PHP maak PDF

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Loek Lemmens

Loek Lemmens

06/01/2021 01:28:39
Quote Anchor link
Hallo,


Puur voor zelfstudie ben ik geïnteresseerd hoe je met PHP nou een PDF document kunt maken.
Natuurlijk zijn er al complete library's voor, maar ben meer benieuwd waarmee het nu begint etc.

Is er ergens goede documentatie te vinden of misschien een tutorial wat iemand mij kan aanraden?

Gr. Loek
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 17:11:56
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/01/2021 02:01:34
Quote Anchor link
Bekijk eens hoe de libraries dat doen?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

06/01/2021 09:16:02
Quote Anchor link
Leuk onderzoeksidee.

De eerste deelvraag is: wat is PDF? Het staat voor Printable Portable Document Format, en het is een bestandsformaat voor virtueel papier. Wat HTML is voor de browser, is PDF voor de printer.

Het is ontwikkeld door Adobe Systems Inc. in 1993, en de specificatie is vastgelegd in ISO 32000. Er zijn verschillende versies van PDF, bijvoorbeeld 1.6, 1.7 en 2.0. Als je met PHP een PDF wilt maken, moet je kiezen voor een PDF versie, en volgens de specificaties een bestand opstellen.
De specificaties voor een PDF vind je o.a. hier:
https://www.adobe.com/content/dam/acom/en/devnet/pdf/pdfs/PDF32000_2008.pdf

De tweede deelvraag is: wat is PHP, en hoe werkt het?
Dat is best een hele leerweg, er zijn op internet verschillende resources te vinden, zoals deze:
https://www.w3schools.com/php/default.asp
Je kunt ook kiezen voor tutorials met eeuwige batterijduur, bijvoorbeeld het PHP kookboek van Ward:
https://www.bol.com/nl/p/php-kookboek/1001004006192040/

De derde deelvraag is: hoe gebruik je PHP om jouw eigen content in PDF-formaat te gieten?
Er zijn libraries voor te vinden die het het uitzoekwerk al gedaan hebben, maar je kunt dat ook zelf gaan doen met de kennis van de eerdere twee deelvragen. Er is niets mis met het opnieuw uitvinden van het wiel, want dat proces beheersen is ook belangrijk. Je moet het alleen wel zien als een leerweg voor jezelf, en dat doe je.
Gewijzigd op 06/01/2021 13:37:37 door Ad Fundum
 
Aad B

Aad B

06/01/2021 13:03:59
Quote Anchor link
Ad Fundum op 06/01/2021 09:16:02:
De eerste deelvraag is: wat is PDF? Het staat voor Printable Document Format

PDF staat voor: Portable Document Format niet voor: Printable Document Format
Gewijzigd op 06/01/2021 13:06:44 door Aad B
 
Ad Fundum

Ad Fundum

06/01/2021 13:34:48
Quote Anchor link
Ja dat klopt inderdaad, dank voor de correctie.
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

06/01/2021 15:23:41
Quote Anchor link
Loek Lemmens op 06/01/2021 01:28:39:
Puur voor zelfstudie ben ik geïnteresseerd hoe je met PHP nou een PDF document kunt maken.

Klinkt een beetje alsof je voor de lol het doucheputje schoon wilt maken, maar dit terzijde.

Een bestaande library bekijken kan soms nogal eens overweldigend zijn, omdat je meteen het diepe in gegooid wordt. Daarom kan het meestal geen kwaad om eerst de kale spec eens door te lezen, om je een beetje in te leven in de materie (vooral de gebruikte bewoordingen, enz). Op wikiPedia vindt je een aantal versies (de 2.0 versie is alleen tegen betaling bij het ISO te verkrijgen, maar dan begin je gewoon met een 1.x versie - daar zit de basis ook wel in).

Maar nogmaals: ik weet niet hoe ver je bent in je zelfstudie, maar ik kan me leukere en eenvoudigere onderwerpen voorstellen om je vrije tijd aan te besteden. Voor het genereren van PDF's pak ik gewoon altijd iets bestaands, of WebKit HTML to PDF convertor.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.