service container truc?
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
Goede uitleg Ward! Als je exceptions niet helemaal begrijpt kun je ook eens gaan spelen met Java (de programmeertaal). php is niet echt een taal waar excepties voorop staan, bij java wordt echter om de haverklap een exceptie gegooid als iets niet klopt
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg Ward!
Roept ook wel weer een paar vragen op. Dat try/catch blok, kun je dat ook overkoepelend maken? Of moet ik bij iedere input validatie dan een try/catch blok gebruiken? Kan ik bijv. op 1 plek al die verschillende catch-es instellen?
In jouw voorbeeld maak jij van $getal een positief getal, maar geef je dan ook nog een foutmelding naar de gebruiker, en zo ja... hoe? Echo je dan hardcoded een melding vanuit het catch-gedeelte?
Roept ook wel weer een paar vragen op. Dat try/catch blok, kun je dat ook overkoepelend maken? Of moet ik bij iedere input validatie dan een try/catch blok gebruiken? Kan ik bijv. op 1 plek al die verschillende catch-es instellen?
In jouw voorbeeld maak jij van $getal een positief getal, maar geef je dan ook nog een foutmelding naar de gebruiker, en zo ja... hoe? Echo je dan hardcoded een melding vanuit het catch-gedeelte?
Overkoepelend kan niet, dan moet je gewoon meerdere excepties vangen. Foutmelding naar de gebruiker doe je door middel van het bericht
@NOLot: ik bedoel... moet je overal telkens een try/catch blok gaan plaatsen, of kun je in feite je hele applicatie tussen een try/catch blok zetten?
Stel ik heb 50 classes waarin ik input van de gebruiker wil valideren. Moet ik dan ook 50 keer een try/catch blok maken? Is dat de bedoeling? Of maak ik 1 keer een try/catch blok en zorg ik dat al die 50 classes hierbinnen vallen?
Ik snap wat je bedoelt met de foutmelding naar de gebruiker, maar op welke plek echo je die foutmelding? Doe je dat vanuit het catch-blok? Ik kan me voorstellen dat een foutmelding een bepaalde css meekrijgt. Krijg je dan zoiets:
Is dat de bedoeling?
Stel ik heb 50 classes waarin ik input van de gebruiker wil valideren. Moet ik dan ook 50 keer een try/catch blok maken? Is dat de bedoeling? Of maak ik 1 keer een try/catch blok en zorg ik dat al die 50 classes hierbinnen vallen?
Ik snap wat je bedoelt met de foutmelding naar de gebruiker, maar op welke plek echo je die foutmelding? Doe je dat vanuit het catch-blok? Ik kan me voorstellen dat een foutmelding een bepaalde css meekrijgt. Krijg je dan zoiets:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?php
try {
} catch (Exception $e) {
echo '<span class="exception">' . $e->getMessage() . '</span>';
}
?>
try {
} catch (Exception $e) {
echo '<span class="exception">' . $e->getMessage() . '</span>';
}
?>
Is dat de bedoeling?
Gewijzigd op 02/10/2013 10:43:21 door Ozzie PHP
Je kunt inderdaad alle reguliere code in één try zetten en de uitzonderingen in aparte exceptions afhandelen.
Maar vroeg of laat zul je zien dat deze code te veel doet. Ik zou er vooral geen hele applicatie in stoppen met 50 klassen. Zoiets als de DatabaseException in dit voorbeeld kun je prima elders onderbrengen.
Foutmeldingen voor de gebruiker toon je alleen als de gebruiker het probleem kan verhelpen. Dat is een van de redenen om daarvoor een aparte Exception-klasse toe te voegen.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php
try {
/********************************************
* In deze try gaan we *
* - input verwerken, *
* - daarmee een berekening uitvoeren en *
* - het resultaat opslaan in een database. *
********************************************/
} catch (InputException $e) {
} catch (MathException $e) {
} catch (DatabaseException $e) {
} catch (Exception $e) {
}
?>
try {
/********************************************
* In deze try gaan we *
* - input verwerken, *
* - daarmee een berekening uitvoeren en *
* - het resultaat opslaan in een database. *
********************************************/
} catch (Exception $e) {
}
?>
Maar vroeg of laat zul je zien dat deze code te veel doet. Ik zou er vooral geen hele applicatie in stoppen met 50 klassen. Zoiets als de DatabaseException in dit voorbeeld kun je prima elders onderbrengen.
