Server opzetten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Reshad F

Reshad F

07/04/2012 19:52:53
Quote Anchor link
Hallo allen,

ik wil graag een klein servertje thuis hebben staan. niet om websites op te hosten o.i.d. maar alleen dat ik met meerdere mensen via het GIT principe aan een project kan werken. nu weet ik niet of ik daar zelf een server voor moet hebben ( local ) of ergens een gratis versie kan vinden. het liefst wil ik het op een opslagmedium thuis ( wat aangesloten is op internet ) hier zie je welke link

weet iemand of dit mogelijk is en hoe ik dit aan zou pakken? ( als je een tut o.i.d. hebt zou dat fijn zijn of als je me hierbij kan helpen)

bij voorbaat dank!
 
PHP hulp

PHP hulp

16/04/2024 06:46:05
 
Aad B

Aad B

07/04/2012 20:11:55
Quote Anchor link
Als het alleen om storage gaat is de netgear een prima set en alle functies kan je aanbieden naar buiten, het internet op dus. Een kwestie van de juiste poorten zoals bijvoorbeeld ftp open zetten naar buiten. Dit doe je in je router. Port forwarding heet het en dat instellen is per merk verschillend. Moet je ook een GIT (??) server draaien dan kan je beter een oud peeceetje inrichten als linux server en daarop de benodige applicatie(s) draaien.
 
Bas  van de Steeg

Bas van de Steeg

07/04/2012 20:42:46
Quote Anchor link
Je zou ook een VPS host kunnen nemen.
 
Aad B

Aad B

07/04/2012 20:47:18
Quote Anchor link
Bas van de Steeg op 07/04/2012 20:42:46:
Je zou ook een VPS host kunnen nemen.
Thuis?? Want dat vroeg TS
 
Reshad F

Reshad F

07/04/2012 23:22:33
Quote Anchor link
hmm ik zie, ik had gehoopt dat ik die netgear stora als servertje kon gebruiken, ( voor GIT) ik zal is even kijken of ik ergens een oud stuk schroot (pc) heb staan en anders wat kost een goedkoop servertje hedendaags? voor thuis gebruik en als je er alleen iets mee wil doen ( wat ik dus wil ) wat niet veel is..

Toevoeging op 07/04/2012 23:37:34:

edit: ik heb even gekeken en ik zie dat ik mijn oude pc'tje nog heb staan in de trappenkast. ik denk dat hij het wel aankan om linux te draaien zonder het te begeven ,,, alleen weet ik totaaal niet hoe ik er een linux server van maak iemand hier ervaring mee, die me tips en tricks kan geven? of een goede tut :)

Bij Voorbaat Dank Wederom!
 
Bart V B

Bart V B

08/04/2012 09:01:20
Quote Anchor link
Quote:
alleen weet ik totaaal niet hoe ik er een linux server van maak iemand hier ervaring mee, die me tips en tricks kan geven? of een goede tut :)

Het eenvoudigst is om gewoon te beginnen. :)
Ik zou starten met ubuntu.
Daar is veel hulp voor te vinden, en redelijk eenvoudig op te zetten.
Begin eerst met het downloaden: http://www.ubuntu.com/download Let op! de server versie downloaden.

image branden, en in de cd speler duwen.
gewoon installeren, en klaar is klara.
Dan doe je eerst updaten en Open ssh installeren.

sudo apt-get update && apt-get upgrade

Als dat gedaan is, installeer je ssh.
sudo apt-get install openssh-server openssh-client

Dit gedaan, kan je op je eigen pc via putty (even vanuit gaande dat je een windows pc gebruikt)
putty downloaden: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

EDIT 2 zie net dat je op een mac werkt, nog simpeler:
applications->terminal
Tik dan in ssh root@ipadres [enter]
(eerste keer krijg je een key import melding.) (yes/no) yes natuurlijk
Wachtwoord opgeven.
En je kan aan de slag

Vanaf nu kan je je linux pc besturen via je pc.
LAMP installeren is een eitje, maar probeer eerst maar eens ubuntu zelf te doen. :)

EDIT even vooruitlopend op het uiteindelijke doel:
Git installeren..
http://evgeny-goldin.com/blog/3-ways-install-git-linux-ubuntu/
Gewijzigd op 08/04/2012 09:40:45 door Bart V B
 
Pim -

Pim -

08/04/2012 13:25:37
Quote Anchor link
Je kan ook overwegen je remote repo op dropbox te zetten. Werkt prima en is kinderspel.
 
Reshad F

Reshad F

08/04/2012 13:32:31
Quote Anchor link
Wat raad jij aan pim? Ik heb in principe gewoon pctje en als dropbox makkelijker beter is dan zal ik datvzeker overwegen.

Toevoeging op 08/04/2012 13:46:49:

En bart bedankt voor je tut het klinkt goed en makkelijk, ik heb met git gewerk en dit zou geen probleem moeten zijn alleen het opzetten heb ik nooot gedaan. Kan ik git ook vanuit een extern netwek kunnen benaderen eigenlijk of kan dit alleen lokaal? Sorry voor typfoutjes op de telefoon werkt de website niet zo lekker
 
Pim -

Pim -

08/04/2012 13:47:55
 
Bart V B

Bart V B

08/04/2012 14:16:06
Quote Anchor link
Quote:
En bart bedankt voor je tut het klinkt goed en makkelijk, ik heb met git gewerk en dit zou geen probleem moeten zijn alleen het opzetten heb ik nooot gedaan. Kan ik git ook vanuit een extern netwek kunnen benaderen eigenlijk of kan dit alleen lokaal?


Om je git systeem te benaderen, of voor welk ander systeem dan ook, zal je moeten port forwarden. Dus bijvoorbeeld apache, dan moet poort 80 extern geforward worden naar je server. Dat zal je in de router moeten instellen.
 
Reshad F

Reshad F

09/04/2012 13:19:37
Quote Anchor link
ik heb het geprobeerd maar het oude pc'tje is niet echt geschikt denk ik voor het SERVER zijnde tis een pctje van 12/14 jaar oud
en ik had het cdtje gebrand op schijf maar mijn mac gaf geen fouten na schijfcontrole, het pctje gaf dit wel. ik weet niet hoe of wat of waarom maar ik wil het voor nu even proberen met dropbox ik ga even kijken of dat wat is. :) heb je een goede tut voor me pim?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.