problemen met dropdown

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mathias

mathias

11/08/2007 23:28:00
Quote Anchor link
Ik heb dus na enig speurwerk een werkende dropdown gekregen met de gegevens uit een SQL database

dit is mijn code waarmee ik het moet stellen :)

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
include("dbinlog.php");
$mysql_id=mysql_connect("localhost","easyconcept","database");
$query="SELECT naam,naamklant FROM structuur";
$res=mysql_db_query("easyconcept","$query",$mysql_id);

/////////////////////////////////////dropdown klant

/* You can add order by clause to the sql statement if the names are to be displayed in alphabetical order */

$result = mysql_query ($query);
echo "<tr><td>Naam van de werknemer</td><td><select name=naam2 value=''>drop</option>";
// printing the list box select command

while($nt=mysql_fetch_array($result)){//Array or records stored in $nt
echo "<option value=$nt[naam]>$nt[naam]</option>";
/* Option values are added by looping through the array */
}
echo "</select></td></tr>";// Closing of list box


nu is er iets raars aan de hand, als ik bijvoorbeeld Van Haverbeke invul dan post hij alleen maar de Van en niet de Haverbeke, maar als ik gewoon in 1 woord het schrijf dan wel.

en nog eens een vraagje aangezien er veel dezelfde namen in die database zitten kan je een string meegeven waardoor hij iedere naam maar MAX 1x weergeeft ?

dank op voorhand !
 
PHP hulp

PHP hulp

05/05/2024 11:55:14
 
Frank -

Frank -

12/08/2007 04:06:00
Quote Anchor link
Jouw option-tag is niet correct, geen valide html, de quotes ontbreken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<option value="jouw value">De keuze</option>

Deze dubbele quotes mogen niet ontbreken in de html-output, zie de broncode in de browser of je e.e.a. goed hebt staan. Tevens kan het valideren van jouw site een hoop van dit soort lullige problemen voorkomen, Tidy doet wonderen.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

12/08/2007 09:49:00
Quote Anchor link
[qoute]en nog eens een vraagje aangezien er veel dezelfde namen in die database zitten[/quote]Hoe kan dat? In principe sla je gegevens maar 1x op in een database en zal een naam dus nooit dubbel voorkomen.

Daarnaast vraag ik me af hoe je datamodel eruit ziet, de kolommen naam en naamklant lijken mij niet echt logisch in 1 tabel.

Maar goed, om een bepaalde naam maar 1x te selecteren:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT DISCTINCT naam FROM tabel
 
Mathias

mathias

12/08/2007 19:50:00
Quote Anchor link
ok dat met die option value doe moet ik niet tussen " zetten maar tussen ' want anders aanvaard PHP het blijkbaar niet bedankt voor de hulp trouwens !

Maar voor iedere naam maar 1x te laten verschijnen lukt het me niet met DISTINCT is hier een andere optie voor ?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door mathias
 
Frank -

Frank -

12/08/2007 19:55:00
Quote Anchor link
Quote:
Maar voor iedere naam maar 1x te laten verschijnen lukt het me niet met DISTINCT is hier een andere optie voor ?
Nee, DISTINCT is hier voor gemaakt. Wanneer dat niet werkt, doe jij iets goed fout.

Verder is een enkele quote in html geen valide html. Op zich is dat geen ramp, maar het is een kleine moeite om het wel valide te laten zijn: Gebruik geen dubbele quotes in PHP, behalve om een query. Dit scheelt je een hoop ellende en levert correcte html op. Wat wil je nog meer? Antwoord: Een template-engine, bv. Smarty. Dan loop je helemaal niet meer te klooien met quotes.
 
Mathias

mathias

12/08/2007 20:01:00
Quote Anchor link
dit is mijn query
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
$query="SELECT DISTINCT naam,naamklant FROM structuur";


en het werkt dus niet, ik zou niet weten wat ik fout doe hij geef de namen nog altijd meerdere keren weer
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door mathias
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.