PHP boek

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Anja v

Anja v

19/07/2018 11:17:03
Quote Anchor link
Hallo allemaal,


Ik heb het boek voor beginners 'PHP7 in easy steps' uit en wil graag verder leren.

Ik kwam dit boek tegen 'PHP7: Real world Application Development' bij bol.com,
maar ik kan er geen reviews over vinden.

Mijn doel is goede en veilige PHP formulieren kunnen maken en met een PHP framework(s) websites kunnen maken.

Als iemand een suggestie heeft dan hoor ik die graag.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 11:53:21
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/07/2018 11:25:15
Quote Anchor link
Naar mijn mening moet je een zelf de keuze maken welk framework je wilt gebruiken. Een boek kan dit nooit bepalen voor je.

Lees anders deze vergelijking eens:

https://coderseye.com/best-php-frameworks-for-web-developers/
http://socialcompare.com/en/comparison/php-frameworks-comparison

Elk framework heeft zelf wel een duidelijke handleiding over zijn functies en de werking ervan.
Gewijzigd op 19/07/2018 11:32:06 door - Ariën -
 
Anja v

Anja v

19/07/2018 15:02:06
Quote Anchor link
Een tijdje terug heb ik inderdaad gekeken naar vergelijkingssites over PHP frameworks.

Sommige hebben een duidelijke voorkeur voor een bepaalde php framework, andere gebruiken verschillende php frameworks afhankelijk van het soort project.

Laravel, cakePHP en codelgniter zijn dacht ik redelijk 'beginner' vriendelijk.
Symfony is minder geschikt voor beginners.

Ik heb ook gelezen dat een PHP framework niet geschikt is voor een PHP beginner. Mede hierdoor vraag ik me af of ik eerst nog een ander PHP boek moet lezen dat dieper in gaat op PHP (OOP).
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

19/07/2018 15:05:15
Quote Anchor link
Ik raad je eerst aan om de basis te leren voordat je in de wereld van OOP stapt. Als je daarmee uiteindelijk goed uit de voeten kan, is het verstandig om aan een framework te beginnen.
 
Anja v

Anja v

19/07/2018 15:48:55
Quote Anchor link
Bedoel je dat ik beter verder kan gaan met beginners boeken lezen zoals

Web Development Library - Beter ontwikkelen met PHP of PHP7 & MySQL?

of dat ik zelf moet gaan oefenen?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

19/07/2018 19:35:32
Quote Anchor link
Let op: Af en toe moet je ook met je neus *uit* de boeken, en gewoon aan de slag. Verzin een projectje en ga dat maken. Hoeft niet meteen iets "professioneels" te zijn, wat je ook daadwerkelijk "online" zou kunnen gebruiken, maar gewoon lekker "klungelen" op je localhost. Bouw een CMS of zoiets, en merk meteen waar je vast loopt, of waar je het idee hebt "dat het handiger kan". Dan kom je er vanzelf achter wat je volgende boek zou moeten zijn.

Een tussenstap zou nog kunnen zijn dat je na je eigen poging tot (bijvoorbeeld) een CMS je eens een "echt" CMS gaat bekijken, om te zien "hoe zij dat gedaan hebben". Dan zie je vanzelf constructies die je nog niet kende, of zelfs nog niet begrijpt, en ook dan heb je meteen weer een richting voor je volgende kennis vergaring.

En dat kan dan een boek zijn, maar in deze tijd van de online tutorials (in tekst, slides en videos) kun je volgens mij alles wat je moet weten ook wel online vinden. Als je maar weet waar je naar moet zoeken. En daarvoor moet je dus eerst weten wat je "problemen" zijn.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/07/2018 01:39:21
Quote Anchor link
Quote:
Mijn doel is goede en veilige PHP formulieren kunnen maken en met een PHP framework(s) websites kunnen maken.

Dat is nogal een verschil. In beide gevallen komen er een aantal (of misschien een heleboel) zaken bij elkaar.

Ik vergelijk het leren van PHP met het lezen van een verhaal in een boek. Als je het boek ergens in het midden openslaat en begint te lezen, ontgaat je waarschijnlijk de helft, als je het verhaal uberhaupt al kunt volgen.

