Regex omdraaien

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Integratie expert - Java Developer

Dit ga je doen Nieuw koppelingen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren; Je schakelt met de klanten om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Strategisch kijken naar nieuwe mogelijkheden op bestaande of nieuwe koppelingen zo effectief mogelijk te realiseren; Je bestaande toolset afwegen tegen nieuwe mogelijkheden om integratiedoelen steeds effectiever en/of effcienter te bewerkstelligen; Bestaande software koppelingen beheren, dit zijn koppelingen met zowel interne als externe systemen; Overleg met zowel directe collega's als met stakeholders om nieuwe integratieplannen concreet te maken; Je kunt de junioren meenemen op sleeptouw. Hier ga je werken Onze klant is op zoek naar een ervaren

Bekijk vacature »

Front-end (Angular) developer

Functie Om bovenstaande ambities waar te kunnen maken zijn ze op zoek naar een Front-end (Angular) developer. Het it-team bestaat momenteel uit de IT Manager, 2 back-end developers, 1 fullstack developer, 1 designer en een DevOps engineer. Ze zijn dus op zoek naar professionals die autonoom en gedisciplineerd aan de slag gaan, en bij aanvang als enige developer met hun Front-end applicaties aan de slag gaat. Wel hebben ze de ambitie om hier snel een 2e developer bij te vinden die jij dan ook zal kunnen aansturen/begeleiden. Je zult aan de slag gaan met het doorontwikkelen van hun bestaande UI

Bekijk vacature »

PHP Developer (junior functie)

Functie omschrijving Ben jij een starter en wil je werken bij een jong en leuk bedrijf? Lees dan verder! Wij zijn op zoek naar een PHP Developer binnen een junior functie. Binnen dit bedrijf gaat het om persoonlijke aandacht en ontwikkeling! Je komt te werken voor een leuk communicatiebureau die alles op het gebied van online en offline communicatie doet. Dit doen zij voor verschillende branches, waardoor je aan diverse soorten projecten mag werken, dit maakt deze baan erg leuk! Daarbij werk je aan een door hun zelf ontwikkeld framework welke goed leesbaar is. Je maakt voor bedrijven op maat

Bekijk vacature »

Java (Java EE) Developer

In het kort Werken als Java developer betekent werken aan complexe IT projecten bij onder meer een internationaal containeroverslag bedrijf. Zo sturen we apparaten en eindgebruikers aan d.m.v. onze custom-made software oplossing, die dagelijkse vele duizenden containers verwerkt. Denk aan systemen die volautomatische kranen aansturen en op afstand bedienen, de volledige afhandeling van containernummerherkenning bij het laden en lossen van zeeschepen of het tonen van instructies aan de chauffeurs van ruim 300 straddle carriers. En dat allemaal redundant, robuust en in een dynamische 24/7 omgeving! Jij versterkt ons ontwikkelteam en gaat aan de slag met oa. Java i.c.m. Spring (Boot),

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen Programmeren in .NET, Javascript & C# en ontwikkelen in Web Services, Windows Services en MS SQL Server; Zelfstandig verbanden maken Analyseren, testen, bugs fixen, reviewen en rapporteren; Juiste prioriteiten stellen en verantwoordelijkheid nemen; Op architectuur niveau meedenken; Af en toe klanten bezoeken. Hier ga je werken Voor onze relatie zijn wij opzoek naar een .NET ontwikkelaar met minimaal 3 jaar werkervaring. Je komt te werken in een groeiend bedrijf met betrokken collega's die zorgen voor een familiaire sfeer op de werkvloer. Als .NET ontwikkelaar word jij vanaf de eerste werkdag betrokken bij het gehele ontwikkelproces. De

Bekijk vacature »

Senior Java developer

Dit ga je doen Jouw taken als Senior Java Developer zijn: Het maken van strategische keuzes omtrent de nieuwbouw van applicaties; Het maken van technische ontwerpen; Hands-on mee ontwikkelen met het team (met o.a. Java FX, JDBC, SQL, REST, Jax-RS, JSON, Maven, JUnit en Spring (boot)); Reviewen van code en feedback geven op collega developers; Analyseren en oplossen van bugs/incidenten door het onderlinge verband te kunnen leggen van verschillende losstaande systemen. Hier ga je werken Het bedrijf waar je als Senior Java Developer komt te werken staat internationaal bekend om het testen van bodemstructuren door middel van echotechnieken en beeldherkenning.

