php + menu's

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wim Smit

Wim Smit

11/06/2008 11:54:00
Quote Anchor link
Ik wil mijn horizon en kennis wat verbreiden en daarom zou ik graag van zo veel mogelijk mensen willen weten wat voor soort menu's jullie graag in combinatie met php gebruiken.

Zelf gebruik ik vaak voor mijn menu's forms met submit buttons en een hidden form field waarin ik aangeef wat er moet gebeuren. Vervolgens gebruik ik een if construct om te zien welke menu optie is gekozen, en wat er dan moet gebeuren.

Dus bijv. zoiets:

<form method=POST action=$_SERVER[PHP_SELF]>
<input type=hidden name=action value=optie1>
<input type=submit value=OK>
</form>

if ($_POST[action] == optie1) {\\Ga iets doen.}

Ik maak het dan nog wat ooglijk met css opmaak. Maar dit kan vast allemaal mooier/beter/efficienter.
 
PHP hulp

PHP hulp

17/05/2024 13:41:01
 
Mitchell

Mitchell

11/06/2008 12:03:00
Quote Anchor link
Waarom gebruik je form.. voor een menu? :\
Ik ben niet een pro php'er, maar zelfs ik weet dat dat niet moet.
 
Wim Smit

Wim Smit

11/06/2008 12:08:00
Quote Anchor link
Ik gaf al aan dat het beter en efficienter zou kunnen. Hoewel het me nu ook weer niet zo verkeerd leek?
Volgens mij ben ik er mee begonnen omdat tekst links een vervelende riedel opties erachter aan krijgen waarvan ik liever niet wil dat een gebruiker dat ziet. dus bijv. index.php?menu=optie1&submenu=optie5.

Maar zoals ik al zei, ik hoor graag hoe anderen hun menu's opzetten. :)
 
Mitchell

Mitchell

11/06/2008 12:11:00
Quote Anchor link
Gewoon normale links gebruiken. Als je daadwerkelijk "index.php?menu=optie1&submenu=optie5" ziet. Kan je altijd nog mod rewrite gebruiken hiervoor.

Kan je die trouwens niet gewoon veranderen in index.php?page=home&subpage=news? Dat zou mooier staan, dan zou je hem met mod rewrite kunnen veranderen in /home/news/. ;)
 
- -

- -

11/06/2008 13:06:00
Quote Anchor link
Iedereen die weet wat hij doet gebruikt ul's samen met li's, met daarin gewoon een a'tje om op te klikken. D.m.v. CSS maak je de zaak dan mooi.
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

11/06/2008 13:41:00
Quote Anchor link
Wim Smit schreef op 11.06.2008 12:08:
Ik gaf al aan dat het beter en
Volgens mij ben ik er mee begonnen omdat tekst links een vervelende riedel opties erachter aan krijgen waarvan ik liever niet wil dat een gebruiker dat ziet. dus bijv. index.php?menu=optie1&submenu=optie5.


en wat als iemand die ene pagina in zijn favorieten op wilt slaan? dat gaat dan niet..

bovendien kan je ook niet zonder moeite op vorige blijven klikken, want dan vraagt de brwoser of de geposte data opnieuw gestuurt moet worden. (irritant dus).
 
Wim Smit

Wim Smit

11/06/2008 13:59:00
Quote Anchor link
Idd, dat is ook een van de redenen dat ik het anders wil doen.
Maar ik kende het mod rewrite principe niet, en forms waren op dat moment de enige manier waar ik op kon komen waarbij je niet al die extra info in je link krijgt.

De hele bedoeling van mijn vraag is dan ook om op een goed alternatief te komen. Het lijkt dus dat tekst link met mod rewrite de beste oplossing is.
 
Mitchell

Mitchell

11/06/2008 14:06:00
Quote Anchor link
PHP
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
$p
= $_GET['p'];

switch($p)
{
    case
"home":
        include "home.php";
    break;
    case
"news":
        include "news.php";
    break;
}

?>

HTML
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<ul>
<li><a href="?p=home">Home</a></li>
<li><a href="?p=news">News</a></li>
</ul>


En dan met eventueel mod rewrite zou je hier gewoon nog /news/ of /home/ van kunnen maken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.