[opgelost] variabelen opslaan in bestand

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jdog Silverblade

Jdog Silverblade

17/08/2012 16:32:28
Quote Anchor link
Hallo,
Ik heb op mijn website een form gemaakt, met een textbox en een button.
De tekst van de textbox wordt opgeslagen in een session, als ik op de button klik.
Het probleem is alleen, op andere computers is die session niet opgeslagen, of als ik internet afsluit en weer opstart is de waarde ook weg.
Ik gebruik de waarde voor een achtergrondkleur, zodat die kleur makkelijk aan te passen is, zonder in het script te moeten wijzigen.
De bedoeling is dus ook dat als ik in de session het woord "green" opsla, moet dat 'ergens' worden opgeslagen zodat op elke computer de achtergrond groen is, en groen blijft totdat iemand iets anders in de textbox typt en opslaat.

Ik had zelf al gedacht de waardes in een excel file op te slaan, maar het is lastig dit werkend te krijgen, zelfs met alle programma's die op internet staan.
Ik wil ook nog even melden dat ik geen mogelijkheid heb een MySQL database te maken, dit zit namelijk niet in het pakket bij de hoster. Verder maakt het bestandstype mij niet uit, als het maar schrijfbaar en leesbaar is :)


Weet iemand hoe ik waardes in een bestand kan opslaan?
Alvast bedankt,
Jeroen
Gewijzigd op 18/08/2012 00:54:02 door Jdog Silverblade
 
PHP hulp

PHP hulp

04/05/2024 10:40:17
 
Erwin H

Erwin H

17/08/2012 16:41:59
Quote Anchor link
Session is daar in elk geval geen juist middel voor. Een session is namelijk gebonden aan de 'sessie' met de client. Dat is dus verschillend per client en zelfs per connectie.

Wat je eigenlijk omschrijft is een typisch configuratie bestand. Daarvoor zijn ini files het meest geschikt. Kijk eens naar parse_ini_file voor het inlezen van een ini file en de volgende link voor het schrijven naar een ini file:
http://stackoverflow.com/questions/1268378/create-ini-file-write-values-in-php
 
Kris Peeters

Kris Peeters

17/08/2012 16:42:05
Quote Anchor link
Jdog Silverblade op 17/08/2012 16:32:28:
... Weet iemand hoe ik waardes in een bestand kan opslaan?...

Ja zeker.

lezen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$file
= 'mijnbestand.txt';
$data = file_get_contents($file);
?>


Schrijven
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
$file
= 'mijnbestand.txt';
$data = 'Hello World!';
file_put_contents($file, $data);
?>
Gewijzigd op 17/08/2012 16:43:40 door Kris Peeters
 
Jdog Silverblade

Jdog Silverblade

17/08/2012 17:01:01
Quote Anchor link
@Erwin H: Bedankt, ik wist dat sessions niet gingen werken, dus had ik iets anders nodig. Ik heb wel al eens gehoord van een .ini file, maar nooit gebruikt. Goede tip! Bedankt!

Edit: De functie parse_ini_file werkt denk ik niet.
Hoe weet het programma welke regel van de ini file ik wil hebben?
Gewijzigd op 17/08/2012 17:14:18 door Jdog Silverblade
 
Write Down

Write Down

17/08/2012 17:22:00
Quote Anchor link
Wat werkt er niet? Welke fout krijg je?

Overigens, is het geen programma maar een functie. En die functie weet niet wat jij wilt nee... Bekijk even dit: parse_ini_file. Daar staat letterlijk het volgende:

php.net:
Return Values

The settings are returned as an associative array on success, and FALSE on failure.


Je krijgt dus een array terug. Ten minste, als het goed gaat.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$settings
= parse_ini_file('bestand.ini');

if(!is_array($settings)) {
 echo 'Het bestand kan niet geparsed worden.';
}
else {
 echo $settings['database']; //geeft bv phphulp
}
?>
 
Erwin H

Erwin H

17/08/2012 20:41:08
Quote Anchor link
Precies, het idee van een ini file is dat je de hele zooi in 1 keer inleest en in een configuratie data structuur opslaat (array, object). Tijdens het uitvoeren van je script kan je dan via die data structuur de instellingen ophalen die je nodig hebt. Zoals Write Down dus al zegt, die functie is dom, die weet van niets. Maar jij kent als het goed is de structuur wel en kan dus de gegevens eruit halen.
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

17/08/2012 22:39:19
Quote Anchor link
Of sla de gegevens op in een database (?)
 
Jdog Silverblade

Jdog Silverblade

18/08/2012 00:53:23
Quote Anchor link
Ik heb alle variabelen in een apart bestand gezet (.txt).
Die file kan ik lezen/schrijven met fopen, fread en fwrite.

Bedankt allemaal !
 
Reshad F

Reshad F

18/08/2012 11:04:31
Quote Anchor link
Ik zou toch willen adviseren om gebruik te maken vaneen ini file omdat dit hier voorgemaakt is een txt bestand met instellingen kan uiteraard werken maar of het veilig en betrouwbaar is...
 
Jdog Silverblade

Jdog Silverblade

18/08/2012 13:18:34
Quote Anchor link
Ik heb alle variabelen in een apart bestand gezet, dus bijv. 4 variabelen = 4 txt bestanden. Dit heb ik gedaan omdat ik niet kan zeggen "alleen regel 7 lezen".
Het werkt prima zo, vanwege de veiligheid kan ik inderdaad beter overstappen naar een een ini file, maar omdat ik daar ook niet één regel kan lezen, is mijn vraag kan ik wel nog meerdere ini files maken? Dan zou ik overal de extentie gewoon kunnen veranderen.
 
Reshad F

Reshad F

18/08/2012 13:36:05
Quote Anchor link
Waarom zo moeilijk denken natuurlijk kan je een regel benaderen in een ini file dat wordt hierboven al aangegeven door erwin h een txt bestand is voor text nie voor andere dingen
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.