Bekijk vacature »

Creatieve Front-end developer gezocht!

Functie Het front-end team bestaat momenteel uit 4 collega’s en is hard aan het groeien! Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren. Je werkt in het front-end team samen met de back-end teams en product owners om te zorgen dat de applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Jouw expertise zorgt ervoor dat de juiste keuzes gemaakt worden qua techniek en ontwerp, van back-end tot aan gebruiker. In samenspraak met je team bepalen jullie de beste keuze voor techniek. Ook is er altijd ruimte om nieuwe technieken te ontdekken. Eisen • Je hebt gedegen

Bekijk vacature »

Back-end developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in regio Tilburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde SQL Developer/ functioneel consultant. Jij wordt verantwoordelijk voor zowel het ontwerpen en implementeren van SQL-databases als voor het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen van een organisatie en het vertalen van deze processen naar IT-oplossingen. Jouw takenpakket komt als volgt uit te zien: Ontwerp en implementatie van SQL-databases: Je ontwerpt, ontwikkelt en implementeert SQL-databases om de data behoeften van de organisatie te ondersteunen; Analyse van bedrijfsprocessen: Je analyseert de bedrijfsprocessen van de organisatie om de behoeften van de klant te begrijpen en te vertalen naar

Bekijk vacature »

Lead developer

Functie Als Lead developer wordt jij onderdeel van een multidisciplinair team van circa 23 software engineers. Als team werken jullie agile en zijn termen als Continuous Integration en Continuous Delivery dagelijkse koek. Jullie werken aan uitdagende en afwisselende projecten met als doel klanten een totaal oplossing aan te kunnen bieden. Jij wordt verantwoordelijk voor complete projecten waarbij jij als verantwoordelijke zorgt dat het project op de juiste manier blijft draaien. Zo haal jij ook de requirements op bij de klant en kijk jij samen met het team en met de salesafdeling hoeveel uren hiervoor nodig zijn. Daarnaast stuur jij jouw

Bekijk vacature »

Fullstack Software Developer

Bedrijfsomschrijving Functieomschrijving Java ontwerpen, bouwen en testen (T-shaped). Als senior ontwikkelaar ben je bekend in zowel de back-end als de frontend van een applicatie. Angular, Continious Delivery / Integration. Een ervaren iemand die de leiding kan nemen, een weg vindt in nieuwe situaties, en in oude applicaties. Initiatiefrijk, bekend met de (technische) omgevingen die we bij duo gebruiken, niet te beroerd om collega’s te helpen. Als senior programmeur in staat om op te treden als lead programmeur. Ondersteunt de testers bij de testautomatisering en minder ervaren programmeurs bij dagelijks werkzaamheden. Dit laatste met name op het gebied van Angular. Achtergrond

Bekijk vacature »

Teamlead PHP Developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de buurt van Middelburg zijn wij op zoek naar een gemotiveerde teamlead PHP developer met affiniteit met Symfony/Laravel. Een enthousiast persoon die het ontwikkelteam komt versterken met het aanpakken van uitdagende projecten. Ben jij op zoek naar een uitdaging waar je de tijd en ruimte krijgt jezelf te ontwikkelen en je eigen IT-team aan te sturen? Lees dan snel verder! Die ga je doen: Bijdragen aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de PHP based applicaties; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en de webshops in de tweede versie van

Bekijk vacature »

