paginering OOP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior/senior front end developer

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn ze op zoek naar een Technische front end developer. Momenteel hun front end back end team gescheiden aan het werk. Hier willen ze verandering in krijgen. Omdat ook veel interne applicaties ontwikkeld worden zoeken ze iemand die hen kan helpen om de interne applicaties te voorzien van de juiste Vue.js componenten. Zodoende willen ze de interactie tussen front end en back end versoepelen en de volgende stap binnen het platform gaan zetten. Deze componenten die jij ontwikkeld zullen in elk project gebruikt worden. Het back end team bestaat momenteel uit 8 ontwikkelaars

Bekijk vacature »

SQL Database ontwikkelaar

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar ontbreekt er aan passie en motivatie niks. Jij bent communicatief sterk en pakt iedere uitdaging dan ook met beide handen aan. Op projectbasis ga jij met je team of met enkele andere ontwikkelaars intern aan de slag bij diverse partners. Op basis van het project ga jij aan de slag en zijn de werkzaamheden en technieken erg divers. Jouw werkgever stelt jouw ontwikkeling hierin voorop, zo krijg je een vast vertrouwenspersoon die één keer in de maand op locatie van jouw project zal kijken hoe het gaat en of er eventuele aandachtspunten zijn. Daarnaast krijg

Bekijk vacature »

Randstad - Freelance Backend Developer/ Data Engin

Starting date: 10.05.2023 Salary range: €67,00 - €77,00 Duration: 6 months Hours: 40 Working model: Hybrid* MUST be NL based Job description: Our vision is to have a consistent and data driven experience for all sales across all our operating companies. Our mission is to enable our salespeople to be able to reach out to the right company at the right time. We do this by creating data driven micro services and solutions. We mainly focus on implementation in the Google Cloud but also integrate with local systems and other cloud solutions. A typical day: As a back-end developer you

Bekijk vacature »

TypeScript developer (tot € 6.000, - bruto pe

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een ervaren Typecript developer die niet alleen zichzelf verder ontwikkelt, maar het ook leuk vinden om op termijn meer junior collega’s op pad te helpen. Je zult aan de slag gaan met het migreren van hun bestaande UI in Angular. Maar ook het ontwikkelen van een mobiele app. Hierbij hechten ze veel waarde aan User Experience en kiezen ze duidelijk voor kwaliteit i.p.v. snelheid. Je krijgt dus de ruimte om vanuit gedegen onderzoek te werk te gaan en het borgen van kwaliteit staat hoog in het vaandel.

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »

Applicatieontwikkelaar ABAP

Bedrijfsomschrijving Functieomschrijving De kandidaat zal worden ingezet binnen een van de DevOps teams binnen SCI (Service Centrum Inburgering) voor het ontwerpen en bouwen in SAP ABAP van de binnen SCI gebruikte informatiesystemen. Voornaamste voorkomende werkzaamheden zijn het aanpassen van en bouwen van nieuwe programmatuur in ABAP (Objects), waarbij ook gebruikt wordt gemaakt van DDD (Domain Driven Design) en het opstellen/aanpassen van Functionele/Technische ontwerpen. Daarnaast moeten ook formulieren met SAP Smartforms worden aangepast. Verder speelt de overgang naar SAP4Hana en SAP CPI. Vanwege het veelvuldig gebruik van SAP PO is kennis hiervan een pré. Achtergrond opdracht Momenteel werken meerdere DevOps teams

Bekijk vacature »

Fullstack Developer TOTO

Do you want to work with the latest technologies on the development of new systems and applications? Get moving and strengthen Nederlandse Loterij as a Fullstack Developer TOTO. Thanks to your efforts, complex business critical applications are always running smoothly. In this way, you directly contribute to a happy, healthy and sporty Netherlands. As a Fullstack Developer you score by: Taking ownership of the development cycle of an application in a large scale, high availability, geo redundant landscape Coaching your peer developers and safeguarding code quality Integrating the application with other components of the system using the available API’s Managing

