php vs jsp, en ander vraagje

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jaap evidor

Jaap evidor

01/10/2016 01:57:03
Quote Anchor link
Hey,

wanneer maak je gebruik van php en wanneer stappen mensen over naar jsp?
lees op google verschillende dingen, maar vaak wat verouderde berichten, denk persoonlijk dat de mogelijkheden met jsp groter zijn dan met php. alleen dat php een stuk makkelijker te leren is.

hoor graag jullie meningen over jsp vs php.

er is ook een reden dat ik dit wil weten,
ga langzaam beginnen met het leren van java.
nu wil ik in 2017 beginnen met een project, middel/grote website(soort e-commerce) hier wil ik graag een applicatie bij maken. waarbij de backend van de website geregeld kan worden. bijvoorbeeld inkijken van transacties, orders bekijken, chatten met gebruikers. zonder ook maar op de website zelf te hoeven komen.

de website kan ik geheel in php maken, en de applicatie zou in java te maken moeten zijn. maar nu vroeg ik me hier voor af is het niet makkelijker de website met jsp te maken, voor een makkelijkere integratie met de applicatie. of zal dit weinig uitmaken, aangezien gros van de data toch opgeslagen en geladen word vanuit een database. maar voor bijvoorbeeld een live chat op de website, lijkt het me sneller om rechtstreeks met de applicatie de communiceren, dan eerst alles in een database op te slaan, en in de applicatie weer uit te lezen.

wat zouden jullie doen? website in php of jsp maken en waarom?

Ja ik weet dat dit een groot project is voor iemand met 1% java kennis, maar het project hoeft snel af, ga dit project voornamelijk doen om wat java te leren.


Hoor graag jullie meningen/ervaringen
 
PHP hulp

PHP hulp

15/05/2024 08:19:33
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

01/10/2016 08:57:53
Quote Anchor link
Ik zou zonder enige twijfel de website in PHP maken. PHP heeft standaard en gratis (opensource) veel meer aan boord dan JSP. Denk hierbij aan FTP, CURL, compressie tools als zip en encrypties als MD5, SHA en BCrypt. Ook wordt PHP door bijna iedere webserver en provider ondersteund.

Als je JAVA wilt leren is daar niets mis mee maar ik zou me dan concentreren op java applicaties die op verschillende computers vanaf de desktop te starten zijn in plaats van in een browser werken.

Anno 2016 zijn er overigens nog maar weinig redenen om voor een e-commerce pakket een desktop applicatie te schrijven.
voorraadbeheer, order-administratie, chatten en emailen kan allemaal prima (of beter) vanuit de browser.

Soms is een browser iets te veel afgeschermd van de rest van de pc en zijn randapparatuur. Denk bijvoorbeeld aan automatisch printen zonder dat een gebruiker hiervoor enkele muisklikken moet doen. Hiervoor heb je dan speciale software nodig.
 
Jaap evidor

Jaap evidor

01/10/2016 09:25:02
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie.

ik weet dat je eigenlijk alles vanuit de website zou kunnen afhandelen. maar het lijkt me persoonlijker, makkelijker als je bijvoorbeeld continu de applicatie op de achtergrond heb draaien op een pc. zodat bij een nieuwe order, of iemand die in de live chat is je hier een notificatie voor krijgt, zonder dat je continu de website open hoeft te hebben staan in de browser.

Nog advies om het eventueel in een andere programmeer taal schrijven/leren? lees over java ook verschillende dingen. de een vind het ouderwets de ander wil niks anders. natuurlijk is dit maar een mening, maar als er betere talen zijn om te leren dan java zou ik dat natuurlijk doen.


Toevoeging op 01/10/2016 09:26:42:

JAAIWN ebidor op 01/10/2016 09:25:02:
Bedankt voor je reactie.
het is de bedoeling om de website compleet zelf te maken, zonder gebruik te maken van bestaande e-commerce frameworks. aangezien die toch nog redelijk omgebouwd moeten worden voor wat ik wil.

ik weet dat je eigenlijk alles vanuit de website zou kunnen afhandelen. maar het lijkt me persoonlijker, makkelijker als je bijvoorbeeld continu de applicatie op de achtergrond heb draaien op een pc. zodat bij een nieuwe order, of iemand die in de live chat is je hier een notificatie voor krijgt, zonder dat je continu de website open hoeft te hebben staan in de browser.

Nog advies om het eventueel in een andere programmeer taal schrijven/leren? lees over java ook verschillende dingen. de een vind het ouderwets de ander wil niks anders. natuurlijk is dit maar een mening, maar als er betere talen zijn om te leren dan java zou ik dat natuurlijk doen.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

01/10/2016 09:47:07
Quote Anchor link
Ik denk niet dat java een slechte taal is om te leren. Moderne talen hebben trouwens veel overeenkomsten waardoor de verschillen wat kleiner worden. C++ is ook erg leerzaam. Maar java applicaties werken in principe op veel verschillende besturingssystemen. C is op de meeste machines beschikbaar maar de libraries zijn anders waarmee je bij het ontwikkelen van je applicatie rekening moet houden. C is wel weer de meest krachtige van de twee.

Heb je al stilgestaan bij de desktop notificaties die een browser kan geven?
Ook kun je denken aan push berichten via email, of een app.
De vrijheid van een browser is natuurlijk dat je zo op iedere pc kunt inloggen, ook in Sulawesi - Indonesië om maar een gek voorbeeld te geven :-)
 
Jaap evidor

Jaap evidor

01/10/2016 10:03:34
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 01/10/2016 09:47:07:
Ik denk niet dat java een slechte taal is om te leren. Moderne talen hebben trouwens veel overeenkomsten waardoor de verschillen wat kleiner worden. C++ is ook erg leerzaam. Maar java applicaties werken in principe op veel verschillende besturingssystemen. C is op de meeste machines beschikbaar maar de libraries zijn anders waarmee je bij het ontwikkelen van je applicatie rekening moet houden. C is wel weer de meest krachtige van de twee.

Heb je al stilgestaan bij de desktop notificaties die een browser kan geven?
Ook kun je denken aan push berichten via email, of een app.
De vrijheid van een browser is natuurlijk dat je zo op iedere pc kunt inloggen, ook in Sulawesi - Indonesië om maar een gek voorbeeld te geven :-)



dan hou ik maar bij java om te beginnen :)

Alleen is het voor desktop notificaties niet zo, dat je website/browser als nog continu moet open hebben? natuurlijk met een applicatie zul je die ook continu open moeten hebben.

het zal ook mogelijk zijn om alles via de website te kunnen regelen, maar wil de applicatie er naast hebben. het gaat een soort mmo curreny/service/account selling website worden. waarbij er een aantal mensen zijn die bijvoorbeeld orders afhandelen via een livechat. heb wel is gekeken bij iemand die soort gelijke website heeft runnen. en vond het persoonlijk, zwaar kut. stel je bent 3/4 orders tegelijk aan het afhandelen. dus met 4 verschillende mensen chatten, en ondertussen hun orders der bij pakken. open je toch al snel meerdere tabs voor de orders.

Vandaar dat ik denk dat dit overzichtelijker te doen is in een applicatie.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.