[oop] validatie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software ontwikkelaar ASP .Net / C#

Functie omschrijving Gezocht! Software ontwikkelaar. Ben jij bekend met termen als ASP .Net, C# en SQL? Ben jij op zoek naar een afwisselende en uitdagende IT-functie binnen de agrarische sector? En omschrijf jij jezelf als zelfstandig, enthousiast en proactief? Dan hebben wij de perfecte functie voor jou! Als Software ontwikkelaar binnen deze organisatie ben je samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Je gaat hierbij bijdragen aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Verder bestaan je werkzaamheden uit: Technische uitwerking van de business

Bekijk vacature »

Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features ontwikkelen; Werken met technieken als C#, Angular 12 en Javascript,; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een team van 7 professionals ben je als Full Stack .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Wil je van meerwaarde

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack Java developer

Dit ga je doen Start jij op 7 augustus bij de Experis Academy dan kickstart jij jouw IT-carrière! We leiden je op tot een gewilde Full Stack Java Developer met alle kennis en vaardigheden die nodig zijn om de arbeidsmarkt te betreden. Wat kun je verwachten, hoe zit een dag in het leven van een Trainee eruit? Periode 1 Als Full Stack Java Developer Trainee volg je vanuit huis een op maat gemaakte onlinetraining die in het Engels wordt gegeven. De tijd die je kwijt bent aan het volgen van de training kun je vergelijken met een fulltime werkweek. In

Bekijk vacature »

React developer Inhouse cloudplatform

Functie De functie: Als front-end developer kom je te werken naast 2 andere front-end/React developers, waaronder één senior. Een hele mooie kans dus om in korte tijd veel nieuwe kennis en ervaring op te doen. Ze hebben momenteel veel werk hierin en daarom willen ze het team graag uitbreiden. Het is van belang dat je, zeker gezien het vele thuiswerken, in ieder geval al een aantal projecten hebt gedaan in React. Taken waar je aan kunt denken zijn het ontwikkelen van client-applicaties o.b.v. HTML5, React en andere open standaarden. Ook ben je nauw betrokken bij het implementeren van designs o.b.v.

Bekijk vacature »

Low Code Developer - Consultant

Functie omschrijving Wil jij fungeren als een spin in het web en samenwerken met klanten? Voor een leuke en interessante opdrachtgever in omgeving Leiden zijn wij op zoek naar een Low Code developer die zich bezig gaat houden met het optimaliseren van bedrijfsprocessen bij klanten en het leiden van projecten. Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en heb jij verstand van datamodellering en NO CODE Platformen? Lees dan snel verder! Bij deze rol horen de volgende werkzaamheden: Je gaat geen code kloppen maar bedenken hoe applicaties eruit moet komen te zien. Je gaat werken met een non code platform,

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Voor een erkende werkgever in regio Etten-Leur zijn wij op zoek naar een Fullstack Developer met PHP/Laravel ervaring. Je gaat aan de slag met het bouwen van maatwerk software voor klanten die actief zijn in een specifieke markt. Als fullstack developer ben je samen met een enthousiast team van 7 collega’s verantwoordelijk voor de ontwikkeling, beheer en innovatie van informatiesystemen voor klanten in een specifieke branche. Verder ondersteun je complexe uitdagingen van klanten. Je brengt hun wensen in kaart en vertaalt deze door naar maatwerk software. Ervaring met Laravel is een must. Om de klant zo goed mogelijk te

Bekijk vacature »

Senior developer (PHP en VB.NET)

Functie De development afdeling bestaat uit 2 teams. Het productteam (10 developers) is verantwoordelijk voor verschillende applicaties met als doel om zoveel mogelijk te automatiseren en uit te werken tot standaard software. Met diverse Solutions Architecten en ervaren developers denken ze voortdurend mee met hun klanten en bouwen ze de basis van het uiteindelijke maatwerk dat wordt geleverd. Hiernaast hebben ze een maatwerk/projectteam. Dit team bestaat momenteel uit 8 developers (junior tot senior) en is verantwoordelijk voor het maatwerk in hun klantprojecten. Momenteel zijn ze op zoek naar een senior developer die aan de slag gaat in het productteam. Hierin

Bekijk vacature »

Software Developer C# / ASP .Net

Functie omschrijving Ben jij een software ontwikkelaar die bekend is met termen ASP .NET, C# en SQL? Lees dan snel verder! Voor een bedrijf binnen de agrarische sector zijn wij namelijk op zoek naar een zelfstandige, enthousiaste en proactieve Software Developer die open staat voor een afwisselende functie met veel uitdaging. Binnen deze organisatie ben jij als Software Developer samen met één andere collega verantwoordelijk voor de ontwikkeling en modificatie van het support en controle programma dat binnen dit bedrijf gebruikt wordt. Hierbij draag jij bij aan de vertaling van klantwensen naar effectieve softwareoplossingen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor: Schatten