Bekijk vacature »

ERP Developer fleet managementsysteem

Wat ga je doen als ERP Developer fleet managementsysteem? Als ERP developer speel jij een belangrijke rol bij het doorvoeren van wijzigingen en verbeteringen binnen het fleet managementsysteem. Jouw expertise op het gebied van ERP systemen stelt jou in staat om de applicatie optimaal te laten functioneren en te blijven ontwikkelen. Als lid van het IT-team werk je nauw samen met andere developers en het business team om het fleet managementsysteem te integreren met andere systemen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten en het implementeren van verbeteringen op basis van de wensen en eisen van onze klanten.

Bekijk vacature »

C# Ontwikkelaar

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij graag aan de slag als C# ontwikkelaar en jouw skills verder ontwikkelen? Zoek niet verder! Als C# ontwikkelaar ga je aan de slag met de volgende taken: (verdere) ontwikkeling van de software voor de interne processen binnen een .net omgeving; optimaliseren van de dataprocessing; ontwerpen en implementeren van zowel desktop- als web-programmatuur; ontwikkeling van tools ten behoeve van consultants en klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Den Bosch. Zij ontwikkelen business intelligence software voor een specifieke branche. Dit houdt in dat zij dashboards ontwikkelen

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte website die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zitten onze development afdelingen en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé PHP/Back-end developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het bedenken van nieuwe functionaliteiten Het verbeteren van het

Bekijk vacature »

VB.NET developer

Functie Het development team waar jij in terecht komt bestaat uit twee ervaren software developers. De directeur/eigenaar is tevens één van deze developers. Jij werkt direct samen met jouw werkgever en kan dan ook veel kennis en ervaring bij dit bedrijf op doen. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de kantoorapplicatie die deze organisatie aanbied in een niche markt. Het team is op dit moment actief bezig met een migratie waarbij het eindstation eindigt in een C# .NET omgeving. Echter is een deel van de software al geschreven in C# .NET. Hierbij is gebruik gemaakt van C# .NET, CSS, HTML,

Bekijk vacature »

IoT Developer

Ben jij innovatief, heb jij passie voor energie en ben je data gedreven? Bouw dan mee aan IoT binnen Bredenoord. Samen met een gedreven team werk jij aan mooie technische en innovatieve oplossingen. Wat houdt de functie van IoT Developer in? Binnen Bredenoord zijn wij momenteel volop in ontwikkeling met ons IoT platform. Als uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een IoT Developer. Je zal in projectverband meehelpen met het implementeren van IoT vraagstukken binnen Bredenoord. Als IoT Developer op onze R&D-afdeling word je verantwoordelijk voor het verder inrichten en beheren van ons nieuwe IoT platform. Dat

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Om half 9 kom jij binnen en pak jij als eerst natuurlijk een bakje koffie of thee. Vervolgens ga jij je voorbereiden op de stand-up van kwart voor 9. Zijn er bijvoorbeeld dingen waar jij nog tegen aan loopt? Of is er nog code die getest of gereviewd moet worden? Vervolgens starten jullie met de stand up en na de stand up zoeken jullie elkaar op en gaan jullie aan de slag. Als team met 6 developers werken jullie in drie wekelijkse sprints. Het einde van een sprint is altijd op een donderdag zodat jullie op vrijdag de demo

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »
Jeroen VD

Jeroen VD

28/05/2012 16:36:30
Quote Anchor link
paginering vind ik lastig. vooral met OOP. eerlijk gezegd snap ik er geen zak van.

er wordt altijd vertelt: laat het paginate-object de paginering afhandelen, om te zorgen voor flexibiliteit. maar paginering kan je toch eigenlijk niet zien als object? voor mij niets tastbaars. en de gegevens die je altijd moet invoeren, daardoor gaat al die flexibiliteit toch helemaal verloren?

als ik die van Roel hier zie, lijkt die me best netjes. maar het database gebeuren zit in die class, alle links, de hele shit. die flexibiliteit is dan toch weg, en is het meer een verzameling functies?

dus, hoe hoort een paginering in OOP eruit te zien?
 
