[OOP] Gebruikerssysteem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Functioneel applicatiebeheerder - SOP-SYS-SAM

TenneT is hard groeiend om de onze ambities waar te kunnen maken. Zo nemen wij een leidende rol in het aanjagen van de energietransitie. Het werven van nieuw talent speelt daarin een cruciale rol. Wij zijn op zoek naar een gedreven Functioneel Applicatiebeheerder voor het financiele domein op onze locatie Arnhem die hieraan wil bijdragen en misschien ben jij dat wel? Jouw bijdrage aan TenneT Je gaat samenwerken in een team van circa 15 functioneel applicatiebeheerders en gaat onderdeel uitmaken van een DevOps team. Met dit team ga je applicaties (laten) ontwikkelen en beheren. Hierbij concentreer je je vooral op

Bekijk vacature »

Anaplan Developer

Dit ga je doen What are you going to do: Picking up Stories: Design planning had, how are we going to build it in Anaplan; Talking to the end user to build a forecasting model; Having contact with the data team about which data is needed; Being able to convert an Excel sheet into a 3, 4 or 5 dimensional modeling environment; Giving knowledge sessions about Anaplan; Solving incidents; Making instructional videos on how teams should read forecasts; Writing blogs about forecasting. Hier ga je werken We are looking for an Anaplan Builder to deliver end-to-end solutions within a big

Bekijk vacature »

Senior Mobile Developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als Senior Mobile Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Onze klantenkring is groot en divers, dat vraagt om flexibiliteit van jou. Tegelijkertijd betekent dit dagelijks nieuwe dingen leren én dat geen werkdag hetzelfde is. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling waarbij iedereen welkom is, zowel

Bekijk vacature »

PHP developer

Functie Voor een opdrachtgever in omgeving Leiden zijn wij op zoek naar een PHP developer die affiniteit heeft met C++. Ben jij reeds afgestudeerd of heb je al een paar jaar ervaring? Lees snel verder en kijk of dit iets voor jou is! Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten goed verlopen. Je gaat klanten ondersteunen op het gebied van

Bekijk vacature »

Front End Ontwikkelaar (React)

In het kort Als front end developer ga je aan de slag met maatwerkprojecten voor onze klanten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een machine aan een database of het corrigeren van formulieren voor ingestuurde orders. Voorbeeld van zo’n project is Smart Link. De projecten waar je op ingezet kunt worden liggen binnen het technische domein waar jij als front end developer een grote rol speelt om samen met je back end collega’s de juiste oplossingen te leveren. please note that this particular role requires fluent Dutch language skills. Dit vind je leuk om te doen Het omzetten van designs

Bekijk vacature »

Product Developer (M/F), Fulltime 40 h/week

A global Plantbased revolution – that is our dream. Maximising the protein transition – that is our mission. Producing and developing sustainable and delicious products – that is what we do. Ojah is a fast growing company with a mission and has the ambition to be the world leader in its field. To support this growth we are hiring new colleagues. People that would like to make a difference and dare to dream big. With currently a 150 colleagues proudly working on our exceptional products. Working in a dynamic surrounding that runs full speed ahead. We need you! Product Developer

Bekijk vacature »

Database ontwikkelaar

Functieomschrijving Wil jij aan gave logistieke softwareprojecten werken en bij een uniek softwarebedrijf in de regio van Tilburg? Wacht niet langer en reageer snel op deze vacature. Als Database ontwikkelaar ga je aan de slag het schrijven van stored procedures en verder uitbouwen van de SQL database. Je werkt in een database team, met allemaal mensen die energie krijgen van software en techniek. Verder krijg je als taak: Optimaliseren en uitbouwen van de MS SQL databases die gebruikt worden; Optimaliseren van query's, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden; Je werkt met de technieken T-SQL of PL/SQL; Bij interesse kan je

Bekijk vacature »

.NET Developer Azure

Dit ga je doen Het ontwerpen en bouwen van diverse applicaties (C#, ASP.NET, MVC); Het ontwikkelen van Webservices (WCF); Het meewerken aan de transitie naar Azure; Het samenwerken met collega's binnen een Scrumteam en meedenken over de User Stories; Het bouwen van unittesten; Meedenken over nieuwe tooling, ontwikkelingen en technologieën in de markt. Hier ga je werken Je komt te werken bij een organisatie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van verschillende portalen. Deze portalen worden gebruikt door diverse partijen en jouw taak is om ervoor te zorgen dat deze optimaal functioneren. Je wordt onderdeel van een Scrumteam en werkt

Bekijk vacature »