Fullstack developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij werken als Senior Developer en werken aan een applicatie die duizenden marketingcampagnes automatisch aanstuurt? Dit is je kans! Kom werken voor onze opdrachtgever en in deze rol zul je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen om gezamenlijk de applicatie naar een hoger plan te tillen. Wat ga je verder doen: Optimaliseren, beheren en uitbreiden van onze applicatie; Het bouwen van aansluitingen op de systemen van partners middels API’s; Meedenken over de technische/ontwikkel-standaarden; Proactief verbeterpunten voorstellen. Bedrijfsprofiel Het is een organisatie die met een team van verschillende developers én marketeers

Bekijk vacature »

Back end developer Python, PHP

Functie Jij als full stack ontwikkelaar zult komen te werken samen met 1 PHP ontwikkelaar een PO en een flexibele schil aan ontwikkelaars . Samen ga je ervoor zorgen dat de huidige producten doorontwikkeld worden. De marketplace is geschreven in PHP Laravel en in de front end React. De roostersoftware is ontwikkeld in Python in combinatie met React in de front end. Jij zult voornamelijk (lees 75%) werken aan de roostersoftware. Momenteel ligt de uitdaging in het feit dat de roostersoftware breder schaalbaar moet worden zodat het voor meerdere flexwerkers ingezet kan worden. Verder willen ze financiële koppelingen gaan maken

Bekijk vacature »

Front-end developer (HTML, CSS, SASS, JavaScript)

Functie Momenteel zijn we voor ons Digital team op zoek naar een (medior) Front-end developer. Samen met je collega’s werk je in een Agile/Scrum omgeving aan de ontwikkeling van onze webapplicaties, websites en andere oplossingen. Je draagt bij aan een sterk ontwikkelproces waarin kwaliteit voorop staat. Hiervoor ben je niet alleen bezig met eigen code maar ook code reviews van andere collega’s. Ben jij graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied en wil je deze toepassen voor diverse projecten? Dan komen wij graag met je in contact! Eisen • HBO werk- en denkniveau • Minimaal 2

Bekijk vacature »

Software Programmeur PHP

Functie Wij zijn op zoek naar een PHP programmeur voor een leuke opdrachtgever in omgeving Alblasserdam. Heb jij altijd al willen werken bij een bedrijf dat veilige netwerkverbindingen levert door middel van veilige oplossingen? Lees dan snel verder. Hoe kan jouw dag er straks uitzien? Je gaat software en webapplicaties ontwikkelen met behulp van de talen C / C++ / PHP. Je gaat technische klussen uitvoeren op locatie bij klanten. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een projecten goed verlopen. Je gaat klanten ondersteunen op het gebied van geleverde software en webapplicaties. Tevens

Bekijk vacature »
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 13:11:03
Quote Anchor link
Hey,

Ik gebruik de volgende regex om te controleren of de input iets anders bevat dan toegestaan (a-Z0-9 punt, komma, singlequote, dash en <br>).....

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php

$regex_char_appearance
= '/([A-Za-z0-9 \-\.\,\']|(<br>))/';

?>


Ik ben aan het proberen geweest om een soortgelijke regex te maken om user input op te schonen voor output. het lukt alleen niet echt en heb al verschillende dingen geprobeerd. Na een paar uur hacken ben ik bang dat ik me er een beetje blind op staar....de reeks van geprobeerde dingen is eindeloos maar hier een paar die redelijk lijken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php

$regex_char_appearance
= '/(?!<br>)([^A-Za-z0-9 \-\.\,\'])/';

$regex_char_appearance = '/[^A-Za-z0-9 \-\.\,\']|[^(<br>)])/';

?>



het doel is dus om alles behalve [a-Z0-9], punt, komma, singlequote, dash en <br> te verwijderen voor output met preg_replace.


Kan iemand mij helpen een regex samen te stellen die werkt?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/04/2024 19:56:11
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/04/2016 13:49:09
Quote Anchor link
Wat wil je uiteindelijk met de output doen? Waar wordt deze voor gebruikt? En met welk doel voer je bovenstaande controle(s) uit?