PHP hulp

PHP hulp

17/04/2024 01:17:44
 
Wouter J

Wouter J

28/05/2012 17:52:59
Quote Anchor link
Stel we hebben het over een forum met pagination. Dan hebben we 1 object die we Topic noemen die 1 topic vasthoudt. Vervolgens hebben we een TopicMapper klasse die de afhandeling tussen DB en Topic object regelt.
Dan hebben we nog een Pagination klasse die voor de pagination zorgt.

Dat is in elk geval hoe ik het zou doen. In je Topic klasse kun je alles kwijt van berichten totaan users... Met de DataMapper kun je alles makkelijk ophalen en met de Pagination kun je de pagination afhandelen, hoeveel er op 1 pagina mag enz.
Niet alle klassen die je in scripten gebruikt zijn objecten. Je hebt soms ook klassen nodig om je script mooi en flexibel te maken. Als ik zo'n bericht schrijf probeer ik daar altijd verschil in te maken, let maar eens op. Klassen die een echt tastbaar object zijn noem ik altijd object en andere noem ik gewoon klassen.

Een praktisch voorbeeldje hoe ik dit dan zou maken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php

$db
= new PDO(...);
$topicMapper = new TopicMapper($db);

// deze functie geeft een array met Topic objecten terug
$topics = $topicMapper->getAllByCategory('oop');

// Maak een pagination object
$pagination = new Pagination();
// een paar instellingen
$pagination->setPageCount(5);

// krijg de eerste pagina (in dit geval met 5 topics)
echo $pagination->getPage(1);
?>
 
Pim -

Pim -

28/05/2012 18:02:49
Quote Anchor link
Je kan het best mooi modulair maken hoor!

Denk aan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?php
interface PaginatorItemInterface
{
    pubilc funciton setData(array $data);
    public function render();
}


interface PaginatorBackendInterface
{
    /**
     * @return array[PaginatorItemInterface]
     */

    public function getItems($page);
}


interface PaginatorButtonFormInterface
{
    public function render($page);
}


class Paginator
{
    public function __construct(PaginatorBackendInterface $backend,
                                PaginatorButtonFormInterface $buttonForm)
    {

        $this->backend = $backend;
        $this->buttonForm = $buttonForm;
    }


    public function render($page)
    {

        $items = $this->backend->getItems($page);

        $result = '<div>'; // Hier kan je ook nog wel wat mooiers van maken
        foreach($items as $item) {
            $result .= $item->render();
        }

        $result .= $this->buttonForm->render($page);
        $result .= '</div>';
        return $result;
    }
}


abstract class AbstractPaginatorPDOBackend implements PaginatorBackendInterface
{
    protected $pdo;
    
    public function __construct(PDO $pdo)
    {

        $this->pdo = $pdo;
    }
}


class PaginatorLinkItem implements PaginatorItemInterface
{
    proteced $name, $link;
    
    public function setData(array $data)
    {

        $this->name = $data['name'];
        $this->link = $data['link'];
    }


    public function render()
    {

        return '<a href="'.$this->link.'">'.$this->name.'</a>';
    }
}


class PaginatorPDOLinkBackend extends AbstractPaginatorPDOBackend
{
    public function getItems($page)
    {

        $stmt = $this->pdo->prepare($SQL);
        $stmt->execute(array(':page'=>$page));
        $items = array();
        foreach($stmt->fetch() as $row) {
            $item = new PaginatorLinkItem();
            $item->setData($row);
            $items[] = $item;
        }

        return $items;
    }
}

?>

"Quick'n'Dirty", maar ik hoop dat je het idee een beetje snapt.

Groet,
Pim
 
Jeroen VD

Jeroen VD

28/05/2012 19:43:56
Quote Anchor link
Ok, thanks voor de reacties!