Foutmeldingen voor de gebruiker toon je alleen als de gebruiker het probleem kan verhelpen. Dat is een van de redenen om daarvoor een aparte Exception-klasse toe te voegen.
Nee niet echt. Als ik het goed begrijp wil je excepties op een nette manier laten zien. Dan moet je je excepties niet afzonderlijk gaan catchen, maar gewoon laten gaan (dus zonder een try catch blok). Een manier om ze dan op te vangen is bijvoorbeeld om je hele applicatie een try catch neer te zetten die alles opvangt.
Gelukkig heeft php daar ook al iets voor, de set_exception_handler die alle excepties opvangt die niet opgevangen worden in een catch blok. Op die manier kan je gewoon overal excepties gooien, en kun je in de handler er iets leuks mee doen.
Gelukkig heeft php daar ook al iets voor, de set_exception_handler die alle excepties opvangt die niet opgevangen worden in een catch blok. Op die manier kan je gewoon overal excepties gooien, en kun je in de handler er iets leuks mee doen.
@Ward: oké. Dan zou ik juist zeggen dat het handig is om alles in 1 try te zetten met diverse catches. Dan heb je alles bij elkaar staan en hoef je dus nooit een try ergens omheen te zetten. Dat is toch juist handig? Of zie ik iets over het hoofd dan? En maakt het eigenlijk iets uit in welke volgorde je de catch-blokken zet? In jouw voorbeeld: InputException, MathException, DatabaseException, Exception. Maar mag dat bijvoorbeeld ook zijn: MathException, Exception, InputException, DatabaseException?
@NOLot: ik zou niet voor alle exceptions een foutmelding aan de gebruiker willen geven (denk ik nu), maar bijv. bij een verkeerde user input kan ik me voorstellen dat je aangeeft dat de gebruiker een getal moet intypen ipv een string. Dan zou je dus per catch-blok moeten aangeven of er iets moet worden ge-echoot. Ik vind het alleen raar/onnatuurlijk om iets te echoën in een catch-blok. Ik echo liever iets in een view, maar dat kan op deze manier dus niet?
@NOLot: ik zou niet voor alle exceptions een foutmelding aan de gebruiker willen geven (denk ik nu), maar bijv. bij een verkeerde user input kan ik me voorstellen dat je aangeeft dat de gebruiker een getal moet intypen ipv een string. Dan zou je dus per catch-blok moeten aangeven of er iets moet worden ge-echoot. Ik vind het alleen raar/onnatuurlijk om iets te echoën in een catch-blok. Ik echo liever iets in een view, maar dat kan op deze manier dus niet?
Bij input validatie kan je wel een try catch blok gebruiken denk ik. Dat zijn weer hele andere type exceptions. Zoiets zou je dan kunnen doen:
Zelf gebruik ik excepties nooit op die manier, maar meer om programmeer problemen tegen te gaan
Code (php)
Zelf gebruik ik excepties nooit op die manier, maar meer om programmeer problemen tegen te gaan
Pfff, tis wel lastig zo :-( Ik snap wat jij doet, maar het maakt het er niet echt makkelijker op. Maar goed, de "normale" manier van het tonen van een message aan de bezoeker is dus via een echo in het catch-gedeelte?
Lol nee toch juist niet. Zie mijn voorbeeld hierboven, ik echo toch helemaal niks... Volgens mij probeer je excepties te begrijpen op een specifieke situatie die alleen jij begrijpt. Zorg eerst eens dat je excepties echt goed begrijpt, google dan exceptions best practice of iets dergelijks.
