PHP commercieel?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/04/2011 09:11:53
Quote Anchor link
Hallo allen,

De senior programmeur van het bedrijf waar ik werk heeft af en toe (via Skype) contact met de mensen van Zend (het bedrijf achter PHP). Gisteren kreeg hij van een van zijn contacten te horen dat er plannen zijn om na versie 6 commercieel verder te gaan. Vanaf versie 7 zou dan een klein bedrag betaald moeten worden voor een licentie. Deze licentie bevat een code om de PHP engine op de server te 'unlocken'. Zonder licentie werkt de PHP code niet. Oudere versies blijven wel gewoon gratis beschikbaar. Let wel, er staat nog niets vast maar er wordt op dit moment in Israel (hoofdkantoor Zend) over nagedacht. Een trieste gedachte... :( Ik wilde het graag even met jullie delen.

Groeten Ozzie
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 15:15:52
 

01/04/2011 09:13:20
Quote Anchor link
Nog meer redenen om over te gaan naar Microsoft. Die leveren tenminste ook geen half gare code.
Dit verklaart wel waarom het zo lang duurt om php6 vrij te geven (of überhaupt te maken).
 

01/04/2011 09:32:26
Quote Anchor link
Karl Karl op 01/04/2011 09:13:20:
Nog meer redenen om over te gaan naar Microsoft. Die leveren tenminste ook geen half gare code.
Dit verklaart wel waarom het zo lang duurt om php6 vrij te geven (of überhaupt te maken).


Ja of niet? Kijk naar Windows Vista, Windows Millenium of Internet Explorer. Dit zijn dan wel geen "programmeertalen" maar het zegt wel genoeg over het bedrijf.
 

01/04/2011 09:35:20
Quote Anchor link
Dillen Meijboom op 01/04/2011 09:32:26:
Karl Karl op 01/04/2011 09:13:20:
Nog meer redenen om over te gaan naar Microsoft. Die leveren tenminste ook geen half gare code.
Dit verklaart wel waarom het zo lang duurt om php6 vrij te geven (of überhaupt te maken).


Ja of niet? Kijk naar Windows Vista, Windows Millenium of Internet Explorer. Dit zijn dan wel geen "programmeertalen" maar het zegt wel genoeg over het bedrijf.


Heb je wel eens naar de achterliggende code van php gekeken? Man, wat een vieze boel is dat.
Alle zakelijke producten van Microsoft zijn echt wel te vertrouwen (waarom zouden ze anders zoveel worden gebruikt?)
 

01/04/2011 09:36:38
Quote Anchor link
Karl Karl op 01/04/2011 09:35:20:
Dillen Meijboom op 01/04/2011 09:32:26:
Karl Karl op 01/04/2011 09:13:20:
Nog meer redenen om over te gaan naar Microsoft. Die leveren tenminste ook geen half gare code.
Dit verklaart wel waarom het zo lang duurt om php6 vrij te geven (of überhaupt te maken).


Ja of niet? Kijk naar Windows Vista, Windows Millenium of Internet Explorer. Dit zijn dan wel geen "programmeertalen" maar het zegt wel genoeg over het bedrijf.


Heb je wel eens naar de achterliggende code van php gekeken? Man, wat een vieze boel is dat.
Alle zakelijke producten van Microsoft zijn echt wel te vertrouwen (waarom zouden ze anders zoveel worden gebruikt?)


Daar kan ik niks over zeggen omdat ik dat inderdaad niet heb gedaan. Maar als ik artikelen lees over "beveiligingslekken" in een hoop producten van Microsoft (o.a. Internet Explorer) begin ik al snel te twijfelen.
 

01/04/2011 09:38:44
Quote Anchor link
Dillen Meijboom op 01/04/2011 09:36:38:
Karl Karl op 01/04/2011 09:35:20:
Dillen Meijboom op 01/04/2011 09:32:26:
Karl Karl op 01/04/2011 09:13:20:
Nog meer redenen om over te gaan naar Microsoft. Die leveren tenminste ook geen half gare code.
Dit verklaart wel waarom het zo lang duurt om php6 vrij te geven (of überhaupt te maken).