Delphi developer

Functie Als Delphi developer ga jij aan de slag in een team met twee andere ervaren Delphi programmeurs waaronder de Hoofd programmeur. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van jullie bestaande applicatie. Daarnaast zijn jullie verantwoordelijk voor het onderhouden van deze applicatie en het oplossen van eventuele bugs. Eisen - HBO werk en denk niveau; - Minimaal één jaar ervaring met Delphi; - Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift; - Jij bent zelfstandig, maar kan ook in team verband werken. Aanbod - €3000,-- €4000,- op basis van jouw kennis en ervaring; - 8% vakantiegeld;

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python developer (Django)

Functie Je komt te werken in het IT-team bestaande uit de Lead developer en 4 (medior/senior) developers. Gezamenlijk werken jullie aan de verbetering en uitbreiding van de software. Binnen het development team is er veel vrijheid en zelfstandigheid, zonder dat ze hiermee afdoen aan de kwaliteit. Zo hebben ze elke ochtend een korte stand-up (10:00 uur) en werken ze met pair-programming sessies. Ook is er een hele professionele ontwikkelcyclus waarbij code altijd eerst door een collega wordt getest voordat het naar deployement gaat. Er is een kwaliteitsfocus en dan biedt ruimte om verbeteringen echt door te voeren binnen de gehele

Bekijk vacature »

Front end developer React Sportgames

Functie Als Front end developer ga jij aan de slag bij een gave en bekende organisatie op het gebied van sportgames. Jij gaat aan de slag in een scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als scrumteam werken ze in drie wekelijkse sprints en begin je iedere ochtend met een stand-up. Als Front end developer werk jij bij deze organisatie voornamelijk met Javascript, html, css en React. Er wordt veel gebruikt gemaakt ook van C#, Docker en Kubernetes. Het team hecht veel waarde aan het leveren van hoogwaardige

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Doorontwikkelen van software; Ontwikkelen en testen van nieuwe functionaliteiten; Implementaties van nieuwe functionaliteiten en updates; Verzorgen van technische migraties naar nieuwe frameworks; Verwerken van incidenten. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de regio Amsterdam, draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie van de Nederlandse infrastructuur door het ontwikkelen van afgemeten software oplossingen. Zo passen zij location intelligence toe om onderhoud en reparaties efficiënt te laten verlopen. Verder zorgen deze systemen dat incidenten zo snel mogelijk worden opgelost. Als Front-end Developer ben jij samen met je team betrokken met het (door)ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Ervaren PHP Developer

Functieomschrijving PHP Developer met brede ervaring gezocht! Ben jij een Full Stack PHP Developer met brede ervaring die toe is aan een volgende stap? Lees dan snel verder! Voor onze eindklant in de regio Nunspeet zijn wij op zoek naar een ervaren PHP Developer die het IT Team van deze organisatie gaat versterken. Wij zoeken een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die er voor gaat zorgen dat deze innovatieve organisatie de volgende stap gaat maken. Om deze functie goed uit te kunnen voeren moet je communicatief goed zijn en in staat zijn om zelfstandig problemen op te lossen. Daarnaast bestaat

Bekijk vacature »

Applicatiebeheerder/ Ontwikkelaar

Dit ga je doen - Verantwoordelijkheid dragen voor het complexe applicatielandschap; - Schakelen met eindgebruikers en leveranciers; - Verdeling in werkzaamheden tussen dagelijks beheer ontwikkelen; - Het analyseren van de behoeften van gebruikers en het vertalen hiervan naar functionele specificaties voor de applicaties; - Actief bijdragen aan het leveren van passende oplossingen voor het applicatielandschap. Hier ga je werken Deze organisatie, gevestigd in de regio van Amsterdam is een van de meest toonaangevende mediaorganisaties in Nederland. Door de organisatiecultuur krijg jij veel ruimte om initiatief te nemen en zelfstandig aan het werk te gaan. Samen met het IT team zorg

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Roel -

Roel -

12/06/2012 23:18:24
Quote Anchor link
Hoi allemaal!

Ik ben weer eens lekker aan het programmeren, en dit keer ook weer OOP-stijl. Ik was daarom van plan om een heel gebruikerssysteem te maken met OOP. Ik heb veel gehad aan de uitleg van Wouter J, en dan bedoel ik deze post: klik

Het probleem waar ik op vastloop is het volgende. Wanneer je een gebruikerssysteem hebt, dan is het natuurlijk logisch dat gebruikers weer inloggen en dat ze dan een object hebben met hun gegevens daarin.

