Primairy en foreign key

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sven b

Sven b

04/08/2011 12:18:27
Quote Anchor link
Hallo,

Ik heb zojuist een tutorial doorgelezen met het aanmaken van key's in je database. Oftewel in je sql. In de tutorial werken ze met left right inner en self joins. Dat ziet er allemaal interessant uit, maar hij heeft het er ook over dat beginners vergeten de foreign key aan te maken.

Ik moet zeggen dit heb ik ook niet gedaan, maar heb wel tabellen naar elkaar vernoemd. Bijv:
Tabel 1: categorieen
kolommen: c_id, categorie

Tabel 2: berichten
kolommen:b_id, cat_id, dateposted, naam, onderwerp, berichten

Dit werkt naar mijn inziens ook, maar door een foreign key toe te kennen kan het dan nog beter werken? Of hoe moet ik het zien?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 11:45:11
 
The Force

The Force

04/08/2011 12:39:42
Quote Anchor link
Door een foreign key kan je afdwingen dat cat_id ook daadwerkelijk naar een geldige c_id verwijst. Ook kan je aangeven wat er moet gebeuren als je en rij in de tabel categorieen wordt geupdate of verwijderd. Stel je verwijderd een categorie waar vijf berichten aan gekoppeld zitten. Wat wil je? Moeten die berichten automatisch mee verwijderd worden, moet cat_id op NULL gezet worden of mag je überhaupt geen categorie verwijderen als er berichten aan gekoppeld zijn?

Je zorgt met foreign keys ervoor dat de integriteit van je database bewaart blijft. Je voorkomt bijvoorbeeld dat je een bericht kan toevoegen met een cat_id die niet klopt. Het maakt je database dus ook betrouwbaarder. Voor een database is dat erg belangrijk.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.