Vergeet niet dat php niet echt een exception friendly taal is. In andere talen kun je (op syntax errors na) ALLE errors afvangen met een try catch, in php niet.
Hoe oud ben je eigenlijk ozzie?
Vergeet niet dat php niet echt een exception friendly taal is. In andere talen kun je (op syntax errors na) ALLE errors afvangen met een try catch, in php niet.
Hoe oud ben je eigenlijk ozzie?
Ik snap wat je bedoelt, maar ik probeer vooral te begrijpen hoe en wanneer je exceptions moet afvangen.
Voorheen werkte ik gewoon met if-jes en elsejes. Maar nu wil ik dus eens met exceptions gaan werken. Ik snap dat het voordelen heeft, en nu wil ik weten hoe ik het op de juiste manier moet implementeren.
Even weer het voorbeeldje van Ward (iets aangepast)... stel ik zet dit in de core/kernel class:
Nu hoef ik maar 1x een try en catch in te stellen. Stel nu dat ik in class Foo een InputException wil gooien, dan komt ie in de try/catch van de core/kernel terecht. Is dat een optie? Of gaat de code dan ook niet meer verder in die Foo class?
Offtopic:
"Hoe oud ben je eigenlijk ozzie?"
Privé vragen graag via PM :)))
Voorheen werkte ik gewoon met if-jes en elsejes. Maar nu wil ik dus eens met exceptions gaan werken. Ik snap dat het voordelen heeft, en nu wil ik weten hoe ik het op de juiste manier moet implementeren.
Even weer het voorbeeldje van Ward (iets aangepast)... stel ik zet dit in de core/kernel class:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
try {
// Hier gaan we de complete request afhandelen.
} catch (Exception $e) {
}
?>
try {
} catch (Exception $e) {
}
?>
Nu hoef ik maar 1x een try en catch in te stellen. Stel nu dat ik in class Foo een InputException wil gooien, dan komt ie in de try/catch van de core/kernel terecht. Is dat een optie? Of gaat de code dan ook niet meer verder in die Foo class?
Offtopic:
"Hoe oud ben je eigenlijk ozzie?"
Privé vragen graag via PM :)))
Ozzie PHP op 02/10/2013 14:52:21:
Ik snap wat je bedoelt, maar ik probeer vooral te begrijpen hoe en wanneer je exceptions moet afvangen.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
try {
} catch (Exception $e) {
}
?>
try {
} catch (Exception $e) {
}
?>
Als jij in je Foo class een exceptie gooit, en hem niet daarbinnen opvangt, crasht je code net zolang totdat je bij de eerstvolgende exception vanger komt. Als dat dan toevallig in de kernel class is, zal hij daar in komen.
Dat is zeker een optie, kijk maar eens naar een HttpKernel implementatie van symfony: https://github.com/symfony/HttpKernel/blob/master/HttpKernel.php#L63
Je kunt dat op verschillende manieren doen. De eerste variant is, inderdaad zoals je zegt, een exception werpen en aan de core/kernel overlaten wat ermee gebeurt.
Je kunt een deel van de verantwoordelijkheid echter ook delegeren naar de klasse die de exception genereert. Dan heb je dezelfde core/kernel als hierboven, maar wordt de klasse:
Het kan dus beide, want je kunt exceptions doorgeven.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Je kunt een deel van de verantwoordelijkheid echter ook delegeren naar de klasse die de exception genereert. Dan heb je dezelfde core/kernel als hierboven, maar wordt de klasse:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Het kan dus beide, want je kunt exceptions doorgeven.
Ah oké, thanks. Stel nu dat we uitgaan van de 1e situatie. De exception wordt dan opgevangen in de core/kernel. Waar gaat de code dan vervolgens verder? Stopt de code in het catch-blok in de kernel?
Stel, iemand voert een int in ipv een string. Ik wil dan een melding tonen, maar de rest van de code wil ik wel nog laten uitvoeren. Dus de errormelding moet in beeld komen, maar daaronder moet het formulier weer tevoorschijn komen. Kan dat gewoon? Of stopt de code zodra ie in een catch-blok komt?