Is dit bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat berichten in een soort van gastenboek geen HTML of andere ongein bevatten? In dat geval zou je de output ook op andere manieren onschadelijk kunnen maken binnen de "HTML context" zonder eisen te stellen aan de invoer.
 
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 14:25:46
Quote Anchor link
Feitelijk word het onderdeel van een profiel...

De output komt als tekst in beeld en word opgeslagen in een DB.

Later kan dit weer bewerkt worden in een textbox.(voor in de textbox word <br> tijdelijk omgezet naar \r\n)
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/04/2016 14:34:14
Quote Anchor link
Je kunt je invoer onschadelijk maken bij het weergeven door deze door de functie htmlspecialchars() heen te halen. Personen die een profiel invullen hoeven niet zelf regelovergangen te gaan typen als <br />. Nadat je htmlspecialchars() op de invoer hebt toegepast zou je de functie nl2br() (newline-to-break) kunnen toepassen op het resultaat, die effectief voorkomens van (\r)\n omzet in linebreaks (<br />).

Op deze manier leg je geen restricties op aan wat mensen kunnen invoeren, wat eigenlijk wel zo fijn is.

Oftewel: in plaats van het stellen van allemaal eisen aan de invoer, maak simpelweg de uitvoer onschadelijk.
 
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 15:01:05
Quote Anchor link
Bedankt voor je voorstel Thomas.


Eigenlijk wil ik dat wel voor ik het op sla in de DB zodat ik me daarna niet al te druk hoef te maken om de output.... Daarom zet ik alle regelovergangen om in <br>. Verder hoeven gebruikers niks anders te gebruiken dan reguliere tekst en cijfers, punt, komma, dash en singlequote.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/04/2016 15:39:27
Quote Anchor link
Het nadeel daarvan is dat je dit mogelijk weer terug moet veranderen als iemand deze informatie bij wil werken.

Het beste is meestal om de informatie zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke/rauwe toestand op te slaan en de wijzigingen die nodig zijn voor weergave zo laat mogelijk door te voeren, bijvoorbeeld pas op het moment dat je de gegevens op het scherm toont.
 
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 15:46:57
Quote Anchor link
waarom zou ik dingen opslaan die ik niet gebruik?

en misschien kunnen we even terug naar de topic Thomas...;) De regex?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/04/2016 15:55:25
Quote Anchor link
>> waarom zou ik dingen opslaan die ik niet gebruik?

Misschien omdat je later een ander systeem implementeert, waardoor je wél de originele input nodig hebt, of misschien wel om te kunnen constateren dat iemand bezig is geweest om je systeem te hacken.

>> en misschien kunnen we even terug naar de topic Thomas...;) De regex?

Die heb je dus wellicht niet (in die vorm) nodig. Dat is wat Thomas je probeer uit te leggen.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

19/04/2016 16:02:31
Quote Anchor link
Mja dat probeerde ik je dus een beetje voor te spiegelen: de gekozen oplossing is niet erg praktisch omdat je je gebruikers een stramien oplegt over wat toegestaan is als invoer. Het is makkelijker om de uitvoer gewoon onschadelijk te maken...

Om terug te komen op je regexp: deze "werkt" waarschijnlijk niet omdat je niet heel je invoer matcht. Je kijkt enkel of er toegestane karakters in voorkomen. Om af te dwingen dat de gehele invoer bestaat uit jouw karakter-whitelist (wat mij dus nog steeds geen goed idee lijkt) moet je de gehele invoer matchen. Dit doe je door dat in je patroon aan te geven middels <delimiter>^<je patroon>$<delimiter>.

^ wil zeggen: match patroon vanaf het begin van de invoer
$ wil zeggen: match patroon tot het eind van de invoer

Ook zou ik mensen geen breaks laten typen. Dit is een weergave probleem wat ondervangen kan worden door nl2br(). Daarnaast zou je de expressie case-insensitive kunnen maken met de i-switch (toevoegen na je <delimiter>).

