte hebben als doel het object op te slaan in een extern resource (of dat nou een SQL database, xml bestand of wat dan ook is). De RouteCollection houdt dingen vast voor maar pagina oproep. In de Symfony source zie je ook wel de Bin klassen terug, deze houden ook data vast.
 
- Raoul -

- Raoul -

07/12/2012 22:58:09
Quote Anchor link
Hmm, maar het is toch niet omdat er storages inzitten dat het direct een MVC is? Want bijvoorbeeld SessionStorages hebben toch niks te maken met models?

Thanks!
 
Wouter J

Wouter J

07/12/2012 23:06:27
Quote Anchor link
Quote:
Want bijvoorbeeld SessionStorages hebben toch niks te maken met models?

Jawel, Models zijn klassen die voor interactie met 'een' database zorgen.
 
- Raoul -

- Raoul -

07/12/2012 23:08:01
Quote Anchor link
Wouter J op 07/12/2012 23:06:27:
Quote:
Want bijvoorbeeld SessionStorages hebben toch niks te maken met models?

Jawel, Models zijn klassen die voor interactie met 'een' database zorgen.

Maar sessies hebben toch niks met databases te maken? Of versta ik je nu verkeerd?
 
Wouter J

Wouter J

07/12/2012 23:12:54
Quote Anchor link
Sessies slaan data op en zijn dus een database. De database die jij bedoelt (MySQL enzo) zijn SQL databases. Maar "Een database is een ander woord voor gegevensbank, het is een systeem voor de opslag van gegevens."
 
- Raoul -

- Raoul -

07/12/2012 23:50:03
Quote Anchor link
Ah ja, als je het zo bekijkt! Ik snap het nu, bedankt!
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

08/12/2012 11:19:13
Quote Anchor link
Misschien is het wel handig om het boek: "Head First Design Pattersn" te lezen. Je kan hem zo kopen bij bol ofzo. Maar het boek is gericht op Java, en dus niet PHP. Maar ik vind het voor de uitleg van de Patterns heel handig. Ik ben aan het proberen de code te vertalen naar PHP. Maar ik zit nog maar aan het 3de pattern.
 
Wouter J

Wouter J

08/12/2012 11:21:49
Quote Anchor link
LEDfan, de code is niet heel moeilijk te lezen. De JAVA code lijkt behoorlijk op PHP behalve dat JAVA. Dat boek is inderdaad een perfect boek en is het schakelpunt geweest in mijn OO denken.

Op bol.com is hij helaas niet te koop, de nederlandse versie in elk geval niet. Ik heb hem een jaar geleden bij Lannoo gekocht.
 
- Raoul -

- Raoul -

08/12/2012 12:15:58
Quote Anchor link
Ik heb het boek ook ergens gezien in de Symfony documentatie als tip, ik zal het zeker eens bekijken.
(misschien een goed idee voor de boeken sectie hier op phphulp?)
Gewijzigd op 08/12/2012 12:16:16 door - Raoul -
 
LEDfan nvt

LEDfan nvt

08/12/2012 13:43:44
Quote Anchor link
Ik lees de Engelse op men E-reader.

Soms is het wel handig om de code uit te kunnen voeren. Ik begrijp de code wel, maar het is handig om te weten hoe je zoiets toepast in PHP.
Gewijzigd op 08/12/2012 13:46:07 door LEDfan nvt
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.