Nu is de vraag, wát moet daar precies in, en welke methods gebruik je hiervoor? Moet je bijvoorbeeld ook gegevens als een registratiedatum, laatst actief e.d. in het object bewaren (zelfs als je ze niet gebruikt)?

M'n tweede punt is hoe je zo'n bestaande gebruiker weer terug omzet in object. Als je bij het voorbeeld van Wouter J de constructor gebruikt met een paar argumenten zoals de gebruikersnaam en het wachtwoord, dan kun je deze niet meer gebruiken om een nieuw object aan te maken waarin we gelijk alle gegevens (zoals registratiedatum) meesturen. Hoe los ik dat op? Uiteraard gebruiken we een mapper voor de communicatie tussen het gebruikersobject en de database.

Dit leek me wel een leuk discussiepunt en een leerzaam topic. Althans, voor mij :-)

Roel
 
PHP hulp

PHP hulp

18/05/2024 06:24:56
 
Erwin H

Erwin H

13/06/2012 07:28:54
Quote Anchor link
Roel op 12/06/2012 23:18:24:
Nu is de vraag, wát moet daar precies in, en welke methods gebruik je hiervoor? Moet je bijvoorbeeld ook gegevens als een registratiedatum, laatst actief e.d. in het object bewaren (zelfs als je ze niet gebruikt)?

Als het onderdeel is van het object 'gebruiker' dan ja. Alleen hoef je het niet altijd te laden natuurlijk. Op de ene pagina heb je wel de registratiedatum nodig, op de andere niet. Bij mij past alles in de class (als ik zo'n class zou hebben, maar dat terzijde), maar bepaalt 'het model' (de classes die de database besturen) welke data er wordt opgehaald. De gebruikers class heeft dus de mogelijkheid om alles op te slaan en te verwerken, maar het is niet noodzakelijk.

Roel op 12/06/2012 23:18:24:
M'n tweede punt is hoe je zo'n bestaande gebruiker weer terug omzet in object. Als je bij het voorbeeld van Wouter J de constructor gebruikt met een paar argumenten zoals de gebruikersnaam en het wachtwoord, dan kun je deze niet meer gebruiken om een nieuw object aan te maken waarin we gelijk alle gegevens (zoals registratiedatum) meesturen. Hoe los ik dat op? Uiteraard gebruiken we een mapper voor de communicatie tussen het gebruikersobject en de database.

Gebruik een array om de gegevens mee te geven aan de class. Gegevens uit de database krijg je normaal gesproken in een array, dus het is vrij simpel om die mee te geven in de gebruikers class. In de gebruikers class kan je die dan ook als array opslaan. Voor het uitlezen ervan kan je dan kiezen voor of specifieke methodes per veld, of je gebruikt de magische getter (__get()) waardoor je vooraf niet eens hoeft te weten welke velden precies allemaal in de class kunnen zitten. Dit laatste is niet altijd aan te raden, want je verliest daarmee wel de mogelijkheid om de methodes in slimme editors in de code hints te zien.
Gewijzigd op 28/01/2014 20:52:09 door Wouter J
 
Roel -

Roel -

13/06/2012 13:23:46
Quote Anchor link
Goed punt over de array, in een database werkt het inderdaad ook zo.
Hoe zie jij een gebruikersobject dan voor je? Een object met slecht één array en een __get() en __set() method?
 
Erwin H

Erwin H

13/06/2012 14:08:38
Quote Anchor link
Dat ligt natuurlijk aan de functionaliteit die je in die classe wilt hebben.
Wat ik heb is een resultset class die de gegevens uit de database beheert en daar waar gevraagd beschikbaar stelt, inclusief de juiste formatting van bijvoorbeeld getallen en datums. Deze resultset class werkt dan weer met specifieke classes die de 'kennis' hebben van de data die wordt gebruikt om de formatting goed te doen. Zo heb ik een extra class voor users, voor landen, voor plaatsen etc. Iedere class weet wat er moet gebeuren met de data om het op een juiste manier te tonen. De resultset class bewaart het alleen maar en is in feite dom.

In jouw geval gaat het er dus om dat je moet bepalen of je gebruikersclass ook daadwerkelijk functionaliteit moet toevoegen of niet. Moet het iets kunnen doen als er een bepaalde waarde van een gebruiker wordt veranderd bijvoorbeeld? Zo niet, dan kan je waarschijnlijk volstaan met een zeer klein aantal methodes. Een __construct() om de data mee te geven en een __get() om het eruit te halen, met mogelijk nog een __call() als je bij het ophalen nog extra info wil meegeven (bijvoorbeeld een default waarde als de waarde niet bestaat). Ik heb er ook nog een exists() bij zodat andere classes kunnen checken of de waarde bestaat of niet.
 