Wouter, ik snap waar je heen wilt, maar method getPage(), zou die een integer met de start terug? En dan gewoon een loopje met $topics[$i]?

Pim: eerlijk gezegd snap ik er niet zo veel van. Wat wordt bedoeld met interface? En implements?
 
Wouter J

Wouter J

28/05/2012 19:58:31
Quote Anchor link
Een interface is een perfect middel om klassen te groeperen. Je kan er ook nog mooi vaststellen welke functies er verplicht in moeten.
Met implements kun je een klasse aan de interface koppelen.

Bijv:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?php
/**
 * Interface om storage klassen te groeperen
 */

interface Storage
{
    /**
     * Functie om een value op te slaan
     *
     * @param string $key De key naar de value
     * @param mixed $value De value
     */

    public function set($key, $value);

    /**
     * Functie om een value te krijgen
     *
     * @param string $key De key naar de value
     *
     * @return mixed The value
     */

    public function get($key);
}


/**
 * Class om session storage af te handelen
 */

class SessionStorage implements Storage
{
    public function __construct()
    {

         session_start();
    }


    /**
     * {@inheritdoc}
     */

    public function set($key, $value)
    {

        $_SESSION[$key] = $value;
    }


    /**
     * {@inheritdoc}
     */

    public function get($key)
    {

        if (!isset($_SESSION[$key])) {
            throw new InvalidArgumentException($key.' does not exists in SessionStorage');
        }

        return $_SESSION[$key];
    }
}


class CookieStorage implements Storage
{
   // ...
}
?>


Meer informatie: http://phptuts.nl/view/45/12/

Pim, mooie code. Een goed voorbeeld van het Strategy pattern!
Gewijzigd op 28/05/2012 20:00:02 door Wouter J
 
Jeroen VD

Jeroen VD

28/05/2012 20:05:29
Quote Anchor link
Aah op die manier. Nu ik die ie lijkt het niet meer een manier van commentaar geven, maar in grotere projecten lijkt het me wel handig ja...

Ik heb even tijd nodig om pims script te analyseren.
 
Wouter J

Wouter J

28/05/2012 20:12:18
Quote Anchor link
Jeroen, het kan ook zonder het commentaar. Het voordeel hiervan is dat je makkelijk iets kunt controleren. Bijv. in mijn storage interface. Ik heb een User klasse en die slaat in de session op of een User ingelogd is dan kun je nu makkelijk controleren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
class User
{
    public function __construct(Storage $storage)
    {

        // het maakt me geen moer uit of dit in een session
        // cookie, db of bestand wordt opgeslagen als ik maar
        // een klasse heb die een set en get method heeft.

        $storage->set('user.loggedin', true);
    }
}

?>
 
Pim -

Pim -

01/06/2012 09:33:50
Quote Anchor link
@Jeroen,
Kom je er een beetje uit?
 
Jeroen VD

Jeroen VD

01/06/2012 11:44:17
Quote Anchor link
ja opzich wel, al ontgaat de logica mij een beetje. regel 74, waar komt $SQL vandaan?
ook uit de render functies kom ik niet zo uit. er zijn er twee, en de tweede returned niets, maar lijkt me van wel?
 
Wouter J

Wouter J

01/06/2012 12:17:49
Quote Anchor link
>> regel 74, waar komt $SQL vandaan?
Pim heeft denk ik dit even snel getypt voor het idee, maar niet om zo te gebruiken. $SQL moet je zelf invullen.
Her en der staan ook wat typos.

Verder zie ik geen 1 render functie die iets niks retourneert?
 
Jeroen VD

Jeroen VD

01/06/2012 14:23:34
Quote Anchor link
sorry, ik bedoelde ook, ik zie twee reder() methods, maar uit elkaar houden lukt me niet.

verder heeft de setData() method geen return
 
Wouter J

Wouter J

01/06/2012 15:42:31
Quote Anchor link
Jeroen, niet elke method moet een return hebben. Een setter (zoals setData) set vaak een value aan een property, deze hoeft -eigenlijk mag- niks te retourneren.