Bekijk vacature »

Productontwikkelaar Food

Wat ga je doen Als Productontwikkelaar Food ga je nieuwe producten ontwikkelen en bestaande producten verbeteren. Je bent hierbij betrokken bij het gehele proces: van productconcept naar proefreceptuur, het realiseren va het product (op kleine schaal) en het testen van producten in een productieomgeving. Verder: Bewaak je de status van verschillende fases van productontwikkeling en lever je tijdig de benodigde data aan Ben je bezig met de optimalisatie van oude en nieuwe recepturen Begeleid of organiseer je proefsessies (sensorisch onderzoek) in het team en/of bij klanten Onderhoud je contacten met de klanten, leveranciers van grondstoffen e.a. externe partijen Houd je

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Ons programma is voor afgestudeerde enthousiastelingen die het als een uitdaging zien om met een klein dynamisch team bij de grootste bedrijven van Nederland aan de slag te gaan. Tijdens jouw dienstverband word jij begeleid door een talent manager. Het ontwikkelen van jouw talent staat hierbij centraal. Het programma doorloop je met een team van circa 8 Mede- trainees. De eerste maand start je met een fulltime inhouse opleiding. Deze staat geheel in het teken van de werkzaamheden die jij verder in het programma zult uitvoeren. Na deze opleidingsmaand ga je aan de slag in een dynamische omgeving bij

Bekijk vacature »

Fullstack of back-end PHP developer

Functie Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten. Het team bestaat uit 4 developers, een klein team dus met korte lijnen. Alles in intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. In het team streven ze naast de hoogst haalbare kwaliteit. Hiervoor werken ze nauw met elkaar samen en levert

Bekijk vacature »

.NET Software Developer

Dit ga je doen Als .NET Software Developer zul jij je voornamelijk bezig houden met: Het van scratch af aan bouwen van applicaties (.NET, C#, Bootstrap, KnockoutJs en WebAPI2); Het testen van jouw code d.m.v. het uitvoeren van unittesten; Het oplossen van bugs in de code; Het onderhouden van contact met collega's betreffende de door jouw ontwikkelde applicaties; Het verbeteren en doorontwikkelen van maatwerkapplicaties. Hier ga je werken Jij gaat aan de slag als .NET Software Developer en gaat je focussen op het bedenken, ontwikkelen en testen van maatwerkapplicaties in voornamelijk C#. Dit ga je doen bij een grote, internationale

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij kort geleden jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een uitdagende werkgever in omgeving Waalwijk zijn wij op zoek naar een enthousiaste softwareontwikkelaar met kennis of ervaring met C# en SQL. In een uitdagende rol als C#.NET Developer werk je samen met een enthousiast en informeel team aan het bouwen van maatwerk software voor variërende klanten. Verder ziet jouw takenpakket er als volgt uit: Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je houdt je bezig met het ontwikkelen

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/04/2014 21:48:39
Quote Anchor link
Hi guys,

Ik wil graag duidelijkheid. Een tijdje terug zei iemand op het forum dat een User class niet zelf mag valideren of de gegevens van een User geldig zijn. Functies moeten gescheiden blijven en het controleren van persoonsgegevens is niet de taak van de User class.

Oké, prima. Stel we hebben een User class waarin ik iemands voornaam wil setten:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php

$user
= new User();
$user->setFirstName('Ozzie');

?>

We hadden dus besloten dat de User class niet mag valideren of Ozzie een geldige naam is. Maar hoe moet die naam dan gevalideerd worden?

Ik ben een beetje de weg kwijt...
Gewijzigd op 15/04/2014 21:49:01 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

04/05/2024 13:05:36
 
Wouter J

Wouter J

15/04/2014 22:03:20
Quote Anchor link
Gelukkig kun je altijd terug kijken op je recente topics en dan zie je na 10 topics ofzo dit topic staan: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/verificatie-veiligheid/94423/

En hela, daar worden wel 3365 tekens "verspilt" (zo lijkt het wel) aan dit onderwerp. Dat is van 10 dagen geleden, ik zou het jammer vinden als je dat al niet meer weet/niet meer kan terug vinden...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/04/2014 22:12:54
Quote Anchor link
Thanks Wouter... maar ik bedoel meer een globale aanpak...

Wie doet wat, en hoe. Moet ik met 2 classes werken? Een UserValidator en een User? Of stop ik toch alles in de User class? Waar hoort die validatie thuis?

