Ophalen laatst ingevoerde ID

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ama saril

ama saril

04/06/2013 16:10:12
Quote Anchor link
Hoi Mensen,

Ik ben bezig met een bestaand tooltje aan te passen (die is 10 jaar geleden door iemand in mekaar geknutseld :)). In deze tool wordt dus een simpele insert query uitgevoerd en vervolgens wordt er nog een query uitgevoerd om het ID van deze rij op te halen. Is het mogelijk om dit in 1 query te doen? Ik lees nu wel op insert en kom 'OUTPUT Inserted.ID' en 'SELECT SCOPE_IDENTITY()'tegen maar volgens mij werkt dat alleen maar als de kolom ook daadwerkelijk 'id heet' en dat is in mij geval niet zo. Ik kan deze kolomnaam ook niet aanpassen want dan werkt de gehele tool niet meer.

Ik weet dat de tabel niet echt logisch is opgebouwd maar hier is ie toch:

Kolom type
rij_id (int6)
versie (int6)
vereist (varchar3)
datum (date)

De insert query die ik nu doe is:
INSERT into tbl_gegevensversie(versie, vereist, datum) ('3','nee','1983-10-12')

Heeft iemand hier goede ideen voor want zelf ben ik niet zo'n fan van dubbele queries uitvoeren als het niet nodig is. Alvast bedankt.
 
PHP hulp

PHP hulp

01/05/2024 22:25:17
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

04/06/2013 16:12:05
 
Ama saril

ama saril

04/06/2013 16:26:26
Quote Anchor link
Ah bedankt dat is exact wat ik zocht. Gebruik alleen geen mysqli maar PDO maar heb dezelfde functie kunnen vinden in PDO syntax.
(Voor mensen die hetzelfde zoeken later):
mysqli: mysqli_insert_id ( mysqli $link )
pdo: PDO::lastInsertId ([ string $name = NULL ] )
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.