Ja of niet? Kijk naar Windows Vista, Windows Millenium of Internet Explorer. Dit zijn dan wel geen "programmeertalen" maar het zegt wel genoeg over het bedrijf.


Heb je wel eens naar de achterliggende code van php gekeken? Man, wat een vieze boel is dat.
Alle zakelijke producten van Microsoft zijn echt wel te vertrouwen (waarom zouden ze anders zoveel worden gebruikt?)


Daar kan ik niks over zeggen omdat ik dat inderdaad niet heb gedaan. Maar als ik artikelen lees over "beveiligingslekken" in een hoop producten van Microsoft (o.a. Internet Explorer) begin ik al snel te twijfelen.


Wat heb je niet gedaan?
Die beveiligingslekken zijn ook eigenlijk als snelste van de grootste bedrijven opgelost. Daar zijn statistieken van. Er zijn zoveel lekken omdat zoveel mensen het gebruiken en dus ook zo'n mooi platform is om te misbruiken (groot "publiek").

Maar goed, laat ik het anders stellen, voor mij zou het wel een reden zijn om van php af te stappen naar bijvoorbeeld C#.net o.i.d.
 

01/04/2011 09:39:36
Quote Anchor link
Niet gekeken naar de achterliggende code van PHP.
C#.net valt me nog mee maar met ASP zou ik liever niet programmeren.
 
John D

John D

01/04/2011 09:40:39
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 01/04/2011 09:11:53:
Hallo allen,
PHP engine op de server te 'unlocken'
Broodje AAP verhaal. PHP is onderdeel van de GNU license en er zijn veel (vrijwilige) ontwikkelaars die hier aan mee werken. Kijk ook maar eens naar onder andere MySQL, Linux en Java. Vele groten bemoeien zich daarmee (MySQL = Oracle) maar van de GNU license komen ze niet meer af. Zend is niet het bedrijf achter PHP maar Zend is het bedrijf dat vrolijk gebruik maakt van PHP en dit met allerlei tooling (waar je dus wel voor betaalt) in de markt zet. RedHat verkoopt ook licenties (op Linux support) maar Linux op zich is en blijft Open Source GNU net als PHP.
Gewijzigd op 01/04/2011 09:43:13 door John D
 

01/04/2011 09:43:05
Quote Anchor link
John D op 01/04/2011 09:40:39:
Ozzie PHP op 01/04/2011 09:11:53:
Hallo allen,
PHP engine op de server te 'unlocken'
Broodje AAP verhaal. PHP is onderdeel van de GNU license en er zijn veel (vrijwilige) ontwikkelaars die hier aan mee werken. Kijk ook maar eens naar onder andere MySQL, Linux en Java. Vele groten bemoeien zich daarmee (MySQL = Oracle) maar van de GNU license komen ze niet meer af.


Maar is het dan niet zo als ze PHP "stop zetten" en een nieuw project beginnen met een andere naam (wat dus eigenlijk gewoon PHP 7 is). Dat ze dan wel commercieel mogen beginnen?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/04/2011 09:43:40
Quote Anchor link
Ik heb gehoord dat dit op 1 april 2014 zal gaan gebeuren....

Erg sneu inderdaad dat PHP ten onder gaat door zijn eigen succes..
 

01/04/2011 09:45:54
Quote Anchor link
- Aar - op 01/04/2011 09:43:40:
Ik heb gehoord dat dit op 1 april 2014 zal gaan gebeuren....

Erg sneu inderdaad dat PHP ten onder gaat door zijn eigen succes..


Het is natuurlijk wel 1 april...

/me heeft-het-te-druk-met-assembly-debug
 
John D

John D

01/04/2011 09:49:14
Quote Anchor link
Uiteraard kunnen er twee stromen gaan ontstaan: GNU public License PHP en Zend met een eigen taaltje..... In IT is het momenteel heel erg aantrekkelijk om met Open Source software te werken (geen jaarlijkse licentiekosten) en ondersteuning in te kopen bij bijvoorbeeld RedHat, of Java alsmede MySQL en ondersteuning in te kopen bij Oracle. Dan gaan we toch geen PHP bij Zend kopen?? Op dit moment wordt ook XEN virtualisatie erg populair in de IT markt. XEN is ook GNU Open Source en bedrijven kopen ondersteuning en tools in bij Citrix. Zend zou erg dom zijn wanneer ze een eigen gesloten versie van PHP gaan uitbrengen. Ze worden dan uitgekotst door de Open Source GNU community.
 