Maar je begeeft je al snel op een hellend vlak met zo'n beperkt karakter-repertoir. Karakters met accenten vallen al buiten de boot, dubbele punten en puntkomma's staan er niet tussen. Ga je dan elke keer karakters toevoegen als blijkt dat het toch handig is om deze toe te staan? Het is gewoon niet praktisch.
 
Ivo P

Ivo P

19/04/2016 17:26:10
Quote Anchor link
Een profiel: dus daarin gaat iemand waarschijnlijk zijn naam zetten.
Bij mij in het gezin zijn 3 namen met een accent op een letter.

Daarnaast zou iemand mogelijk iets met een bedrag willen noemen. Een Euro-teken zou dus zo maar kunnen.

En heel raar zijn de volgende tekens niet: de dubbele punt, de puntkomma. En een emailadres mag kennelijk ook niet opgeslagen worden?

Kortom: je sluit een heel stel tekens uit die volkomen onschuldig zijn, maar wel heel goed in een tekst kunnen staan.

Je verzint nu een beveiliging op de verkeerde plek.

De data die de bezoeker intikt, wil je zo rauw mogelijk in je database hebben. Bijvoorbeeld die Enter: als je daar direct een <br> van maakt, dan zit je dus met het probleem dat als hij de tekst nog eens wil bewerken, je de invoer vervuild hebt en dus die <br> weer naar een enter terug moet zetten.

Ook als je een email wilt maken van deze tekst, of een pdf of misschien wel een Excel-sheet, zit je met die <br> in je maag.

Kortom: je beperkt je nogal. terwijl braaf overal in combinatie met echo htmlspecialchars() gebruiken je probleem ook oplost.
 
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 17:31:33
Quote Anchor link
Bedankt.

Ik zoek nog wel verder.
 
Ivo P

Ivo P

19/04/2016 18:14:53
Quote Anchor link
Hoezo nog zoeken?

de functie htmlspecialchars() hoeft toch niet gezocht te worden?
 
Joe Boos

Joe Boos

19/04/2016 23:49:44
Quote Anchor link
Ik stel jullie reacties op prijs en het advies is goed! Toch zijn het niet de antwoorden die ik zoek.

Waar jullie tegen aan kijken is 1 regel code van een uitgebreid script voor een spelletje. Ik doe dit als hobby en dingen later aanpassen is geen probleem. Ik heb geen haast....

Wat mij nog al stoort is dat jullie geen idee hebben van het hele plaatje en wat het exacte doel is...toch nemen jullie aan dat wat jullie zeggen wat ik nodig heb om te bereiken wat ik wil. Het hele plaatje is te uitgebreid om uit te leggen en de kans is groot dat jullie de helft niet lezen. Zoals nu. Er komen (en hoeven) geen namen in of eurotekens of andere dingen....dat is een aanname. E-mails die worden op een andere pagina ingevoerd en verwerkt. De gebruiker hoeft geen tags in te voeren die kan gewoon enteren in een textbox...iemand heeft dat aangenomen. Ik heb bijna letterlijk gezegd dat ik zelf alles omzet naar 1 tag. Het heeft niets met beveiliging te maken...hoewel het niet eens onveilig is. Waarom zou ik "<script>alert("hacked")</script>" op willen slaan? Waarom zou ik Scheiße of señor opslaan als er in het engels gecommuniceerd word...

Als je iemand iets wil leren luister(lees) dan eens goed naar de vraag...ik vraag niet naar HTML! HTML is wel het doel....ik vraag naar PHP en PCRE syntax.

Ik kwam hier omdat ik me blind staar op de opbouw van een regex...succes mannen maar morgen ga denk ik weer naar stackoverflow.com!

doei...;)
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

20/04/2016 00:07:22
Quote Anchor link
Het grappige is dat je zelf het exacte doel niet aangeeft en dan een ander ervan beschuldigt dat ie niet leest. Waar gaat dat mis denk je? Bij een ander of bij jezelf? Met dat gedrag ben je op SO al helemaal niet welkom.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/04/2016 00:18:01
Quote Anchor link
>> Waarom zou ik Scheiße of señor opslaan als er in het engels gecommuniceerd word...