Ik ben gewend om alle validatie in de class zelf te stoppen. Een tijdje terug zei iemand hier dat dat niet de bedoeling is. En ergens snap ik dat ook, want als ik gegevens uit de database haal en in de User class stop, worden ze telkens opnieuw gevalideerd. Maar waar voer ik die validatie dan wel uit?

Gebruik ik bijv. de setters van de User class en stop ik de User class vervolgens in een validator?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
$user
= new User();
$user->setName('Ozzie');
$validator = new UserValidator($user);
$validator->validateUser();
?>

Moet ik me zoiets voorstellen? Of is dat helemaal de verkeerde gedachte? Ik hoop dat iemand een duwtje in de juiste richting kan geven.

Deze vraag geldt overigens niet alleen voor een User class, maar voor alle classes waarbij data gecontroleerd moet worden. Waar hoort die controle van de data thuis? In de setters, of in een Validator class?
Gewijzigd op 15/04/2014 22:14:17 door Ozzie PHP
 
Reshad F

Reshad F

15/04/2014 23:25:39
Quote Anchor link
Ozzie wat dacht je van

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php

$objValidator
= new Validator($rules, $message);
 
if(!$objValidator->isValid($data))
{

  // gooi foutmelding terug
}
else
{
 // save user
}
?>


Heb je er wel is over nagedacht met een bestaand groot framework te werken? dan zou je zulke vragen direct kunnen opzoeken in de framework als je ziet hoe ze het daar doen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

15/04/2014 23:44:51
Quote Anchor link
Reshad, dankjewel voor je reactie. Maar hoe vertaal jij deze opzet dan naar de concrete invulling van een User object vraag ik me af.

Dus even heel simpel gezegd. Ik wil een User object maken met jouw voornaam daarin. Normaal gesproken deed ik dan dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$user
= new User();
$user->setFirstName('Reshad');
?>

Hoe zou dit simpele voorbeeld er dan uitzien als je gebruik maakt van een Validator?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/04/2014 00:08:56
Quote Anchor link
Ozzie,

Je doet toch ook geen vuile was in je droogtrommel?

voordat je een variabele gaat opslaan (ook in een entity zoals User) ga je zorgen dat deze 'clean' is.


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
------------------                ------------------               ------------------
|                |  Vuile data    |                |  Schone data  |    OPSLAAN     |
|  BUITENWERELD  |--------------->|   ONTSMETTEN   |-------------->|                |
|                |                |                |               |   TOEPASSEN    |
------------------                ------------------               ------------------
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/04/2014 00:17:44
Quote Anchor link
Frank, dankjewel voor je reactie.

Ik snap wat je bedoelt, en ik ben blij met je tekening :)

Als ik je dus goed begrijp "ontsmet" je de data vantevoren en geef je 'm dan door aan de User class.

Oké... maar wat doet de setter van de User class dan? Doet die enkel dit?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function setFirstName($first_name) {
  $this->first_name = $first_name;
}

?>

Is dat alles?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/04/2014 00:22:19
Quote Anchor link
in 99% van de gevallen ja.

Je mag nog kleine modificaties toepassen maar nog een error teruggeven is er niet meer bij en de data is schoon.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function setEmail($email) {
  $this->email = strtolower($email);
}

?>
Gewijzigd op 16/04/2014 00:31:12 door Frank Nietbelangrijk
 
Wouter J

Wouter J

16/04/2014 00:23:22
Quote Anchor link
Ja, de setter zal niet veel belangrijks doen. Validating gebeurd er immers buiten.

Hoe je het precies invult ligt aan de klemtoon. Je kan, zoals frank, eerst de data valideren en dan pas in het object stoppen. Ik ben meer voor de JSR Bean methode: Het valideren van een object state. In plaats van het valideren van elke aparte waarde valideer je de "state" (weet het nederlandse woord even niet) van het object op een bepaald moment.
 
Reshad F

Reshad F

16/04/2014 00:24:07
Quote Anchor link
Ja. Wat Frank heeft geschetst dat is wat ik in code heb laten zien.

Als je valideert dan ga je ervanuit dat de data erin al "schoon" is zoals Frank het noemt. Je Validator kan als dit niet van toepassing is een error teruggeven.

@Wouter Toestand?
Gewijzigd op 16/04/2014 00:24:40 door Reshad F
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/04/2014 00:31:05
Quote Anchor link
Allright, thanks.

Je accepteert dus het feit dat een (hele domme) programmeur dit zou kunnen doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$user
->setFirstName(false);
$user->setFirstName(12);
$user->setFirstName('<script>I\'m evil!</script>');
?>

Anders gezegd, je gaat er dus vanuit dat een programmeur weet wat er verwacht wordt en gaat zijn code dus niet controleren?

