Profiel document met "aan te pasen waarden" maken ?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ventilatiesysteem Productontwikkelaar HBO WO Verwa

Samengevat: Zij bieden flexibele ventilatiematerialen, geluidsdempers, rookgasafvoer producten en industrieslangen. Ben jij een technisch productontwikkelaar? Heb jij ervaring met het ontwikkelen van nieuwe producten? Vaste baan: Technisch Productontwikkelaar HBO WO €3.000 - €4.000 Zij bieden een variëteit aan flexibele ventilatiematerialen, geluiddempers, rookgasafvoer producten, industrieslangen en ventilatieslangen voor de scheepsbouw. Met slimme en innovatieve materialen zorgen wij voor een gezonde en frisse leefomgeving. Deze werkgever is een organisatie die volop in ontwikkeling is met hardwerkende collega's. Dit geeft goede ontwikkelingsmogelijkheden. De branche van dit bedrijf is Techniek en Engineering. Functie: Voor de vacature als Technisch Productontwikkelaar Ede Gld HBO WO ga

Bekijk vacature »

Davy Carmans

Davy Carmans

30/08/2013 10:41:53
Quote Anchor link
Hoi allemaal,

in mijn PHP tool die ik aan het bouwen ben, zou de administrator een pagina willen hebben waarop hij een aantal velden zelf kan updaten. Ik denk dan bv aan een prijs van een product, maar evengoed een tekst die later op de offerte komt, maar ook dingen zoals BTW percentage,... Eigenlijk allemaal zaken die misschien maar 1 keer of 2 keer per jaar moeten aangepast worden.

Hoe pak je dit met PHP het beste aan ? Maak je gewoon een tabel met alle velden een specifieke context of is er een betere manier ?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Davy
 
PHP hulp

PHP hulp

08/05/2024 22:22:24
 
Davy Carmans

Davy Carmans

04/09/2013 09:14:14
Quote Anchor link
Niemand een idee voor mij ?
 
Tim van Norde

Tim van Norde

04/09/2013 09:26:34
Quote Anchor link
Ik zou het allemaal in één veld opslaan als JSON string. Je kunt in PHP namelijk heel makkelijk een array omzetten in JSON (json_encode).
Dus de gebruiker vult alle informatie in in textboxjes, dit encode je en sla je op. Je kunt het daarna ook weer super makkelijk decoden (json_decode).
 
Erwin H

Erwin H

04/09/2013 09:51:32
Quote Anchor link
Alleen als er je nooit verwacht 1 van de velden appart aan te willen passen. Wat hier duidelijk niet het geval is, dus dan is alles in 1 veld opslaan niet echt een slimme zet...

Beter om een database tabel te maken met twee (of drie) kolommen:
- id (optioneel)
- omschrijving (bijvoorbeeld BTW)
- waarde (bijvoorbeeld 21)

Zo heb je de meest flexibele vorm van een configuratie tabel te pakken waar je alles in kwijt kunt dat je wilt en je hoeft je database niet aan te passen op het moment dat je een extra veld nodig hebt. Nadeel (maar zeer beperkt) is dat al je waardes nu strings worden in de database, omdat alle verschillende configuratie waardes in dezelfde kolom komen. Je kan dus niet meer een specifiek type opgeven.

Wil je iets opslaan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
INSERT INTO configuratie(omschrijving, waarde)
VALUES('BTW', '21');


Update:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
UPDATE configuratie
SET waarde = '21'
WHERE omschrijving = 'BTW';
 
Davy Carmans

Davy Carmans

04/09/2013 10:12:38
Quote Anchor link
Ok, 2de optie lijkt me dus gewoon werken met 1 tabel met verschillende waarden.

Voor mij goed genoeg, vroeg me enkel af of het de beste manier was omdat er 'misschien' iets in PHP was dat daarvoor beter zou zijn.

Dat van die JSON encode kende ik nog niet, maar het is een goede opmerking dat dit dan geen aparte velden zijn...

Ik ga ermee aan de slag.
 
Tim van Norde

Tim van Norde

08/09/2013 22:29:13
Quote Anchor link
Davy Carmans op 30/08/2013 10:41:53:
Hoi allemaal,

in mijn PHP tool die ik aan het bouwen ben, zou de administrator een pagina willen hebben waarop hij een aantal velden zelf kan updaten.

Erwin H op 04/09/2013 09:51:32:
Alleen als er je nooit verwacht 1 van de velden appart aan te willen passen. Wat hier duidelijk niet het geval is, dus dan is alles in 1 veld opslaan niet echt een slimme zet...


Een pagina waarop hij een aantal velden zelf kan updaten. Daarbij is JSON heel handig. Voor producten verwacht ik sowieso dat je een aparte tabel heb, daarbij is dit niet handig.

Producten sla je dus op in een losse tabel, waarin de velden ook los zijn.
Globale instellingen zijn makkelijk weg te schrijven of op te halen met JSON.
 
Erwin H

Erwin H

08/09/2013 22:50:12
Quote Anchor link
Volgens mij heb je dan nog niet helemaal het idee van een relationele database door....
 
Davy Carmans

Davy Carmans

09/09/2013 08:17:51
Quote Anchor link
Tim, bedankt, ik zoek het verder uit.De producten op zich zitten idd al in een tabel. Het gaat meer over zaken die af en toe kunnen veranderen.

Erwin, jawel hoor. :-)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.