De VeeWee

de VeeWee

13/06/2012 14:10:48
Quote Anchor link
Het properste is nog altijd om een object zo op te maken, zodat je op voorhand de parameters van de class kent. Vervolgens moet je voor elke functie een get en set functie maken. Dit kan inderdaad wel veel tijd innemen, maar is wel het overzichtelijkste.

Vervolgens kan je in de mapper een fromArray en een toArray functie maken die dan het object van en naar een array omzet om op te slaan of op te halen van een database.

Verder ben ik ook fan van een service layer en een mapper layer te maken.
Vb: http://i47.tinypic.com/2unvts4.png
Hier dienen de mappers ENKEL voor het omzetten van object en database.
De Table (adapter) layer dient dan voor het uitvoeren van de database instructies
De service layer dient dan voor het opslaan/ophalen/verwijderen van gegevens. Deze roept ook steeds de mapper op om de gegevens om te zetten naar de juiste objecten. Je roept in de Models/controllers dus enkel de service layer aan.

Natuurlijk is dit wel tijdsintensief.

Wat Erwin aanhaalt is natuurlijk ook een oplossing. Dit heb ik zelf ook eens gebruikt. Ik had een abstract object waarin dan die array zat, de __get en __set. Ik heb ook nog een echte functie 'get' en 'set' toegevoegd. Dan ben ik nog iets verder gegaan en heb ik de ArrayAccess interface geimplementeerd (http://www.php.net/manual/en/class.arrayaccess.php) Hierdoor kan je dus een object als array gebruiken. Hierdoor kon ik een object op volgende manieren gebruiken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$obj
= new Product();
$product->id = 1;
$product['id'] = 1;
$product->set('id', 1);
$product->flushDescription();
Service_Product::save($product);
?>


Deze manier van werken bespaart natuurlijk veel tijd, maar is niet al te proper en geeft ook geen code completition in uw editor.
 
Erwin H

Erwin H

13/06/2012 15:01:00
Quote Anchor link
Ik ben het met VeeWee eens dat de manier die ik gebruik enigszins problemen kan opleveren op het moment dat je bijvoorbeeld tikfouten maakt in je code. Omdat de getters en setters niet allemaal gedefinieerd zijn wordt het nooit gecontroleerd. Heb je dus een property 'registratiedatum' en je tikt 'regstratiedatum', dan wordt dat gewoon geaccepteerd en je krijgt zelfs een waarde (de default lege string). Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Ik heb het gedaan omdat ik 1 class wilde hebben waarmee ik willekeurig welke resulset uit mijn database mee kon afhandelen. Deze class geeft in feite de data door van het model naar de view en moet eenduidig zijn. Met behulp van extra classes (zoals boven beschreven) zorg ik voor een uitwisselbare controle op de interne data en formatting.
 
Roel -

Roel -

15/06/2012 00:58:12
Quote Anchor link
Ik ben vandaag bezig geweest met een gastenboek. Graag commentaar en verbeteringen op m'n script :-)

index.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?php
require 'classes/gastenboek.php';

$gastenboek = new Gastenboek(new PDO('mysql:host=localhost;dbname=test', 'root', ''), (isset($_GET['id']) ? $_GET['id'] : ''));

if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')
{

    if (!isset($_POST['naam']) && $_POST['naam'] == '' || !isset($_POST['reactie']) || $_POST['reactie'] == '')
    {

        $resultaat = 'Je hebt niet beide velden ingevuld!';
    }

    else
    {
        $gastenboek->toevoegen(new Reactie($_POST['naam'], $_POST['reactie'], $_SERVER['REMOTE_ADDR']));
        $result = 'Je reactie is succesvol toegevoegd aan het gastenboek!';
    }
}

?>

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
        <title>Gastenboek door Roel</title>
    </head>
    <body>
        <h1>Gastenboek door Roel</h1>
        <?php
        if (isset($result))
        {

            echo $result;
        }

        ?>

        <form method="post" action="">
            <p>
                Naam:<br />
                <input type="text" name="naam" />
            </p>
            <p>
                Reactie:<br />
                <textarea name="reactie" rows="6" cols="37"></textarea>
            </p>
            <p>
                <input type="submit" value="Reageren" /> <input type="reset" value="Herstel" />
            </p>
        </form>
        <h2>Geplaatste reacties</h2>
        <?php
        foreach ($gastenboek->getReacties() as $reactie)
        {

            echo '<p>Door <strong>'.$reactie->getNaam().'</strong> op <strong>'.$reactie->getDatum().'</strong></p>
                <p>'
.$reactie->getReactie().'</p><hr />';
        }