Een mogelijk "natuurlijke weg" om PHP binnen te rollen is als volgt:
- maak jezelf bekend met HTML en met het HTTP protocol (en later ook met andere protocollen of RFC's)
- het is ook belangrijk om wat kaas te hebben gegeten van CSS, want je kunt dan nog de mooiste technische concepten bedenken, als je deze niet vorm kunt geven in iets werkbaars, dan heb je nog steeds niet zoveel
- een mogelijk volgende stap is meer (in eerste instantie client side) interactie toevoegen door middel van JavaScript, dit geeft je ook inzicht in de algemene bouwstenen van een scripting/programmeertaal; hierbij kan het handig zijn om een library te gebruiken om te voorkomen dat je al teveel wordt blootgesteld aan nuances tussen browsers, je wilt per slot van rekening gewoon het liefst JavaScript schrijven die out-of-the-box al cross browser compatibel is.

Als dit voor jou na verloop van tijd platgetreden paden zijn (of je hier op zijn minst wat relevante bagage van hebt) wordt het tijd voor PHP. Het is handig om eerst kennis te maken met de aard van dit beestje: het is een server side scriptingtaal. Zorg dat je weet wat dit precies inhoudt in zijn simpele vorm (hoe komt een pagina -of response- tot stand) en later als je complexere dingen gaat doen waarbij er meer interactie is (schaakspel met/via HTTP requests middels AJAX etc).

Initieel zul je voornamelijk dingen op een procedurele manier aanpakken, maar na verloop van tijd zul je meer en meer uitstapjes maken naar OOP, omdat je daarin bepaalde dingen makkelijker kunt aanpakken.

Dan zou je wat meer de diepte in kunnen gaan met security, performance, eenvoudige data-structuren in de vorm van (geneste) arrays en boomstructuren. En dan zou je een database-interface of -driver als PDO of MySQLi kunnen verkennen om interactie met databases mogelijk te maken.

Wat je ook doet met PHP, het zal altijd een combinatie van meerdere technieken zijn. Zorg dus dat je van meerdere dingen iets weet.

En wat @Rob zegt is misschien het meest van toepassing. Je leert een hoop door te doen. Een goede manier om gemotiveerd te blijven (een onderzoekende aard en nette werkhouding is wel een beetje een vereiste) is door een onderwerp te kiezen, en die eens uit te werken als een soort van case study. Of je ziet iets voorbij komen en denkt "hoe zou dit werken" of je hebt een idee en je vraagt je af "hoe zou ik dit kunnen maken". Hierbij is het wel verstandig om niet weg te lopen in je eigen enthousiasme en te werk te gaan via een een soort van plan. Daarbij is het ook bij tijd en wijlen een goed idee om eens een paar stappen terug te nemen en je af te vragen of je niet te ver bent afgedwaald van wat je eigenlijk voor ogen had en/of de code ondertussen niet compleet krankzinnig is geworden :p. Een structurele aanpak is een pre. Hierbij helpt het dat je jezelf ook een verdeel-en-heers strategie aanmeet. Je leert PHP niet in een week, maar je kunt in een week wel meer te weten komen over een specifiek onderwerp. Maak hier ook een soort van documentatie van zodat je niet alles over twee weken weer kwijt bent.

Wat ik vooral mis bij boeken, tutorials en de hele rimram is niet zozeer de code die je braaf overklopt, maar de dingen die (al dan niet) onverwachts foutgaan. Ik zie zelden tot nooit dat er aandacht wordt besteed aan foutmeldingen, dus als iemand eens een keer een (type)"cursus" volgt en ergens een fout maakt krijgt men of een wit scherm of een of andere toverspreuk uit een andere dimensie op het scherm te zien en men is dan meteen compleet ontredderd. Het leren lezen en interpreteren van foutmeldingen levert een schat aan informatie en ervaring op, ik zou haast zeggen dat de beste manier om (PHP) te leren programmeren is door te leren hoe je kunt debuggen. Je maakt hier namelijk kennis met programmaflow, typen van variabelen, definities van functies, methoden en objecten et cetera. Dit draagt enorm bij aan kennis maar vooral ook begrip.

Een ander ding wat ik (persoonlijk) belangrijk vind is dat je kunt onderbouwen waarom je doet wat je doet. In zekere zin maakt het geen reet uit wat je schrijft, zolang je maar weet waarom je het zo hebt geschreven. "Op StackOverflow werden er ook karakters geconcateneerd aan de password hashes" is een voorbeeld van een slechte onderbouwing die getuigt van weinig eigen onderzoek/begrip. Het wordt natuurlijk anders als je in groepsverband werkt, waarbij iedereen een soortgelijke werkhouding dient te hebben die is verankerd in procedures, codeconventies et cetera.