Stel, iemand voert een int in ipv een string. Ik wil dan een melding tonen, maar de rest van de code wil ik wel nog laten uitvoeren. Dus de errormelding moet in beeld komen, maar daaronder moet het formulier weer tevoorschijn komen. Kan dat gewoon? Of stopt de code zodra ie in een catch-blok komt?
De code wordt gewoon volledig uitgevoerd. Je kunt de catch immers gebruiken om in te grijpen, dus in dat opzicht lijkt een try/catch op een if/else.
In de catch van een Input_Exception, zoals in het voorbeeld, kun je dus een foutmelding opstellen via $e->getMessage() en die daarna ergens anders in een view stoppen.
In de catch van een Input_Exception, zoals in het voorbeeld, kun je dus een foutmelding opstellen via $e->getMessage() en die daarna ergens anders in een view stoppen.
Dat klinkt goed Ward.. ik snap 'm alleen (nog) niet.
Jouw voorbeeld:
Hoe kan ik hier dan in het catch-gedeelte de foutmelding opvangen en weer teruggeven aan de Foo class?
Jouw voorbeeld:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Hoe kan ik hier dan in het catch-gedeelte de foutmelding opvangen en weer teruggeven aan de Foo class?
Dat kan niet, dan moet je hem in de Foo class zelf opvangen
Oké, even wat Exception basix:
Als er in de constructor van Foo dus een exception wordt gegooid zal deze klasse niet worden aangemaakt. Stel ik heb geen try catch blokken, dan zal mijn hele applicatie stoppen. Maar dat wil ik niet, ik wil dat hij dan even dit overslaat maar het contact formulier weer geeft. Daar plaats ik een try catch blok om het aanmaken van deze klasse, de rest heeft er dan geen last van.
Zodra er iets fout gaat in een klasse kun je natuurlijk niet meer terug naar de klasse, er ging immers iets fout...
Code (php)
Als er in de constructor van Foo dus een exception wordt gegooid zal deze klasse niet worden aangemaakt. Stel ik heb geen try catch blokken, dan zal mijn hele applicatie stoppen. Maar dat wil ik niet, ik wil dat hij dan even dit overslaat maar het contact formulier weer geeft. Daar plaats ik een try catch blok om het aanmaken van deze klasse, de rest heeft er dan geen last van.
Zodra er iets fout gaat in een klasse kun je natuurlijk niet meer terug naar de klasse, er ging immers iets fout...
Ozzie probeer zelf ook eens wat he ;) Schrijf wat code en kijk wat er uit komt (mijn advies om eens naar Java te kijken om je globale programmeer niveau omhoog te halen staat nog steeds)
@NOLot: ik programmeer geen Java. Als je het niet erg vindt dan ga ik daar ook niet aan beginnen... :-/
@Wouter: kijk, da's een duidelijke uitleg! Maar dat zou dus betekenen, dat als ik een InputException in de kernel opvang, dat de overige code dus ook niet meer wordt uitgevoerd. En als er dan onder het try/catch blok in de kernel geen code meer staat, dan houdt het script dus gewoon op. Correct? Dus wat ik dacht te kunnen doen, kan dus niet.
Ward gaat er hier dan vanuit dat de view pas "onder" het try/catch blok in de kernel wordt aangeroepen zodat de foutmelding uit de catch aan de view kan worden doorgegeven?
@Wouter: kijk, da's een duidelijke uitleg! Maar dat zou dus betekenen, dat als ik een InputException in de kernel opvang, dat de overige code dus ook niet meer wordt uitgevoerd. En als er dan onder het try/catch blok in de kernel geen code meer staat, dan houdt het script dus gewoon op. Correct? Dus wat ik dacht te kunnen doen, kan dus niet.
Ward van der Put op 02/10/2013 16:32:23:
Ward gaat er hier dan vanuit dat de view pas "onder" het try/catch blok in de kernel wordt aangeroepen zodat de foutmelding uit de catch aan de view kan worden doorgegeven?