        ?>

    </body>
</html>


classes/gastenboek.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?php
/**
 * Class voor een gastenboek
 *
 * @author Roel
 */

// Benodigde classes inladen

require 'reactiemapper.php';
require 'reactie.php';

class Gastenboek
{
    /**
     * De ReactieMapper om de communicatie tussen het Gastenboek object en de database te regelen
     *
     * @var resource $_reactieMapper
     */

    private $_reactieMapper;
    
    /**
     * Het ID van het Gastenboek object
     *
     * @var integer $_id
     */

    private $_id;
    
    /**
     * Constructor van een nieuw Gastenboek object
     *
     * @param resource $pdo Het PDO databaseobject
     * @param integer $id Het ID van het Gastenboek - niet verplicht
     */

    public function __construct(PDO $pdo, $id = '')
    {

        $this->_reactieMapper = new ReactieMapper($pdo, $id);
        $this->_id = (int) $id;
    }

    
    /**
     * Het ophalen van alle reacties
     *
     * @return array Een array met daarin de reacties
     */

    public function getReacties()
    {

        return $this->_reactieMapper->getReacties($this->_id);
    }

    
    /**
     * Het invoegen van een nieuwe reactie
     *
     * @param resource $reactie Het Reactie object
     */

    public function toevoegen(Reactie $reactie)
    {

        $this->_reactieMapper->toevoegen($reactie);
    }
}

?>


classes/reactiemapper.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?php
/**
 * Class voor de communicatie tussen het Gastenboek object en de database
 *
 * @author Roel
 */


class ReactieMapper
{
    /**
     * Het PDO databaseobject
     *
     * @var resource $_db
     */

    private $_db;
    
    /**
     * Het ID van het Gastenboek waaraan de ReactieMapper gekoppeld is
     *
     * @var integer $_gastenboekId
     */

    private $_gastenboekId;
    
    /**
     * Constructor van een nieuw ReactieMapper object
     *
     * @param resource $pdo Het PDO databaseobject
     * @param integer $gastenboekId Het ID van het Gastenboek
     */

    public function __construct($pdo, $gastenboekId)
    {

        $this->_db = $pdo;
        $this->_gastenboekId = (int) $gastenboekId;
    }

    
    /**
     * Het ophalen van alle reacties van het Gastenboek op te halen uit de database
     *
     * @return array Een array met daarin de reacties
     */

    public function getReacties()
    {

        // Lege array maken waarin de reacties komen te staan
        $reacties = array();
        
        // Query maken en uitvoeren
        $query = "SELECT naam, reactie, DATE_FORMAT(datum, '%d-%m-%Y om %H:%i') AS datum, ip FROM reacties WHERE gastenboek_id = :id";        
        
        $statement = $this->_db->prepare($query);
        
        $statement->execute(array(
            ':id' => $this->_gastenboekId
        ));
        
        // Alle reacties in de array plaatsen
        while ($record = $statement->fetch(PDO::FETCH_ASSOC))
        {

            $reacties[] = new Reactie($record['naam'], $record['reactie'], $record['ip'], $record['datum']);
        }

        
        // De array met daarin de reacties terugsturen naar het Gastenboek object
        return $reacties;
    }

    
    /**
     * Het toevoegen van een nieuwe reactie aan de database
     *
     * @param resource $reactie Het Reactie object
     */

    public function toevoegen(Reactie $reactie)
    {

        $query = "INSERT INTO reacties (gastenboek_id, naam, reactie, ip, datum) VALUES (:gastenboek_id, :naam, :reactie, :ip, NOW())";
        
        $statement = $this->_db->prepare($query);
        
        $statement->execute(array(
            ':gastenboek_id' => $this->_gastenboekId,
            ':naam' => $reactie->getNaam(),
            ':reactie' => $reactie->getReactie(),
            ':ip' => $_SERVER['REMOTE_ADDR']
        ));
    }
}

?>


classes/reactie.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?php
/**
 * Class voor een reactie in het gastenboek
 *
 * @author Roel
 */

class Reactie
{
    /**
     * De naam van degene die de reactie heeft geplaatst
     *
     * @var string $_naam
     */

    private $_naam;
    
    /**
     * De reactie
     *
     * @var string $_reactie
     */

    private $_reactie;
    
