Primary sleutel en sleutel met meerdere kolommen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jonet L

Jonet L

30/01/2011 13:36:45
Quote Anchor link
Ik wil een nieuwe database opzetten met 10 velden erin.
daar wil ik een unieke sleutel in hebben en die bestaat uit een combinatie van 4 velden van de 10 velden.
met die unieke sleutel of veld wil ik later het record opzoeken en bepaalden velden wijzigen
moet ik deze sleutel van 4 velden opnemen met een extra veld om dit te creeeren? dus aanmaken 11 velden?
ben wat aan het stoeien geweest om een sleutel aan te maken via een index maar weet niet hoe ik daar dan weer op moet zoeken of eigenlijk wat daar dan het nut van is.
hoe kan ik zoiets nu het beste op gaan zetten?
ik ben de hele ochtend aan het googelen geweest , veel gevonden maar nog steeds snap ik niet hoe hoe ik dit moet aanpakken.

wie brengt me op gang?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 03:32:39
 
Sure Is

Sure Is

30/01/2011 14:08:38
Quote Anchor link
Ik ben niet 100% zeker over wat je bedoelt,
maar als ge gewoon een records (horizontale lijn) wilt definiëren adhv 4 velden,
maak dan gewoon 10 velden.
Ik zou niet weten wat dat 11e veld daarbij komt doen.
Om een record uit u table te halen zoek je gewoon WHERE key1=... AND key2=... AND key3=... AND key4=...

Of bedoel je iets anders?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

30/01/2011 14:33:03
Quote Anchor link
Je kunt gewoon een unique index maken over meerdere kolommen.
UNIQUE INDEX tabel_naam (kolom_1, kolom_2),

Daarnaast is het de vraag wat voor kolommen het zijn, je kunt de vergelijking gewoon doen zoals Sure Is hierboven zegt.
Als je unieke gegevens uit tekst bestaat is het vaak handig om een int o.i.d. als id te gebruiken en daar mee relaties naar je andere tabellen te leggen. (Anders krijg je foreign key constrains met meerdere kolommen aan elke kant dat vindt ik zelf in ieder geval onoverzichtelijk en onhandig)

Het is dus ook een beetje de vraag wat voor gegevens zijn het.
 
Jonet L

Jonet L

30/01/2011 21:01:59
Quote Anchor link
wat ik bedoel is in PhpMyadmin (linksonderin in tab structuur kopje indexen)
daar kun je een sleutel maken met bv 4 velden
nou dacht ik dat je daar een zoekopdracht sneller door kan laten functioneren door bv een index? of zo aan te maken van die bewuste 4 velden?
wat ik wil is dus een sleutel per record te hebben indien er dan een record gewijzigt moet worden dat ik snel in de tabel kan zoeken naar dat record.
Deze sleutel komt maar 1x voor in de gehele tabel.
de sleutel is numeriek.
je maakt toch een index aan om sneller te zoeken door de database?
alleen hoe dat moet zie ik (nog) niet.
ik hoopdat julle me kunnen helpen aan een helder antwoord.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.