Dus iemand die Engelstalig spreekt kan niet José heten? Een Nederlander genaamd Ariën is niet welkom op de website? Enz. ??

Niemand hier probeert je te pesten ... we proberen alleen je intenties te begrijpen. Als jij daar niet voor openstaat ... tja ...
 
Ivo P

Ivo P

20/04/2016 11:03:05
Quote Anchor link
" omdat ik me blind staar "

Ik denk dat dat ook juist het probleem is.
Je bent nu zo gefocust op deze regex, dat je in een tunnel terecht bent gekomen.

Ik snap je benadering prima. (afgezien van die <br>, want als je gebruiker gewoon een enter mag typen, dan vult jouw script dus met nl2br() die <br>. En dan had je regex dus vóór nl2br() moeten staan).

En ja: als iemand alleen maar letters mag typen, zullen er weinig fouten kunnen optreden. Behalve dan als iemand een copy-paste doet van de hele php-handleiding, want dat gaat weer niet passen in je database (hoop ik).

Maar je blokkeert zoveel meer dan nodig is. En hierboven staan al zat voorbeelden van tekens die jij niet toestaat, maar die volkomen onschuldig zijn en waarvan je heel goed voor kunt stellen dat ze wel zinnig zijn in de invoer.
 
Joe Boos

Joe Boos

20/04/2016 11:50:10
Quote Anchor link
http://stackoverflow.com/questions/36737766/how-do-i-flip-a-regex

Ongeveer 40 minuten...opgelost. En wat te lezen/leren.

@Ben. Ik bedoel het echt niet slecht. Het doel is in de eerste post al aangegeven. een regex die het tegenovergestelde doet van wat al mogelijk is. characters niet toelaten...en verwijderen met preg_replace.

@Ozzie. Ik voel me niet gepest. nogmaals...er komen/horen geen namen in. ;)

@Ivo. Ik ben idd gefocused omdat ik een doel heb. Nogmaals...de gebruiker hoeft geen <br> te typen. En als iemad een c/p doet gaat het door deze regex. mb_strimwidth zorgt er voor dat het niet langer word dan ik wil en in de DB in takt blijft.Wil je nog meer weten of is het goed zo? ;)

Bedankt voor jullie tijd! kusje! :D
 
Ivo P

Ivo P

20/04/2016 12:07:53
Quote Anchor link
Je hebt nu inderdaad een oplossing.

Een oplossing voor een nodeloos lastig probleem: immers de gebruiker voert geen <br> in, maar Enter.
Daar had je dus een heel veel simplere regex gehad als je voor nl2br() de check deed.

Maar daarnaast heb je nu een oplossing voor een non-probleem. Er kan geen enkel serieus probleem optreden als iemand in zijn profiel een é een puntkomma en een ! zou hebben staan.

zelfs een < en een " zou onschuldig zijn, als je maar netjes overal htmlspecialchars gebruikt.

Ik denk dat de meeste mensen die hierboven gereageerd hebben, in gedachte houden dat je over een aantal weken tóch letters met accenten nodig hebt.
En dat kort daarna blijkt dat je ook een ! en ? wel handig vindt.
En dat je dan dus eigenlijk je filter steeds meer oprekt tot een situatie die je ook bereikte met htmlspecialchars.

Geloof me: het komt best veel voor dat de beschrijving van de probleemstelling "het is altijd A óf B" na oplevering door de klant wordt bijgesteld naar "ja, maar behalve als C, en soms komt D ook voor maar dan wel gelijktijdig met B"

Maar goed.
Vermoedelijk ga je voorlopig even blij zijn met je regex.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

20/04/2016 15:18:14
Quote Anchor link
En wat de topicstarter wil is escape-on-input, wat zelden tot nooit een goed idee is.

Ah well.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.