    /**
     * De datum van de reactie
     *
     * @var string $_datum
     */

    private $_datum;
    
    /**
     * Het IP-adres van degene die de reactie heeft geplaatst
     *
     * @var string $_ip
     */

    private $_ip;
    
    /**
     * Constructor voor een nieuw Reactie object
     *
     * @param string $naam De naam van degene die de reactie geplaatst heeft
     * @param string $reactie De reactie
     * @param string $ip Het IP-adres van degene die de reactie geplaatst heeft
     * @param string $datum De datum van de reactie - niet verplicht wanneer de reactie nog geplaatst moet worden
     */

    public function __construct($naam, $reactie, $ip, $datum = '')
    {

        $this->_naam = (string) $naam;
        $this->_reactie = (string) $reactie;
        $this->_ip = (string) $ip;
        $this->_datum = (string) $datum;
    }

    
    /**
     * Het ophalen van de naam van degene die de reactie geplaatst heeft
     *
     * @return string De naam van degene die de reactie geplaatst heeft
     */

    public function getNaam()
    {

        return $this->_naam;
    }

    
    /**
     * Het phalen van de reactie
     *
     * @return string De reactie
     */

    public function getReactie()
    {

        return $this->_reactie;
    }

    
    /**
     * Het ophalen van de datum van de reactie
     *
     * @return string De datum van de reactie
     */

    public function getDatum()
    {

        return $this->_datum;
    }
}

?>


Ik vind hem zelf best goed gelukt. Wat vinden jullie ervan?
Gewijzigd op 28/01/2014 20:53:07 door Wouter J
 
De VeeWee

de VeeWee

15/06/2012 08:14:51
Quote Anchor link
Ik vind het niet zo goed om bij elk object dat je maakt de database adapter mee te geven. Dat maakt het in een groter project onoverzichtelijk. Je moet normaal slechts 1 keer connectie maken met een database. Je hebt dit object enkel in de mapper nodig.
Mijn voorstel voor dit kleine projectje: maak een singleton. Bijvoorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$this
->_db = DatabaseAdapter::getInstance();
?>


Deze klasse kan je dan PDO laten extenden en zo dus gebruiken voor uw database connecties. zo blijven uw objecten overzichtelijker.


Ook het meegeven van alle parameters in de constructor zou ik zo niet doen. Je kan in de mapper een statische functie stoppen: fromArray(). Deze zou dan uw reactie object kunnen opbouwen uit form/database data. Zo kan je ergens anders in uw project die reactie gebruiken zonder dat je alle parameters moet invullen. In deze gastenboek is het natuurlijk niet nodig, maar in grotere projecten kan dat wel handig zijn.

Volgende stap is MVC ;)
 

15/06/2012 08:52:36
Quote Anchor link
if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')

veranderen naar:

if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] === 'POST')
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/06/2012 08:59:16
Quote Anchor link
@Bert: en waarom zou je dat willen doen?
 
Roel -

Roel -

16/06/2012 12:11:05
Quote Anchor link
@de VeeWee: dus een singleton is eigenlijk één grote(re) mapper voor meerdere objecten?
Verder bedankt voor je tips!

@Bert B: zou je inderdaad kunnen toelichten waarom?
Gewijzigd op 16/06/2012 12:11:40 door Roel -
 
Wouter J

Wouter J

16/06/2012 12:43:40
Quote Anchor link
@roel, nee. Een singleton is een klasse die maar 1 instance heeft per aanroep. Je zal dus nooit 2 instances hebben.
Sommige mensen vinden dat leuk en handig, alleen ik vind het alleen maar rot. Een singleton en TDD (test driven development) gaan namelijk totaal niet samen...

@Bert, naast het feit dat je eigenlijk in elke if === moet gebruiken en == gewoon helemaal moet vergeten (behalve bij objecten want daar werkt een == als een ===...), hoeft het natuurlijk niet verplicht.

Toevoeging op 16/06/2012 18:14:42:

Even de code wat beter bekeken. En hier mijn puntjes:

Gebruik DI voor je Mappers. Je moet niet een PDO object meegeven aan Gastenboek en in Gastenboek::__construct() dit object omzetten in een ReactieMapper, maar je moet juist de ReactieMapper al maken en die meegeven aan Gastenboek::__construct():
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$reactionMapper
= new ReactionMapper(new PDO('...'));

$guestbook = new Guestbook($reactionMapper);
?>



Tevens twijfel ik over het gebruik van de reactionMapper op deze manier. Misschien is dit wel handiger:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$reactionMapper
->create(new Reaction('...'), $guestbook);
?>

En dan in ReactionMapper::create() de reactie in de DB stoppen, bij het id van het guestbook (die je ophaalt met Gastenboek::getId()), en dan een method Gastenboek::toevoegen() maken die slechts alleen dat reactie object toevoegt aan een array reacties.