Het devies is dus voornamelijk "baby steps". Kies een onderwerp en baken deze af, werk dit uit, herhaal. Ga volgens een plan te werk. Annoteer code, documenteer zaken. Je kunt je natuurlijk ook nog verdiepen in de webserver-kant (linux, nginx et cetera) maar je kunt altijd "simpel" beginnen met een WAMP installatie op je Windhoos machine of je schaft ergens wat goedkope webruimte aan. En ook dan kom je er waarschijnlijk vrij snel achter dat je van een heleboel dingen niet zoveel weet en dat je in elk van deze zaken kleine uitstapjes moet maken om maar tot oorzaken/conclusies of kennis te komen waarom bepaalde dingen soms niet werken zoals je wilt.

Dus.

1. Maak een plan van wat je wilt weten (en probeer hier niet meteen naar het eindresultaat te springen, maar deel dit op in stappen, het is leuk dat je naar Z wilt gaan, maar als je vervolgens al niet weet hoe je van A naar B dient te gaan dan houdt het snel op - het is handig om je eindpunt aan de horizon in het vizier te houden, maar denk na over de eerstvolgende stap die je zet).
2. Voer het plan uit en kom te weten wat je wilde weten (en werk zo stapsgewijs naar Z toe).

:p
Gewijzigd op 20/07/2018 01:49:26 door Thomas van den Heuvel
 
Anja v

Anja v

30/07/2018 11:25:27
Quote Anchor link
Dank jullie wel!

Met HTML, CSS en Bootstrap ben ik al zo'n jaar bezig en dat heb ik al aardig onder de knie. w3school.com en getbootstrap.com zijn een goede leerschool. Ik raad de LOI cursus niet aan.

JavaScript ben ik nog niet mee begonnen.
Aan de ene kant lees je dat je beter met JavaScript kunt beginnen, voordat je aan PHP begint. Aan de andere kant lees je dat het verwerken van bijvoorbeeld een formulier via JavaScript minder veilig is dan met PHP. Daarnaast lees je dat een gebruiker JavaScript via de browser kan uitschakelen.

PHP leren in kleine stapjes, per onderdeel, helemaal duidelijk. :D
Ik zie inderdaad soms door de bomen het bos niet meer.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

30/07/2018 13:32:22
Quote Anchor link
Quote:
Aan de andere kant lees je dat het verwerken van bijvoorbeeld een formulier via JavaScript minder veilig is dan met PHP.

Waarschijnlijk wordt hiermee het valideren (controleren op geldige invoer) bedoeld? Het idee daarvan is dat je (aan de client-zijde, op de PC van de gebruiker) vast de gegevens controleert zodat deze niet onnodig worden verzonden naar de server als door JavaScript al geconstateerd is dat er fouten in zitten. Deze opzet is in deze tijd min of meer achterhaald of verloopt interactiever doordat er op de achtergrond al allerlei gegevens on-the-fly worden gecontroleerd op de server. Een mogelijke reden voor deze aanpak was wellicht besparen van bandbreedte en/of servercapaciteit, maar dat is tegenwoordig veel minder een ding dan vroeger lijkt mij.
Quote:
Daarnaast lees je dat een gebruiker JavaScript via de browser kan uitschakelen.

Dat was voorheen de reden dat alleen een controle aan de client-zijde niet afdoende was: je kon (en kunt) deze checks (nog steeds) omzeilen door JavaScript in het geheel uit te zetten. Daarom is het altijd -toen en nu nog steeds- zaak dat je altijd alle formuliergegevens, of liever gezegd "USER DATA", aan de server-zijde (nogmaals) controleert.

Dingen waar je op moet letten als je bronnen op het internet raadpleegt zijn o.a.:
- houdbaarheid, hoe oud is de bron? wordt er uberhaupt een datum vermeld? als het meer dan een paar jaar oud is is de inhoud mogelijk al achterhaald / niet meer actueel
- waarheidsgehalte, soms worden er dingen verkondigd die gewoon echt niet kloppen of verkeerd worden uitgelegd, probeer dus meerdere bronnen te vinden die (ongeveer) dezelfde bevindingen hebben en op eenzelfde wijze naar die bevindingen toewerken, dan is het waarschijnlijker dat je goed zit
- onderbouwing, klopt deze wel of zijn het cirkelredeneringen of is het niet duidelijk waarom iets op een bepaalde manier wordt aangepakt, de (technische) keuzes die worden gemaakt moeten verdedigbaar zijn, en zouden dus ook uitgelegd en onderbouwd moeten worden

Hoe meer ervaring je opdoet bij het raadplegen van externe bronnen, hoe beter je deze ook op inhoudelijke waarde kunt schatten.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.