Verder is de opbouw van de logica een beetje als volgt:
Je hebt een PaginatorItemInterface. Deze zorgt ervoor hoe het Item eruit ziet. Dus bijv. of het in een div gaat, of in een lijst.
De method render van deze klasse retourneert 1 enkel item.
Met de method setData vullen we wat gegevens van het item in.

Dan heb je een PaginatorButtonFormInterface. Deze zorgt voor de buttons << < 1 | 2 | 3 | > >> enz. Hoe dat eruit ziet plaats je in de render method van de PaginatorButtonFormInterface.

Vervolgens heb je nog een PaginatorBackendInterface. Deze zorgt voor het ophalen van de gegevens.
De method getItems retourneert een array van PaginatorItemInterfaces met alle items. Deze haalt die bijv. uit de database.

Als laatst heb je een Paginator object die alles bij elkaar voegt en via de render method een mooie code teruggeeft met items en buttons.
 
Niels K

Niels K

01/06/2012 18:37:28
Quote Anchor link
@Pim,

Waarom maak je niet gebruik van het Adapter pattern? Kan je dat toelichten. Wanneer ik een paginator maak, maak ik meestal gebruik van het Adapter pattern vandaar ;-)

Niels
 
Pim -

Pim -

02/06/2012 00:42:24
Quote Anchor link
Dit is toch een adapter?
3 maal zelfs:
Je kan zelf een backend injecteren om de items op te halen, PaginatorPDOLinkBackend is een voorbeeldimplementatie.
De backend kan dan een implementatie van PaginatorItemInterface teruggeven. PaginatorLinkItem is het voorbeeld.
En tot slot kan je zelfs de knopjes zelf aanpassen met PaginatorButtonFormInterface, al had ik geen zin daar een voorbeeld voor te maken/.

Best wel een adapter-pattern toch?

Toevoeging op 02/06/2012 00:42:51:

En @Wouter:
Thanks :)
 
Niels K

Niels K

02/06/2012 20:23:02
Quote Anchor link
Hoi Pim,

Je hebt gelijk, excuses ik las dit:

Quote:
Pim, mooie code. Een goed voorbeeld van het Strategy pattern!


Nu ben ik niet echt een pattern goeroe, maar volgens mij is het Strategy pattern niet helemaal hetzelfde als het Adapter pattern.
 
Jeroen VD

Jeroen VD

02/06/2012 22:18:39
Quote Anchor link
Ja ik begin het te begrijpen, alleen AbstractPaginatorPDOBackend wordt geextend in PaginatorPDOLinkBackend. Waarom? Die kan je toch ook prima samenvoegen?
 
Wouter J

Wouter J

02/06/2012 23:45:15
Quote Anchor link
Niels, nee ik had de code eerst verkeerd begrepen. Ik dacht dat het iets was met BehaviorInterfaces, maar dat was helemaal verkeerd...
 
Pim -

Pim -

03/06/2012 15:18:56
Quote Anchor link
@Jeroen,
Ja, nu natuurlijk wel, maar het is goed mogelijk dat je meerdere backends voor verschillende items wil maken, die alle op PDO gebaseerd zijn en die ook allemaal een aantal dezelfde helper-functies nodig hebben. Dan wordt de AbstractPaginatorPDOBackend opeens nuttig.

Het is natuurlijk helemaal niet noodzakelijk om zó modulair te werken, maar ik heb een beetje overdreven, omdat jij graag flexibiliteit wou zien.
 
Jeroen VD

Jeroen VD

03/06/2012 16:58:54
Quote Anchor link
nou, in ieder geval bedankt voor de hele uitgebreide reacties op dit vraagstuk. het is mij een heel stuk duidelijker, maar zal nog veel moeten oefenen (op heel OO gebied) om dit goed toe te kunnen toepassen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.