PHP wiskunde een pré?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ben van Velzen

Ben van Velzen

31/07/2017 22:37:26
Quote Anchor link
Nee, als beginner moet je het programmeren ontdekken. Dan al helemaal. Duik niet meteen een taal in, leer eerst de logica te doorgronden. Daarna kun je keuzes gaan maken voor je eerste project en aan de hand van dat project verder te leren.
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 14:48:11
 
Willem vp

Willem vp

01/08/2017 00:46:12
Quote Anchor link
Levi n op 31/07/2017 21:56:55:
Ik heb een doel en kies daarbij een taal om te leren programmeren. Wanneer je hierin ervaring hebt snap ik het, maar als beginners zou ik toch eerst een taal moeten ontdekken?

Het hangt af van je doel. Als het je doel is om te leren programmeren, dan is de programmeertaal van ondergeschikt belang. Veel belangrijker is het om een basis te hebben, de concepten te kennen. Hoe deel je een groot probleem op in kleinere hanteerbare problemen? Moet je je programma top-down of bottom-up bouwen? Wat zijn datastructuren en flowcontrol en hoe ga je ermee om? Etc.

Heb je die basis niet, dan moet je niet gaan proberen een programmeertaal te leren. Sterker nog: toen ik (bijna 30 jaar geleden alweer) informatica ging studeren, mochten we pas een programmeertaal leren als we konden programmeren (!). In de praktijk betekende dat, dat je eerst een jaar lang met van alles en nog wat bezig was (computerarchitectuur, predicatenlogica, communicatietechnieken, ontwerpmethodes, algoritmiek, en weet ik veel wat al niet meer) en vervolgens leerde je het jaar daarop in een stuk of acht verschillende talen te coderen.

Alhoewel er honderden programmeertalen zijn, komen de onderliggende concepten redelijk overeen. Vrijwel elke taal heeft wel arrays, for-loops, if-then-else-constructies, etc. Maar als je niet kunt visualiseren wat een array is, of niet het verschil weet tussen for, do-while en while-do, dan is het ongeacht de taal moeilijk om een goed werkend programma te schrijven.

Toevoeging op 01/08/2017 01:29:42:

Thomas van den Heuvel op 31/07/2017 12:53:43:
Python is een programmeertaal, PHP is een scriptingtaal. Beide worden voor (compleet?) verschillende doeleinden gebruikt. Bij de een moet je code compileren, bij de ander niet.

Om te beginnen -Ben zei het al eerder- is Python ook een scriptingtaal. Maar de begrippen 'programmeertaal' en 'scriptingtaal' zijn niet disjunct. Integendeel. Scripttalen zijn een deelverzameling van programmeertalen (oftewel: iedere scripttaal is een programmeertaal, maar niet iedere programmeertaal is een scripttaal).

Vroeger onderscheidden scripttalen zich van andere programmeertalen doordat ze geïnterpreteerd werden in plaats van gecompileerd. Dat onderscheid is heel erg aan het vervagen. In bovengenoemde quote zeg je dat PHP niet gecompileerd wordt. Dat is heel erg onjuist. Zodra je een PHP-script uitvoert, wordt het namelijk eerst... gecompileerd (om precies te zijn tot bytecode; als je de Vulcan Logic Disassembler installeert, kun je vervolgens die bytecode weer bekijken).
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.