Server?
Hoi mensen,
Hier thuis downloaden wij nog al wat GB's eraf (wel voor eigen gebruik!). Daarom hebben wij besloten om een centrale plek te maken waarop alle downloads opgeslagen worden, zodat we vanaf elke computer hier thuis die centrale plek kunnen opvragen om downloads te bekijken (films bijvoorbeeld).
Nu willen wij een server die niet 24/7 draait, maar puur bij downloaden aan gaat. Iemand een idee hoe dit te realiseren is?
Roel
Hier thuis downloaden wij nog al wat GB's eraf (wel voor eigen gebruik!). Daarom hebben wij besloten om een centrale plek te maken waarop alle downloads opgeslagen worden, zodat we vanaf elke computer hier thuis die centrale plek kunnen opvragen om downloads te bekijken (films bijvoorbeeld).
Nu willen wij een server die niet 24/7 draait, maar puur bij downloaden aan gaat. Iemand een idee hoe dit te realiseren is?
Roel
Je zal hem toch wel handmatig moeten aanschakelen hoor..
Ik zou een NAS aanraden. Deze staat wel 24/7 aan, maar het verbruikt niet veel.
Een server die 'on demand' aangaat, is geen reele oplossing.
Een server die 'on demand' aangaat, is geen reele oplossing.
Er zijn ethernet/usb harddisks te koop die qua gebruik heel zuinig zijn en waarvan de harddisk pas gaat spinnen wanneer de disk aangesproken wordt. Werkt prima. Ik heb dat in de meterkast staan als backupdisk. Wil je echt een server zoek dan even op pc/server wake-up-on-lan maar daarmee moet dan een complete server opstarten....
http://www.prijsvergelijk.nl/harddisk/lacie-harddisk/lacie_ethernet_disk_mini_320gb/
http://www.prijsvergelijk.nl/harddisk/lacie-harddisk/lacie_ethernet_disk_mini_320gb/
Gewijzigd op 28/07/2010 14:31:49 door John D
Wake up on lan zou nog kunnen in een thuis netwerk, maar dat lijkt mij ook niet ideaal.
Ok, en stel ik moet 'm zelf aan en uit zetten (tuurlijk ook mogelijk). Wat raden jullie dan aan?
Ja wat wil je? een server !== een server
Roeltje M op 28/07/2010 14:32:40:
Ok, en stel ik moet 'm zelf aan en uit zetten (tuurlijk ook mogelijk). Wat raden jullie dan aan?
Gewoon het knopje indrukken?
Als het echt alleen een opslag plek is raad ik een nas aan.
Makkelijk uit te breiden en vreet in verhouding weinig stroom.
Makkelijk uit te breiden en vreet in verhouding weinig stroom.
Maar, wat is een zuinige en handige manier? Een centrale server gebruiken dan ? Een NAS?
een NAS of een ethernetdisk waarvan bij niet-gebruik de disken stoppen is het zuinigste in stroomgebruik.
Nogmaals: Wat wil je precies...
Ik kan je ook een superprofessionele SAN storage aanraden met heleboel disks in een array, maar als dat niet het gewenste resultaat levert dan wat jij verwacht is het dus geen goed voorstel he.
Ik kan je ook een superprofessionele SAN storage aanraden met heleboel disks in een array, maar als dat niet het gewenste resultaat levert dan wat jij verwacht is het dus geen goed voorstel he.
Ok dit wil ik:
Ik wil een zuinige oplossing voor een centrale opslag van de downloads, waarbij we op elke computer in ons netwerk kunnen komen.
Ik wil een zuinige oplossing voor een centrale opslag van de downloads, waarbij we op elke computer in ons netwerk kunnen komen.
Lees de antwoorden nog eens door, want je hebt al diverse keer een duidelijk antwoord gekregen.
Antwoord = NAS
NAS=duur
1TB etherdisk kost weinig
en wat is een NAS ? Meestal een smb etherdisk waar je teveel voor betaalt. Een NAS is alleen een NAS wanneer er ook meer serieuze netwerk protocollen beschikbaar zijn zoals NFS of ISCSI. Over het algemeen is het SMB en FTP en koop dan gerust een goedkope etherdisk.
en wat is een NAS ? Meestal een smb etherdisk waar je teveel voor betaalt. Een NAS is alleen een NAS wanneer er ook meer serieuze netwerk protocollen beschikbaar zijn zoals NFS of ISCSI. Over het algemeen is het SMB en FTP en koop dan gerust een goedkope etherdisk.
Gewijzigd op 28/07/2010 15:07:53 door John D
John D op 28/07/2010 15:06:13:
NAS=duur
Je moet ook even kijken naar performance, raid etc. Er zit wel meer veschil tussen een ethernetdisk en een NAS ;)
En wat moet ik doen met zo'n etherdisk? Gaat dat via USB of wat? Of is dat een 'servertje' op zichzelf?
Dat is een externe hardeschijf met een utp i.p.v. usb aansluiting.
Staat die download pc van jullie 24/7 aan? Waarom dan niet de opslag daar in bouwen. De films die klaar zijn naar een andere schijf/partitie zetten en deze op delen zetten voor je thuis netwerk.