Elke keer een query uitvoeren als je Gastenboek::getReacties() gebruikt lijkt mij wat traag... Ik zou een aparte, protected/private, method maken die de reacties eenmaal ophaalt en die in een property plaats:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
class Guestbook
{
    protected $reactions = array();

    public function getReactions()
    {

        if (count($this->reactions) === 0) {
            $this->reactions = $this->getReactionsFromDb();
        }


        return $this->reactions;
    }


    protected function getReactionsFromDb()
    {

        return #reacties;
    }
}

?>

Maar met mijn verhaal hierboven over een andere manier van de mapper gaat dit helemaal niet op, want dan gebeurt het maar 1 keer.


Tevens, script je nou in het engels of in het nederlands? (mijn voorkeur gaat uit naar engels) Want in index.php heb je op regel 10 $resultaat en op regel 15 $result waarbij je in de body alleen gebruik maakt van $result...


Bij default waardes, ookal zijn die leeg, is het alsnog verstandig om je te houden aan het type. Dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
class Gastenboek
{
    public function __construct(PDO $pdo, $id = 0)
    {

        $this->_reactieMapper = new ReactieMapper($pdo, $id);
        $this->_id = (int) $id;
    }
}

?>



Nog even wat commentaar over je PHPdoc.

De PHPdocs die je nu op file niveau (helemaal bovenin je code) hebt staan zijn eigenlijk PHPdocs op class niveau:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php

/**
 * Class voor gastenboek
 */

class Gastenboek
{
    // ...
}
?>



Bij sommige dingen is het heel heel heel logisch wat ze betekenen, je hoeft dan geen PHPdoc te hebben, dat gaat dan eerder storend werken. Bijv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
class Gastenboek
{
    /**
     * Het ID van het Gastenboek object
     *
     * @var integer $_id
     */

    private $_id;
}

?>

Zou ik maken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
class Gastenboek
{
    /**
     * @var integer
     */

    private $_id;
}

?>


Ook zijn die variabelenamen op property niveau, zoals in het voorbeeld hierboven, totaal overbodig.


Gebruik voor het type van een parameter oid die een object is niet het type resource maar de naam van het object:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
class Gastenboek
{
    /**
     * Constructor van een nieuw Gastenboek object
     *
     * @param PDO $pdo Het PDO databaseobject
     * @param integer $id Het ID van het Gastenboek - niet verplicht
     */

    public function __construct(PDO $pdo, $id = '')
    {

        $this->_reactieMapper = new ReactieMapper($pdo, $id);
        $this->_id = (int) $id;
    }
}

?>

(je had hier ook een typo, kijk daar nog even na).


Als laatst vind ik die underscore voor private properties niet heel handig, alle properties die je hebt zijn private of protected, dus eigenlijk is het totaal overbodig. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

@VeeWee, ik zou geen gebruik gaan maken met singletons, nergens voor nodig en soms heb je meerdere database connecties nodig, als je gaat wisselen van db bijv.
Tevens vroeg ik me af wat er erg is aan meerdere properties meegeven aan een constructor? Ik gebruik dat namelijk altijd.

Wel zou ik een populate method maken in de DataMapper klassen. Deze maakt dan van een array een object.
 
Niels K

Niels K

16/06/2012 20:24:03
Quote Anchor link
Complimenten voor je reactie Wouter.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/06/2012 20:42:12
Quote Anchor link
Wouter J op 16/06/2012 12:43:40:
@Bert, naast het feit dat je eigenlijk in elke if === moet gebruiken en == gewoon helemaal moet vergeten (behalve bij objecten want daar werkt een == als een ===...), hoeft het natuurlijk niet verplicht.

Wouter, graag een toelichting. Waarom zou je in elke if === moeten gebruiken? Dat kost meer performance dan == en het is niet altijd nodig.

Graag jouw verklaring.
 
Niels K

Niels K

16/06/2012 21:40:58
Quote Anchor link
Wouter:
behalve bij objecten want daar werkt een == als een ===


Daar hebben we instanceof voor ;-)
 
Wouter J

Wouter J

16/06/2012 22:47:15
Quote Anchor link
Ozzie, omdat == niet kijkt op type en daarom hele vreemde dingen gaat doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
var_dump(0 == false); // true
var_dump(0 == 'foo'); // true
var_dump(true == 'foo'); // true
// dus:

var_dump(true == false);

//----------------------------
var_dump("123abc" == 123); // true
?>


Dat laatste kan bijv. een probleem zijn met hashes van een wachtwoord. Zie ook: http://phpsadness.com/sad/47

Ik zou altijd strictly type aanraden, daarom gebruik ik altijd type casting en ook vaak ===.