Joris van Rijn

Joris van Rijn

01/04/2011 09:59:14
Quote Anchor link
Zijn er ook bronnen?
 
Mar cel

Mar cel

01/04/2011 10:36:08
Quote Anchor link
Slechte 1 april grap. ;)

Ps: www.gmail.com/motion
Gewijzigd op 01/04/2011 10:36:26 door Mar cel
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/04/2011 11:08:56
Quote Anchor link
Joris van Rijn op 01/04/2011 09:59:14:
Zijn er ook bronnen?

Geen idee. Zoals ik zei, de informatie komt rechtstreeks van iemand bij Zend.

John D op 01/04/2011 09:40:39:
Ozzie PHP op 01/04/2011 09:11:53:
Hallo allen,
PHP engine op de server te 'unlocken'
Broodje AAP verhaal. PHP is onderdeel van de GNU license en er zijn veel (vrijwilige) ontwikkelaars die hier aan mee werken. Kijk ook maar eens naar onder andere MySQL, Linux en Java. Vele groten bemoeien zich daarmee (MySQL = Oracle) maar van de GNU license komen ze niet meer af. Zend is niet het bedrijf achter PHP maar Zend is het bedrijf dat vrolijk gebruik maakt van PHP en dit met allerlei tooling (waar je dus wel voor betaalt) in de markt zet. RedHat verkoopt ook licenties (op Linux support) maar Linux op zich is en blijft Open Source GNU net als PHP.

Het fijne weet ik er ook niet van. Zal maandag eens aan mijn collega vragen of hij er meer van weet.
 
Kees Schepers

kees Schepers

01/04/2011 12:12:47
Quote Anchor link
Gewoon een flauwe 1 april grap :)

Zal nooit gebeuren, en als het wel klopt zal Ozzie wel een foute interpretatie hebben gemaakt en zal wellicht een component van Zend in PHP betaalt worden maar PHP zelf no-way maak dat de paus maar wijs!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/04/2011 14:54:44
Quote Anchor link
Oke oke oke... het was inderdaad een 1 april grap :-)
Het hele verhaal is uit m'n duim gezogen. Maar ja... iemand hier op het forum moet toch een 1 april grap maken vandaag? En aangezien niemand het doet, doe ik het maar!Hihihi... en er zijn er toch een paar ingestonken :D
 

01/04/2011 15:00:39
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 01/04/2011 14:54:44:
Oke oke oke... het was inderdaad een 1 april grap :-)
Het hele verhaal is uit m'n duim gezogen. Maar ja... iemand hier op het forum moet toch een 1 april grap maken vandaag? En aangezien niemand het doet, doe ik het maar!Hihihi... en er zijn er toch een paar ingestonken :D

LoL

Toch is het iets om over na te denken... Er zal vast wel een bedrijf zijn die uiteindelijk iets wat populair en open-source is betaald gaan maken.
 
B a s
Beheerder

B a s

01/04/2011 15:38:58
Quote Anchor link
Dat doen ze ook al zoals John omschrijft. En je doet het zelf ook als je voor een klant werkt en een PHP scriptje verkoopt.
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

01/04/2011 16:01:14
Quote Anchor link
Hij's wel goed ebdacht
Beter dan de Heineken Bier-pads voor de Senseo
 

01/04/2011 16:44:34
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 01/04/2011 14:54:44:
Oke oke oke... het was inderdaad een 1 april grap :-)
Het hele verhaal is uit m'n duim gezogen. Maar ja... iemand hier op het forum moet toch een 1 april grap maken vandaag? En aangezien niemand het doet, doe ik het maar!Hihihi... en er zijn er toch een paar ingestonken :D


Ik blijf wel bij mijn mening :-)
En blijf het kut vinden dat php zes zo lang duurt om uit te komen.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.