PDO 'no database selected'

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ch th

ch th

27/01/2013 18:40:48
Quote Anchor link
hallo,

ik wou vandaag beginnen om alle mysql functies zoveel mogelijk te vervangen door gebruik te maken van PDO. Maar een simpele databaseverbinding opzetten lukt al niet... ik heb op internet opgezocht en normaal zou dit moeten werken.

ik doe dit als volgt, en ik krijg de foutmelding 'no database selected'

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php

$db
= new PDO('mysql:host=localhost;dbname=users', 'root', '');
?>
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 01:45:35
 
Moose -

Moose -

27/01/2013 19:02:45
Quote Anchor link
Ja dit stukje code is goed dus het ligt waarschijnlijk aan de rest van je code
 
Ch th

ch th

27/01/2013 19:27:56
Quote Anchor link
het lukt me verder ook niet om een query uit te voeren. ik krijg nu de melding: "Fatal error: Call to a member function fetch() on a non-object...".

ik heb al gezocht wat er verkeerd gaat en de query wordt niet uitgevoerd. waar kan dit aan liggen want volgens verschillende tutorials zou dit moeten werken?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$db
= new PDO('mysql:host=localhost;dbname=users', 'root', '');

$email = $db->quote($_POST['email']);
    
    $sql_login = "SELECT user_id, voornaam, familienaam, displayname, email, wachtwoord, rang, date FROM users WHERE (email='". $email ."')";
    $result_login = $db->query($sql_login);

$login = $result_login->fetch(PDO::FETCH_ASSOC);
?>
 
Mark D

Mark D

27/01/2013 21:59:07
Quote Anchor link
Check eens de waarde van $result_login door middel van bijv een var_dump. Als $db->query(...) fout gaat returnt dit false, ipv een object, en dus kun je ook geen resultaten fetchen omdat de variabele een boolean is in dat geval.
 
Ch th

ch th

28/01/2013 19:20:06
Quote Anchor link
ik weet al waar het probleem zit namelijk dat ik de quote() doe voor $_POST['email']
wanneer ik dit weglaat werkt het zoals het hoort.

maar nu vraag ik me af of dit de situatie onveiliger maakt?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.