Even in het kort voor beginners: == kijkt of een waarde dezelfde waarde heeft, bijv. 0 == '0', === kijkt ook naar het type, bijv. 0 !== '0', maar 0 === 0.
Behalve bij objecten, daarbij kijkt == naar het type en de waardes en === of het van hetzelfde instance is.

Offtopic:
Ozzie, leuk, of nouja leuk, artikel voor je om te lezen: http://me.veekun.com/blog/2012/04/09/php-a-fractal-of-bad-design/
 
Roel -

Roel -

17/06/2012 00:27:25
Quote Anchor link
Wouter, bedankt. Ik ga je punten eens proberen op te nemen in m'n gastenboek.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/06/2012 01:04:32
Quote Anchor link
Thanks Wouter, ik snap dat verhaal van de hashes en het wachtwoord niet... hij vergelijkt strings en de helft van die strings komt niet overeen maar er komt toch true uit? Huh??? :-s

Even terugkomend op dit voorbeeldje:

if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')

Dit kan toch nooit fout gaan? Hier is dan toch geen === benodigd?

Ik vraag dit omdat === trager is dan ==. Als je overal === gebruikt wordt je site trager.
Gewijzigd op 17/06/2012 01:05:12 door Ozzie PHP
 
Wouter J

Wouter J

17/06/2012 09:07:01
Quote Anchor link
Ozzie, nee bij die request_method maakt het niet heel veel uit. Maar om je script een beetje constant te houden zou ik ook hier gewoon === gebruiken. En trager, tja dat noemen we microoptimalisatie en dat is iets wat overbodig is...

En die hashes, tja, dat is weer 1 van die kromme dingen in PHP. Ik vind die uitleg in de tutorial geweldig. PHP is te vergelijken met een gereedschapskist waarin allemaal tools zitten die het net niet zijn, net niet optimaal voor het werkt, maar met een beetje creativiteit kun je er wel mee werken.

En mocht je het met hashes niet geloven, probeer zelf maar uit!
 
De VeeWee

de VeeWee

17/06/2012 13:29:39
Quote Anchor link
@wouter
Singletons hebben inderdaad zijn voor- en nadelen. Als je ze niet wilt gebruiken, dan doe je dat gewoon niet... Toch zijn er ook wel handige uitwerkingen van dit patroon. Zelf vind ik het niet zo plezant om overal een pdo object mee te gaan geven. Ik stop die liever op 1 plaats, waar ik het object steeds kan terugvinden. Misschien minder handig voor TDD. Maar dat gebruik je dikwijls kleine projecten toch niet, omdat dat meer tijd in neemt.

Ik vind het persoonlijk onhandig om alle mogelijke properties mee te geven met de constructer. Op die manier moet je weten dat het eerste argument bijvoorbeeld id is etc. Dan maak ik liever een leeg object aan en vervolgens setId() etc.
Die populate-functie (of fromArray die ik dan persoonlijk dikwijls gebruik) is natuurlijk ook super handig!

Dit zijn natuurlijk persoonlijke meningen. Het is een kwestie van hoe je gewoon bent om alles te schrijven. Als jij het op een andere manier aanpakt, voor mij even goed hoor :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/06/2012 13:39:47
Quote Anchor link
@Wouter: ik geloof dat het zal werken met die hashes... maar ik begrijp het totaal niet.

Volgens die uitleg, als ik het goed begrijp, als je "123450000" vergelijkt met "1234567890" geeft ie true? Kun jij het even in je eigen woorden uitleggen misschien want ik mis even iets geloof ik.

Het verschil tussen == en === zal inderdaad niet veel zijn, maaaaaaar... waarom zou je overal === gebruiken terwijl dat niet overal nodig is. If-statements gebruik je echt heeeel vaak. Stel dat je per pagina request 300 if-statements hebt (ik noem maar even wat) en je gebruikt overal === terwijl dat maar bij 50 van de 300 if-statements nodig is, dan doe je dus 250x een if-statement te veel. Dat zou zomaar 0,1 tot 0,2 seconden kunnen schelen (let wel, ik heb dit nooit gemeten... maar het is ook meer even een voorbeeldje).
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.