Nu hebben jullie het dus over validatie. Nu wil ik dat een voornaam een string is, en minstens 1 letter. Oké, de code hiervoor hoef ik niet te weten, maar ik ben wel benieuwd op welke plek je dit bepaalt, en waar je die variabele controleert.

Ik heb van Wouter al eens een voorbeeldje gezien, dus ik ben vooral benieuwd naar hoe Reshad en Frank dat aanpakken. Dus stel je hebt ergens een formulier waar iemand z'n naam invult, waar wordt dan die naam gecontroleerd? Heeft een User class bijvoorbeeld z'n eigen UserValidator class?
Gewijzigd op 16/04/2014 00:31:43 door Ozzie PHP
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/04/2014 00:43:22
Quote Anchor link
Nee ik gebruik geen UserValidator maar ik gebruik:

- emailValidator
- dutchPostcodeValidator
- integerValidator
- decimalValidator
- isAlphanumericValidator
- passwordValidator

Ze zijn allemaal extended van de Validator class en Validator interface en ze hebben allemaal de public method validate(). Ze kunnen al dan niet een constructor hebben voor initialisatie. (bijvoorbeeld voor minimale lengte van de string)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/04/2014 00:51:29
Quote Anchor link
Ah, oke... op die manier. Thanks Frank. En dit zijn dus allemaal losse classes?

Maar als ik het dus goed begrijp vang je ergens je POST data op, en dan doe je zoiets?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$email_validator
= new emailValidator();
$email_validator->validate($_POST['mail']);
?>

En geeft die validate method dan een boolean terug? Of gooi je een exception vanuit de validate method?

En welke van deze validators gebruik je om iemands voor- of achternaam te controleren?
 
Jordi Kroon

Jordi Kroon

16/04/2014 02:37:25
Quote Anchor link
Ik gooi de post data die ik wil valideren door een algemene validator class. Door middel van rules check ik of mijn post data voldoet aan mijn eisen.

Op deze manier:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
    $form
= new FormHandler;
    if ($form -> isMethod('post')) {

        $fields = $form -> getFields(array('firstname', 'lastname', 'email'));
        $validator = new FormValidator($fields);

        $validator -> rule('required', array('firstname', 'lastname', 'email'));
        $validator -> rule('email', 'email');

        if (!$validator -> validate()) {
            print_r($validator -> getErrors());
        }
else {
            $user = new User;
            $user -> setFirstname($fields['firstname']);
            $user -> setLastname($fields['lastname']);
            $user -> setEmail($fields['email']);
            //....
        }
    }

?>
Gewijzigd op 16/04/2014 02:38:21 door Jordi Kroon
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/04/2014 10:45:48
Quote Anchor link
Dankjewel voor je voorbeeld Jordi!

Die getErrors() method, wat geeft die dan terug? Geeft die foutmeldingen voor de bezoeker terug, dus bijv.

"U heeft geen voornaam ingevuld."

Of geeft ie enkel de de namen van de velden terug die niet goed zijn ingevuld?

Oh ja, ik zie dus dat je aangeeft dat die 3 velden verplicht zijn, maar controleer je ook of de voor- en achternaam een x aantal tekens bevatten en uitsluitend letters?
 
Wouter J

Wouter J

16/04/2014 11:01:12
Quote Anchor link
>> En geeft die validate method dan een boolean terug? Of gooi je een exception vanuit de validate method?

Is het een uitzondering dat de validate method een invalide waarde krijgt? Nee, want dat is juist wat hij moet doen. Dus geen exceptions gebruiken.
Wil je meer weten dan alleen valide/invalide (true/false)? Ik vind van wel, bijv. de error message, wat er precies fout is en welke rule/constraint er fout is gegaan. Ik zou je eigen error system gaan maken en een ErrorCollection teruggeven. Deze is empty als de waarde valide is en bevat Error objects wanneer de waarde invalide is.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

16/04/2014 11:07:16
Quote Anchor link
>> Is het een uitzondering dat de validate method een invalide waarde krijgt? Nee, want dat is juist wat hij moet doen. Dus geen exceptions gebruiken.

Helder.

>> Ik vind van wel, bijv. de error message, wat er precies fout is en welke rule/constraint er fout is gegaan.

Oké. En dat "wat er precies fout is" heb je het dan over foutcodes, of heb je het dan over de foutmeldingen richting de gebruiker "uw e-mailadres is niet geldig"?

Verder valt het me nog op dat Frank gebruik maakt van verschillende validator classes. Eén class om één ding te valideren, bijv. een emailValidator. In het voorbeeld hierboven van Jordi, zie ik dat hij juist slechts één validator gebruikt met verschillende rules. Heeft een van beide aanpakken de voorkeur?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.